Рахымжан Отарбаев
Жеті жыл бұрын жазылған шығармам еді. Саяси бояуы қою жағылыпты. Содан белгілі себептермен Қазақстанда жариялауға тоқтам қойылды. Десе де, шетел ерекше қызығушылық танытуда. Түрік ағайындар бұл романды төрт-бес ай ішінде үшінші мәрте қайта басты. Сонымен қатар, орыс, қытай, ағылшын, француз, неміс, әзербайжан, қырғыз тіліне аударылып үлгерді. Алды баспа бетін көруде. Мәскеулік «Роман-газета» журналы шығар кезекке қойды.
Көп оқырманым жан-жақтан сұрау салып жатады. Сол себепті «Қазақ әдебиеті» газетіне әр жерінен шымшып үзіп беруді жөн көрдім.
Автор.
Айналаға күміс тозаңын төге-төге Ай да өрісінен алыстап кеткен шақ. Пілтесі таусылған жұлдыздар да солғын тартып, сөне бастапты. Екіндіден бері отырған орнынан қозғалмаған Ноэльдің құйрығы тозып, көзі кілегейленіп, кірпігі желімденіп шыдатар болмады. Бозала бояқ жүгірген терезеден жүзін аударып, балконға шыққысы келген. Зауқы соқпады.
– Тіршіліктің тағы бір таңы атты. Бізге күлімдеп қарар ма екен? Не айтасың, Махамбет аға? – деді алдында тұрған ақсүңке басқа қарап. – Сені жетіқат жер астынан қазып алдым. Үрлеп жан сала алмадым. Бірақ исі қазақ зәру болған мәлике жүзіңді мүсіндедім. Маған риза бол. Сөкпе. Әлім құрыды. Титықтап біттім. Қайтамын Мәскеуге…
Ақсүңке бастың сәбидің алақанындай көз аңғалағы жылтыл қағып, жақ сүйектері сақ-сақ қозғалысқа енген екен дейді.
– Әй, Ноэль мені Алматыға лақтырып кету үшін көрімнен қазып алдың ба? Бұл не сұмдығың?
Сақ-сақ қозғалысқа енген жақ сүйектерден осы сөз анық естілді. Өң бе, түс пе айыртар емес.
Өзі атақты Герасимовтың шәкірті-тін. Қазақстанда қаны тамбай тұрған жалғыз антрополог. Қыр мұрынды, ашаң да әдемі жігіт Мәскеуден алғаш оқу бітіріп келгенде… Қазақтың арманда кеткен арыстарының бәрін жіпке тізіп тірілтемін деп күпінген. Қысы-жазы қозыжон қорғанды, бүкір бел кезеңді сағалаған. Тақасы тозған. Күнсіп маңдайына кепкісі батқан. Шашыраңқы сақалына шаң қонған. Топырақты үңги-үңги небір күрек пен сүйменнің ұшын жылтыратқан. Басы бар аяғы жоқ арман да… Жарықтықтардың жамбасы тиген жерден қу басты қазып алып, тірі мүсінге айналдыра қойса… Ханы айыр қалпақты баса киіп, қаумет сақал тағынып, жүзінде ой мен мұң қатар шарпысып, көзін көкжиекке қадап, халқының болашағын безбендеп отырса… Оң тізесін басқан биі ай маңдайынан тер моншақтап, селдірлеу біткен сұйық сақалы кіндігін қағып ол тұрса… Босағадан оң тізесін бүгіп, айбалтасына сүйеніп, қос көзі шоқтай маздап батыры көрінсе… Пау, шіркін!
Сол арманның жетегінде жүріп Мәдениет һәм білім министрлігін жағалаған. Тарихи және мәдени ескерткіштерді қорғау қоғамын сағалаған. Академияның ғылыми-зерттеу институттарын айналсоқтаған. О, тоба аруақты бабалардан қалған өлең-жырға, аңыз әңгімелерге ешбірі қамшы салдырмайды. Лыпып тұр. Бірінің аузынан бірі бүріп әкетіп ескі сөзді гөйітеді-ай, кеп. Құлағына майдай сіңген әңгіменің аяғында бұл тұрып: – Ақылы асқан ағалар-ау, сол арыстардың сүйегі қайда жатыр? Аттан сап іздейік те. Табылмай кетпес. Бас сүйегін қалыптайын. Жүздеріне нұр-сипат үстейін. Сосын жарқыратып кітаптарына қосайық. Жайнатып кілем мен көрнекі құралға басайық. Кейіннен сол мүсін ескерткішке айналар, – демей ме?
