Беташардың бес сомы
Серікқали Мұқашев
Басқа студенттік ортаны қайдам, бастары тап журфакта тоқайласқан өңкей талантты «тұлғалардың» ішінде «қиялилықтан» кенде қалған пенде жоқ шығар, сірә. Біздің курстың өзінде жан-жақтан жиналған бірін-бірі қайталамас турашыл «қыңырлардың», әпенді «кадрлардың», арқалы «содырлардың» сан сықпыты болды. Несін айтасыз, арамызда андағайлаған асабалар да, аласұрған ақындар да, жұлқынған жыршылар да, күмбірлеткен күйшілер де, бұралаңдаған бишілер де, тіпті, «индийский» әнші де бар.
Өлләхи, осы отырған мен де қаражаяу емес едім. Тегі, тақырып талғамастан, табан астында тақ еткізіп, тақпақ шығарып тастайтын «өнерім» болды. Әуелі мектеп бітірердегі шығарманы да «шедевр» шумақтармен шырқырата жазып, «бес» алған жалғыз «шайыр» болып, іштей: «Менен өзге ақын бар ма екен өзі?» – деп, шірене шәнтиіп келгенмін осында. Бірақ мұндағы мықтылардың «өлгенский» өлеңдері есімді лезде жиғызып, өзімнің шимай-шатпағымды елге көрсетпек түгілі, қипалақтап, қалтамнан шығаруға да шамам келмей қалған.
Масқара болғанда, алғашқыда-ақ: «Аздап жазатыным бар еді», – деп елге «скромный» анонс жасап қойған «арындаған ақындығым» осылайша өте-мөте абыройсыз аяқталып еді.
Жанға майдай жағатын құрып кеткір мақтауға көзсіз мастанып, ешкімге дес бермеген өзіме де обал жоқ. Әйтпесе, «сөз патшасы» деген жарықтық әркімнің белі көтере бермейтін «шоқпар» екенін мұғалім Адыхан Сағатов ағай ертеден-ақ ескерткен. Мектепте өткен әп-әдемі кеш, қараторғайдың ұясы, ардагер ата, үздік оқушы, озат сауыншы, тағысын тағылар туралы өткір мақаламды тып-тыныш бұрқырата бермей, әліме қарамай, өлеңі түскірге ұрынып нем бар еді, ә?!
Жә, негізгі айтпағым – ақындар емес, асабалар хақында. Олардың ішінде де кәніккен кәсіпқойлары емес, әдістеніп жүрген әуесқойлары жайында. Өйткені, әлгі бесаспап «қуғынбайлардың» ішіндегі той басқарғыш тамадаларға сұраныс деген сұмдық еді.
Ол күнде бүгінгідей өздері той іздеп, топырлаған тамада жоқ. Құдайдың бере салған қабілетінің арқасында тілі мен жағына сүйеніп, тиын-тебен табудың тамаша тәсілін меңгерген мықтылар жалғыз журфакта ғана сияқты еді. Қай-қайсысы тойыңды басқармақ түгілі, бетті ашып, шашуды шашып, жеңгейлерді «жылатып», құдаларды «құлатып» тастайтын нағыз әмбебаптар. Той жасағыш игі жақсылардың барлығы тапшы болған тамаданы осыннан тауып, кезекке де тұрып, тіпті, күні бұрын тапсырыс та тастап кетер еді.
Даңқ-дақпырттары дастанға бергісіз арғысы – Бауыржан Үсенов, Қайрат Шалғымбаев, Шоқан Шөжеев, Мұхтар Бөпетаев, бергісі – Ермахан Әбдіраманов, Ерлан Айтуаров, Серік Әбдуәлиев сынды санаулы сақа студенттің Алматыда ғана емес, алты Алашқа асабалық атақтары аттандап, желкендерін жел жыртайын деп тұрған. Бірақ толастамайтын тойшыл нөпірдің «бас-басына бай» қайдан болсын?
Ауызданып алған азулы асабалардай маңдайларында жарқырап тұрған «жұлдыздары» болмаса да, №5 жатақханадан жөп-жөңкі жынның өзін бездіріп жіберуге қауқарлы өзге қасқалар да көлденең кездескен той-томалақты құр қалдырмасы анық. Шама-шарқынша ұқсап бағып, көргендерін кестелеп, естігендерін әсірелеп айтса да, әйтеуір аманаттан аянып қалмайтын оларды «халтурщиктер» деп айыптаған ауыз болса, қисайып қалсын.
Заулата жаттап алғандарын қазір ғана өз жанынан шығарып тұрғандай, бірінен соң бірін төкпелеп: «Ал, халайық! Біраз тынышталайық! Сөзге құлақ салайық! Сіздер тұрғанда мен де саспайын. Осы тойды өзім басқара бастайын…», – деп жіберіп: «Жігіттер, сіздер де саспаңыздар. Алдарыңыздағы шөлмектердің барлығын ашып тастаңыздар. Құрбыларды «ухаживать» ете бастаңыздар», – деп тақпақтата көпірер еді талай сабаз.