Бұл сөзді естігенде сайдың сауысқаны құсап сұңқылдап тұрған немелер көше көлеңкелеп жым-жылас жоғалар. Аңырып бұл қалар. Өйтетін де жөндері бар екен. Бақса бұлар қазақтың маңдайына біткен марқасқалардың тек жазған-сызғанын зерттепті. Қорғап ғалым атаныпты. Бір-бірін қолпаштапты. Төрге озыпты. Екі тізгін, бір шылбырды иеленіпті. Нәпақа айырыпты.
Сол жақсы мен жайсаң қай жерде жан үзді. Кәлласын қай құзғын шұқыды, хабары аз. Сыпа бойларын сипатпайды. Төтелей түссең нәубетті нәлеттейді. Со заманды қарақаттайды.
– Кімнің сүйегін жіліктеп теріп жүрейік, – деп бір ақбас академиктің тұсаулы аттай, шапшығаны бар. – Қой, шырақ, жайыңа жүр. Аулақ. Ін қазатын көртышқан емеспіз. Соның оқуын бітірген екенсің. Бара ғой. Береке тап!
Емен есігі ерініп ашылатын мекемелердің талайынан көңілі суып, ақыры Талғар беттегі бір қорғанға келген. Шөккен бурадай боп, бір қырындап жатқан қорған бұрын қазылып, тоналмай, ішіне небір құпияны бүккен сынды.
Қарш еткізіп күрек салып еді, бет топырағы жұмсақ боп ілінді. Тек екі-үш күрек бойы төменнен шықырлап таудың ұсақ тарғыл тасы көрінді. Ұлы сәскеде екі көмекшісі Вова мен Мәлік те келіп жеткен. Алматыда бір көше бойында қатар өскен достар. Екеуінің де жұмыстан қысқарып бос жүрген беті.
– Осы жерден алтын тапсаң айтпады деме, бізбен бөлісесің, – деген ылғи терлеп жүретін Вова.
– Әйтпесе, тартып аламыз. Бала-шағамыз онсыз да аш отыр, – деген Мәлік ілмиіп тұрып.
Әрине, бұл құрдастардың әзілі.
Шөккен бурадай боп бір қырындап жатқан қорған көрер көзге ғана кішкене екен. Үш жерден күрек салып, құлаштап сүймен ұрғанда былқ етер болмады.
– Әй, айдың-күннің аманында тау қопарып, төбе ақтарып не ғып жүрген жансыңдар?! Ұрысыңдар ма? Қаланың шпанасы шығарсыңдар, – дейді тар маңдай, тарғыл бет құбақан шал қамшы үйіріп. – Тап қазір хабар беріп, қаматып тастаймын.
Вова мен Мәлік шындап сасайын деді.
– Соғыс кезінде бір топ алаяқ, экспедициямыз деп келіп, қорған біткенді қопарып, бар қазынасын жым-жылас тонап кеткен. Сендер де солардың сойы шығарсыңдар?! Айт, кәне, шыныңды! Әйтпесе…
Қаймана қазақ қамшы үйіріп тұрған соң Ноэль отырған орнынан көтерілген.
– Ақсақал, абыржымаңыз. Біз арнайы рұхсаты бар адамдармыз. Мынау менің паспортым. Сенбесеңіз көріңіз.
Ат белінде манадан бері қоқырайып тұрған шал паспорттағы жазуды әріптеп оқыды да, селк ете түссін. Сосын атынан домалай жығылсын.
– Құдай қарғаған басым кімді түстеп танымай тұр. Ойбай-ау, сен Қазақстанды басқарған Жұмабай Шаяхметов көкемнің жалғыз тұяғы екенсің ғой. Мәскеуде оқуда деп естуші ек. Келші бермен. Мауқымды басайын, – деп әлгі шал Ноэльді қаусырма құшағына алсын. – Біз Жұмабай көкеммен немере туыспыз. Талай ағалығын көрдік. Жарықтық қарапайым кісі еді. Жалғыз ұлын жер қазатын оқуға беріп… Мәскеуде дегенге дәу бастық боп оралар. Сүйенішіміз болар деп жүрсек…
Тар маңдай, тарғыл бет құбақан шал жаспен шылады ма, әлде босап кеткен мұрынның ылғалы ма, бетін сипалаумен болды.
– Мұны сақ дәуірінен қалған қорған деуші еді, балалар. Күн кешкіріп барады. Үйге түсіңдер. Бауырымды таптым. Бір тоқтының басын мүжітпей жібермеймін. Қапысын тапса қасқыр да тартып кетер. Жүріңдер. Ертең де күн бар. Қорған қашып кетпес…
Ертеңіне таңғы салқынмен кіріскен. Шай қайнатым уақытта қолдарында бір-бір үшкір күрегі бар ауылдың оншақты жігіті де жетті. Әлгілерді азанда айқаймен оятып, көмекке ертіп келген тоқты басын ұстатқан туыс шал екен. Мұның әкесінен көрген жақсылығының өтеуі де…
Қайратты жігіттер қоя ма, жан-жағынан бірдей үңги қазып, қорғанды қорс етіп салды. Қазған шұңқыр тереңдеп лақатқа таянғанда-ақ Ноэльдің жүрегі зырқ ете түскен.
– Әлі де дендей түсейік. Бірақ бұл біз ойлағандай емес, ертеректе тоналған қорған болды, – деген. Ұстазы Герасимов екеуі әне бір жылы Запорожьеде дәл осындай қорғанды қазғаны бар-ды. Онда да дәл осындай адам мен аттың сүйегі аралас бей-берекет көмілген екен.
Ауыл жігіттері әбден сартап болған аттың бас сүйегін алып шығып қабырғаға сүйеді. Сағағына баланың басы сиып кеткендей. Сәйгүліктің өзі екен. Қаба жалы шірімепті. Тұтас шықты. Бір күрек тереңнен бір құшақ құйрығы да табылды. Ал, адам сүйегі ұнтақ боп уатылып, шашылып жатыр. Қару-жарақтан ада. Тінтіп іздегенде табылғаны жалғыз күміс тостақан. Бүйірінде іркес-тіркес боп сына жазу тұр. Бар-жоғы сол. Үшеуі қолдарына жалғыз күміс тостақанды ұстап Алматыға жүрерде ауыл азаматтарын алғыстаған. Алтын табамыз, күміске қарық боламыз деп қанжығасына екі қанар қап байлап келген тар маңдай, тарғыл бет құбақан шал алаяқ тонаушыларды ма, жолы болмаған ағайынын ба, әлде ұлын дені дұрыс оқуға бермеген көкесін бе әйтеуір күбірлеп боқтап қыр асып кеткен…
…Ауыл әкімі Қарауыл таң атқалы үйірсіз айғырдай азынап, елдің зықысын алып бітті:
– Табыңдар, Құрақ қартты! Жердің астына түсіп кетсе де табыңдар! – деп еденді солқылдата тепкенде есік көзінде қағаз басып отырған түймедей қыз ұшып-ұшып кете жаздайды.
– Өткен жолы жылқысын ұрылар қуып кетіп еді. Ізіне түсіпті. Соның дауымен көрші ауданда жүр екен, – деп келді жұмсаған адамдары.
– Астанаға хат жазып, шәт-шәлекейімізді шығарып!.. Тып-тыныш жұмысымызды атқарып отырғанда дәу бастықтың көз қырына іліндіріп! Адам пайғамбар жасынан асқан соң байыз тауып, Алладан жанына медет тілемес пе? Жегені ақ май, ішкені қағаз шай, одан артық не керек? Көрпені төрт қабаттап салып, көтенін күлге көміп отырмас па? Жоқ, біздің ауылдың шалдары, әйтеуір екі қолға бір ермек тауып алғыш. Баяғыда Махамбеттің басын қазып әкетіңдер деп Алматыдан бір қора адам шақырып елді бөрліктіріп еді. Ендігісі – мынау. Атам басы жоғалып кетіпті, тауып беріңдер, деп зікір салып жатқаны. Атаңа ғана нәлет! – деп күйіп-жанды. Дереу ауылдық пошта бастығын шақырып алып оған ақырсын.
– Бір көзіңді қысып алып, үнемі қалғисың да жүресің. Саған айтқаным қайда? Ақпа құлақ ит-ау, аудандық, облыстық әкімшілікке жазылған арыздар мен Астанаға жолданған хаттар болса ашып оқы да тура өзіме әкеліп бер, – деп.