Әгәрәки қызметіне жанын салып, «қызу» кірісіп кеткеннен көпке ұзамай, Құдай ұрып, «құлап» қалмаса, я қолтығына «қанат» бітіп, «қуып» кетпесе, тойдың соңына дейін тақпақтата тост беріп, диапазоны сан түрлі деформацияға ұшырайтын даусымен өз міндетін орындап, осылайша тырбаңдай төбе көрсетіп жүрер еді.
Ал олжалы қайтқан аңшыдай, барған жерінен «базарлықпен» оралғаннан кейін «тамаданың тілі – ортақ» деп, таңды таңға ұрып, жатақханада жалғасатын сауық пен сауығудан тұратын оқиғалар тізбегін «Мұрның барда бір сіңбір» немесе «Студенттің бір тойғаны – шала байығаны» деп атауға болар еді. Бірақ мәселенің бұл жағы – мүлде бөлек әңгіме.
Десе де, тойды басқару қамына «қыза кіріскендердің» қайсыбір келіскен қияпаты болмаса да, бір-екі мысал келтіре салайын.
Тамадалыққа таласы бар журфактағы әркім-ақ әліппеден үйренгендей жатқа білетін: «Мынау тұрған Канадада, Оқытатын тамадаға…», – деп басталатын мән-мағынадан жұрдай, сылдыраған судай әлқисса бар-ды. Біздің бір мықтымыз кезекті бір тойды тап осы әләуләймен екпіндете бастай беріп, қара басқанда… сөзін ұмытып қалады. Бірақ «қойдырмасы» қойдырсын ба? Бастырмалата қайталап, бірнеше рет басынан бастайды. Болмайды. Содан, әбден берекесі кеткен байғұс микрофонды «қылқындыра» қоюды да ұмытып, аузына түсе қоймаған ұйқасты «жеті атасының аузынан» бір-ақ «жіберіп»… жайдары отырған жайсаңдарды әп-сәтте жымдай қылған ғой…
Енді бірде тағы бір қасқамыз өмірінде бірінші рет жас келіннің бетін ашуға барады. Өзі гитарада «ойбайлата» ойнаса да, домбыра ұстап көрмеген қу еді. Бірақ батылдықтың «бал дәмін» татқан бәле сассын ба? Ресторанның жоғарғы балкон-фойесіне жайқала жиналған жұрт алдына маңғаздана басып шығады. Сосын сызылған келінге тіптен тақала, талтайып тұрып алып, «Ахо-о-оу»-дан бір жіберіп алып, домбыра байғұстың «әкесін таныта», гитараша қағып-қағып қалғанда, тиегі түскір ыршып кетіп, келіннің көзін шығара жаздап, ұшқан бойда төменгі этажға бір-ақ кетеді… Тиекті төменге қарай далбақтай қуып құда кетеді…
Болса да, басқармаққа барып тұрып, түрлі-түрлі «түсініксіз» себептермен «қал-қадірінше» тойдың «топалаңын» шығарып қайтысқан қасқалардың жанында бұл дегендер – айналайын ғана. Қайсыбір қылапеттерін айтарсың?
Десем де, той маусымы қызған күздің бір күнінде таңдаулы тамадалардың бірін де таппай, тығырыққа тіреліп тұрған тапсырысшыға жатақханада жортып жүрген тельняшкалы ұзынтұра біреу жазатайым жолыға кетеді. «Қойса да білім, шындық басқа қонбай, Өтейік уайымшыл қасқа болмай…», – деп Омар Хайямның рубаиларын өз-өзінен саңқылдай соғып келе жатқан бұл жүгермек – екінші курсты енді ғана бастаған, өзі ішпей-жемей-ақ, «сау да болмай, мас та болмай» шалқып жүретін әпенді досымыз Бақытжан Әлімқұлов болатын.
– Бауырым, той басқаратын адам керек еді…
– Әбизатна!
– Бар ма?
– Тұрмыз ғой, міне!
Бітті! Іздегенге – сұраған. Көздері жарқ-жұрқ ете қалысып, шарт-шұрт қол алысып, екеуі тап сол жерде келісімге келе қалады. Содан, сұраған 25 сом ақшасына да, «шашбау көтеріп» баратын басқасына да мақұл болған той иесі кетеді, бірден бақытты бола қалған Бақаң бөлмеде беймарал жатқан Мақсұт Дүйсеков досқа ұшып жетеді. Жетеді де, мән-жайды жарты-ақ минутта ұғысып, жымың қағысқан ағайынды қоңыр қаз отыра қалып, той жоспарына шұғыл кірісіп кетеді.
Интернет жоқ зар заман ғой. Ойдан орап, қырдан құрап, тамаданың «трактаттарын» да, әрнеден ұрлап-жырлап, беташардың «қырық жамау» мәтінін де мәнерлеп шығады (Құдай оңдағанда, сол уақытта әнші Жанар Айжанова «Атасы жақсы қандай-ды…» деп бастап, айналайын, бар ағайынның берекесін тізіп шығатын Майлықожаның термесімен дүйім жұртты тебірентіп жүр еді). Енді ше, басқару ақысынан бөлек, беташардың тиыны да төсқалтаға түсетін болғандықтан, шабыттары шалқыған екеуі дәл сол сәтте анау-мынау өлең тұрмақ, сала-құлаш поэма жазып тастауға дайын еді.