– Ойбай-ау, өткенде үстіңізден жазылған жеті-сегіз арызды қолыңызға тапсырған ем. Оқып, хат иелерін жалғыздап балағаттап екеулеп өртеп ек қой. Құрақ қарттың хаты мен арқылы өткен жоқ. Келсе шөміштеп қысып ұстап алмаймын ба? Алдыңызға жайып салмаймын ба? Демек, хатты аудан орталығындағы поштадан жөнелткен.
– Солай шығар, – деді ауыл әкімі ентігін басып. – Бар. Мұқият бол! Осыдан бар ғой, осыдан! – деп сұқ саусағын безеп, бір көзі қыли, тырли арық жігітті кабинетінен қуып шыққандай етті.
Күн екіндіге таяғанда Құрақ пен жергілікті оппозиционер Иса әкім кеңсесіне беттеді деген хабар Қарауылға да жеткен. Шапалай басып олардың алдын орап кеп кабинетіне жайғаса қалды.
Артынша Құрақ пен иегіне оншақты тал қыл-қыбыр біткен жергілікті оппозиционер Иса көрінді.
– «Хатқа жүйрік сол қалқа мұсылманша» дегеннің кері келді, – деп ауыл әкімі әңгімені қиыс бастады. – Бізді басып озып, біз емес-ау, аудан, облыс әкімін кәперіңізге алмай, Астанаға төтелей хат жазатынды шығарыпсыз.
– Шырағым, қолда өскен баласың, мұқатпай сөйле, – деді Құрақ сабыр сақтап. – Менің ала алмай жүрген ұзында – өшім, қысқада – кегім жоқ. Атамның басы қайтадан қабіріне жерленуі керек.
– Оны алматылық ғалымдар бізге бере ме? Әлдеқашан алтынмен аптап, күміспен күптеп бір жерге қойған шығар?
– Алтынмен аптауын… Қараусыз әр жерде қалды деп естимін. Жоғалып кетіпті.
– Ит өлген жерге сіңір создырып баратын қаражат қайда ақсақал-ау, – деп әкім алақанын жайды. – Ақша жоқ. Бюджет тамызып қана береді. Бас іздеңдер деп ақша бөлмейді. Оны өзіңіз де жақсы білесіз. – Бұлардың текетіресін телефон қоңырауы бөлді.
– Әле, Мәмеке, әле, ассалау-мағалей-көм. Сіз екеніңізді түскен қоңырауыңыздан-ақ танимын ғой, – деп азынап тұрған әкімнің көзі жыпылықтап, беті күлмеңдеп кетті.
– Үйленгелі жатыр ма? Оқуын бітіріп? Ой, азамат!.. Қайдан дейсіз? Өскеменнен. Пау, Алтайдың аруын аққудың көгілдіріндей ғып… Әне, болар бала деген сол. Құдалыққа?.. Бас құда дейсіз бе? Бұл мен үшін шексіз құрмет қой, Мәмеке-ау. Тек жаным ұясында болса… Сіз үшін құда емес, Құдайдың алдына да туралап жетермін. Е-е-х! Ал, хош, – деп телефоннан әзер ажыраған Қарауыл мына қақпастың әр сөзіме елеңдеп, ішіне түйіп отырғанын қарашы, деп ала көзденіп алды. Десе де, көңілін тапқысы кеп: – Құреке-ау, әлгі ұры алған жылқыңызды тапты деп есіттім. Құтты болсын, – деп салды.
– Иә, көрші ауданнан ұсталды. Мал ұрысы қазірде табылар-ау. Маған керегі атамның бас ұрысы боп тұр.
– Жағдайды айттым. Басқа қолдан келер көмек аз. Шықпа, жаным, шықпа, деп отырған ауылдық жерміз.
– Әй, Қарауыл, – деді қарт қатуланып. – Үкімет бас ізде деп ақша бөлмесін. Жарайды, түсінемін. Ал, мына іргеңде жатқан атақты Мұрат Мөңкеұлы, Малайсары, Дәрі мен Қара, Итемгеннің зиратына неге белгі орнатып, жаңартпайсыңдар? Көз алдарыңда жермен-жексен боп өшіп барады. Ойдан-қырдан қырғын халық келіп түнеп, тәу етіп жатады. Білген адамға әрқайсысының осы қалайы жоқ, қазақтың бір-бір арыстары емес пе?
Қарауыл бұл жолы да бұлт ете түсті.
– Ақсақал, мұсылман дәстүрінде зират жаңартады дегенді естігеніңіз бар ма? « Құран кәрімде» жазылып па екен? Шариғат қоспайды.
Сөзден тосылған Құрақ: – Өй, сен де бір, – деп үнсіз тынды.
– Жата берсін. Жаңартсаң болды, бұлар өлім тілейді. Біреуміз босқа рәсуа боп кетерміз.
– Алты Алаштың ардақтылары-
ай, – деп Құрақ қарт төменшіктеп орнынан көтерілді.
– Тууын әр жерде туып, өлгенде біздің округке жинала қалғанын қарашы, – деп Қарауыл күбірлеп, терезеге көз тіккен. Қараңғы тұмшалай бастаған екен.
Осы кезде есік алдында шу шықсын. Ауыл оппозиционері Иса екен, әлдекіммен жағаласып жатқан.
– Құдайдан сұрап алған жалғыз әкімімізге кіргізбеймін деп… Көрдің бе мұның әуселесін? Топалаң тиген қойдай қылармын!
– Әй, Иса, бұл не, тыныш күнде қара дауыл көтеріп… Туыңды бұлғап!
– Бұл – Алаштың туы, менің қолымда қалды. Қонған тұғыры берік.
– Ендеше тоқта, – деді әкім жекіріп. – Кімді топалаң тиген қойдай қылғың келеді, а!
– Демократиядан қия басқанның бәрін де!
– Өй, аузыңнан айналайын! – деп қалды Құрақ қарт манадан бері еш сүйеніш таба алмай, қоңылтақсып қалған көңілін осы сөз толтырып жібергендей.
– Өй, сен оппозициямын деп өйтіп талтаңдай берме. Ортақ тәртіп бар, заң, зәкөн бар. Еліруін мұның!
– Дұрыс, – деді Иса сұқ саусағымен Қарауылдың көзін шұқып алардай боп. – Тәртіп ортақ. Талап бірдей. Бюджеттен ақша қаралды, ендеше ауылымызға неге газ жүрмейді? Құдықтың құрттап кеткен суын ішіп жұрт безер болды. Әр үйге су құбыры неге тартылмайды? Ал, әлгі ортақ тәртіп қайда, қане, көрсет өзіме?!
– Өй, аузыңнан айналайын! – деп қалды Құрақ қарт тағы да Алаштың ала туының астына тұрып жатып.
– Өй, сіз де бір, – деп әкім кабинетінен шығып кете қоймаған қартқа кіжінді. – Өңшең кежір.
– Тарт тіліңді! – деп Иса әкіммен тіпті кеуделесіп қалды. – Алақандай елді алалайсың. Шопыр ғып балдызыңды алдың. Хатшың – құдашаң. Бухгалтерің – көңілдесің. Көршің…
Мұнан соң әкім басымен қайтіп шыдасын: – Өй, әкең!.. Түрменің түбіне шірітейін сені! Көзіңе көк шыбын үймелетейін! – деп жағасына жармасқан.
– Қазір… Сірке сыққандай ғып тастаймын! – деп туды тастай салып бұл да ұмтылған. Әйтеуір, хатшы қыз бен шопыр балдызы, бухгалтер бойдақ келіншек арашаға түсіп, айыз қанар анық төбелеске жібермеді.
Жағаласқандар да,, арашаға ұмтылғандар да әр жерде отырып аздап дем басты.
Құрақ қарт қайтуға бекініп, ауыл әкіміне бір ауыз сөз айтты.
– Асыл текті Махамбеттің басына ақша жоқ та, құдалыққа бар екен, жолың болсын, шырағым!
– Дүние ғаламдасамыз, жаһандасамыз деп өңір тиегін ағытып, бәрі ортақ деп жатқанда істеп жүргендерін қарашы. Надандық-ай!
– Өзің надансың, – деді Иса әкімді ала туының ұшымен түртіп. – Мен жаһандаспаймын. Бәрі ортақ. Қатын-балаң да ортақ па сонда? Ішер асың, киер киімің… Жапанда жалғыз өлермін. Көрші ауылға симай қаңғып келген ит. Саған қор қылғанша, сол басты өзім барып тауып алып келемін.
– Махамбетіңмен қоса құры, зәнталақ!
– Не дедің? Қайтала!
– Оттама!