Ал келіннің бетін кім ашады? Бақаң өзі басқасын қатырса да, мұндай өнерден мақұрым қалған. Сеніп отырған Мақайы гитараны еркін «еңіретсе» де, домбыраға «шорқақ» екенін айтып, шоршып түсті. Дүлдүлдердің барлығы басқа тойдан бос емес. Енді кім бар?..
Желкесін жәймен қырт-қырт қасып алып, бөлмеден сүйретпесін тапыр-тұпыр сүйрей жөнелген Бақытжан сүт пісірім уақытта домбырасын құшақтаған курстасымыз Ләззатты желпілдете алып жетеді. Болды! Барлығы дайын!
…Дульсинея сұлуды жетектеген Дон Кихот пен Санчо Пансаға ұқсаған үшеуі вешір-киімдерімен шырттай болып, келіскен күнгі межелі минутта қаланың қақ ортасындағы мейрамханаға желіге жетіп барады. Барады да, меймандар алдында маңғаздана қалған мықтылар тамақтарын қырнаңқырап, иектерін тырнаңқырап, бастапқы позицияларына бекіне берген шақта, ақсақалдар алқасынан күтпеген шу шығады. Ойбайлап жеткен той иесі:
– О заман да бұ заман, келіннің бетін қыз ашқанын қайдан көріп едің, күнім-ау?! – деп, зар илейді.
– Неге ашпайды? Ашады! Ничего страшного, ағасы, – деп Бақаң да болмайды. Болмасына анау да қоймайды. Ақыры, тар уақыттың таңдауы тағы да Мақсұтқа келіп тұмсық тірейді. Тіптен терлеп кеткен ол болса домбырамен «дос» емесін тағы да айтып, зарлайды. Енді кім ашады, Құдай-ау?
Шақша басы шарадай болған Бақытжан өлердегі сөзін айтып жіберген соң және тойдан түсетін ортақ «қазынаның» қақпағын да толығымен өз қолына берген соң, Мақай келіннің бетін ашуға еріксіз көнеді. Бірақ… гитарамен! Шарасы таусылған шалдар да келіспеске келіседі.
Сонымен, тарихтағы тұңғыш гитарамен бет ашу рәсімі басталады, бір сомдықтар бір-бірлеп табаққа тасталады…
Басында қағаздағы мәтіннен көзін алмай, кідірістеп, келінжанға кібіртіктей сәлем салдыртып тұрса да, кезек той иесінің әріптестеріне келгенде… О тоба, Мақсұттың дауысы жарқын-жарқын шығып, қағазыңды керек қылмай, нақышына нақ келтіріп, әуелете құйқылжытып ала жөнеледі… Міне, ғажап!
Ақ келіннің айдай жүзін «жаңа салтпен» ашып тастаған мезетте-ақ күлімкөз жеңгейлер қолына ұстата қойған түйіншекті қолтығына қысқан Мақайдың жүзі одан сайын бал-бұл жайнап сала береді. Мұрны делдие, қутың қағып, Бақаңды оңаша шығара беріп, беташардан түскен түйіншекке өзінің толығымен қанағаттанатындығын және тамадалық табыстың оймақтайына да ортақтаспайтындығын мәлімдеп те үлгереді.
Сөйткенше болмай, қыр соңдарынан қалмай, қыдиған екі орыс келіп тұр дейді. Жай келмей:
– Верните нам наши деньги за беташар, – дейтін көрінеді.
– Какие деньги?! Деньги за беташар не возвращаются! – десіп, бұлар да бір ауыздан шақ-шақ ете қалысады.
Сөйтсе, той иесінің ата салтымыздан бейхабар ақауыз әріптестері ұжымдарынан сыйлыққа деп жиналған 50 сомды елге ілесіп, екі 25 сомдықпен беташардың табағына атып жіберіп, Мақайдың құйрығын көкке ұшырып жіберген ғой. Ақыры, жағдайларын айтып, «жартылықтың» құнын ұсынған меймандарға зор түсіністікпен қараған Мақаң мен Бақаң 50 сомды 5 сомға айырбастап кеп жіберіп, негізгі міндеттерін абыроймен орындауға кірісіп кетеді…
Бақытжанның басқаруымен барынша жоғары деңгейде өткен осы тойға Мақсұттың мақамды әндері мен Ләззаттың лирикалық жырлары ерекше көрік бергені соншалықты, кейіннен бұл шаттықты көргендер де арманда, көрмегендер де арманда болып, айшықты қолтаңбаларымен бір-ақ кеште жұлдыздары жарқ ете қалған осынау өнерлі үшеуді өз мерекелеріне кезектесе шақырып жататын еді.
ПІКІРЛЕР1