Бір-біріне тың күшпен қайта ұмтылған әкім мен оппозиционерді хатшы қыз, шопыр балдыз, бухгалтер бойдақ келіншек тағы да арашалап әкетісті…
…Күн ұясына талықсып барып жығылған. Ақ түн енші алып жатты. Санкт-Петербург шаһары у-шудан басы қатып тұрды. Аспан өңіп кеткен, ажарсыз. Желбегейге тиер жел бар. Нева да тыншыр емес. Бетон жағалауға жеткенше желкелескен толқындар бір-бірін өлтіріп жатты.
Слава сағатына қарап тағатсызданған. Мана көпір жиегінде кездесеміз дескен. Абраам неге кідірді? Жүргінші көп. Ақ сәулеге шомылып сеңдей соғылысады. Әй, бірақ, қысқа күнге қырық жерге көмбе көмген қу емес пе? Тағы бір айла-шарғысы да. Қартайып қалғанымен өзінің криминалды топта беделі бар. Басшысы да, қосшысы да емес. Солардың ақыл қалтасы. Дегенмен соңғы жылдары қашты-қудыдан тартынып, жеке әрекетке жиі барып жүр. Былтыр Айвазовскийдің атақты бір картинасын шетелге түпнұсқа деп жасырын өткізген. Онысы көшірме боп шығып басы дауға байланған. Жаналқымда жиған-тергенін беріп құтылды дескен. Рас шығар. Мұнымен сөйлескенде тісін жасырып, тілін көрсетіп-ақ баққан. Әйтпесе мәймөңкеге жоқ еді. Әне, өзі де келіп қалды. Асығып емпеңдеп басады. Басының бәрі маңдай. Екі самайда толар-толмас екі уыс шаш.
– Слава, кеше «Россия 24» каналынан берілген жаңалықты көрдің бе? – деген айналасына абайлап көз сап.
– Жоқ.
– Ендеше тыңда. Қазақтардың ертеде өлген бір ақынының басы жоғалып кетіпті.
– Жоғалсын.
– Өй, сенде бір… Соны тапқан жанға бір миллион доллар ақша ұсыныпты.
– Оны қайдан табамыз?
– Қажеті жоқ. Енді ақылдасатын шаруа бар. Сенің қолыңнан келеді.
– Айта бер.
– Мұсылмандар өз бастарына ие бола алмай жүріп… Өлгендердің басын іздеуге шығыпты. Қапы қалмайық.
– Тапсырма қандай?
– Эрмитаждың қоймаларының бірінде Кенесарының басы сақтаулы. Мен жолай алмаймын. Құйрығымда қоңырауым бар. Сенің жөнің бөлек. Әзірге өмірбаяның таза. Қырағы көзге ілінбегенсің.
– Сонда…
– Сол басты алуымыз керек. Сақтап қоямыз. Қазақтар түбі оны да іздейді. Сол кезде сауда қызады. Қымбатқа өткіземіз.
– Қиын.
– Күзетшінің тілін тап. Қалғаны оңай. Жолын өзім айтам.
– Ойлап таппайтының жоқ, шеф!
– Пайда ортақ. Жарма-жар! Келістік пе? Әкел қолды!
Ақ түнде алысқан қолдар ұзаққа дейін ажыраспаған…
…Бәрі Си-Эн-Эн телекомпаниясының күндізгі хабарынан басталған. Генерал Хьюстің өзі ұзақ жыл НАТО әскерінің құрамында болған. Әскери қызметі аяқталған. Десе де, әлемнің әр түкпірінде соғысып, өзге жұртқа от жалатқан бұл үйінде тыныш жата алар ма? Көзі қып-қызыл еді. Қан қаптағандай. Туа бітті. Төрт қабырғаға қамала-қамала тіпті құтырынып кетті. Бұрынғы әскери достары іздеуді қойған. Аз нәпақаға алданып жатыр да. Тісі жоқ өңшең ботқа жегеннен не күтсін. Алма жүзі алаулап тұрған сол диктор қыз не деп еді?
– Бұл бұрын әлемнің ешбір елінде болмаған оқиға. Қазақстанның Халықаралық «Бәйтерек» қоры Махамбет ақынның басын тауып әкеліп берген адамға бір миллион доллар сыйақы ұсынды. Басты іздеуге бірнеше топ жедел аттанып кетті…
Ал ендеше! Дереу жанында тұрған глобусқа жармасқан. Қазақстанды қанша іздесе де таба алмады. Әзірге Америка қырына алған елдердің тізімінде болмаған да… Мейлі ғой.
Тұра тұр! Бас түгендейді. Бұларға да ата керек екен ғой. Демек, өлген атақты адам. Көмген. Кейін іздесе жоқ. Түн жамылып ұрлап кеткен. Мұқият жасырған. Әбден зарықтырып бермек. Қомақты қаржыны қалталарына баспақ. Табылған ақыл!
НАТО әскері талай елге сайран салған. Қаласын қиратқан. Даласын ойрандаған. Халқы шыбындай қырылған. Сұрауы жоқ соларды қойшы. Ал, әлгі басшылары ше? Алтын тағы астынан кетпегендер. Олардың да кәлләсі мүжілген. Ұрпағы ертең-ақ естерін жиып осылай іздеу салса? Шаһитіміз деп жата қап жоқтаса? Моласын қопармас па? Басын іздемес пе? Әп, бәлем!.. Жаңа бизнестің төбесі мен мұндалап көрінді ме?
Мұнан соң генерал Хьюс Нью-Йорктегі пәтеріне қалай сияр. Өзімен бірге соғыста сыналғандардың ең сенімділерін үш топ қып бөлек-бөлек жинаған. Сыбыр сап кеңескен. Атқарылар істің ауқымын анықтаған. Кездесер қиындықты таразыға салған. Шығар шығын, болашақта түсер пайда шотқа қағылған. Сонан соң қай-қай топ та құлшынып сала берген.
Бәрі де: – Мұсылмандардың бастары қалайша қымбаттап кеткен? – деп таңқалысқан. – Өзге діндегілердікі ше?
– Сөзді көбейтпе, – деп оларды Хьюс қабағымен жасқады. – Сендердің бастарыңды бес долларға ала ма?
Бірінші топ Иракқа аттанған. Дар ағашы алдында өз иманын өзі үйіріп өлетін Саддам Хусеиннің басын ұрлап шығуға.
Екіншісі АҚШ-ты «Қабаған ит» деп нәлеттеп кеткен Муаммар Каддафидің көмілген жерін табуға.
Соңғысы бір уыс топырақ бұйырмай, денесі теңізге тасталған Бен Ладеннің су астынан қаңқасын іздеуге.
Генерал Хьюс сәт сайын қол телефонына үңіліп, қуанышты хабарды күтумен отыр…
…Алматының сәулелі көшелерінің бірінде Махамбет ескерткіші бой түзеді. Салтанатпен ашылар күні белгіленді. Сол күні қала халқы ақынның күмбірлеген күйімен оянды. Алатаудың иығынан асып құлаған қара бұлттың іргесі сетінер емес. Қайта бүйір тіресіп, қалыңдай түсті. Гүл құшақтаған зиялы қауым ақын өлеңдерін жарыса оқып жатқан жастарға, артынша аспанға қарап алаңдайды. Қала әкімі мен Мәдениет министрі қайта-қайта дайындықты көріп, ескерткіштің ақ жамылғысын тексергіштейді.
– Ескерткіш «Бәйтерек» қорының қаражатына салыныпты.
– Е, салмай. Иесі олигарх емес пе?
– Мына күнді қарашы. Түнеруін.
– Махамбеттің аумаған өз мінезі ғой. Басқа не дәметесің?
– Ойбай, келіп қалды. Үндеме! – деп қауқылдасып көпшілік иін тіресіп, алға лықсыды.
Нұри Утенович машинасынан түсіп алдымен Алатауға қараған. Найзақара шыңы көкке ұмтылып барады. Ұшар басын ақ қармен қырлап, егеп алыпты. Сосын таудың бір шоқысындай боп ақ жамылғымен тұрған ескерткішке көз тіккен. Қарсы алдында толқын-толқын боп теңселіп тұрған халыққа сүйсіне қарады. Осы сәтте найзағай күміс қайшыдай жалт-жұлт етіп, ұйып қалған қазбауыр бұлттарды қиғылап жіберген. Күн көзі көрінді. Ақ қоян сәуле секектеп жүгіріп ел-жұрттан сүйінші сұрап жүрді.
– Қадірлі әлеумет! – деп төраға микрофонға тақап кеп. – Махамбет – елдік пен ерліктің символы! Ол бүгін талай ғасырдан бері аңсар болған тәуелсіздігіміздің тұғырына көтерілді. Бұл – кешегі қоңыраулы найзасын қолдан түсірмей, қабырғалы елім, қазыналы жерім деп өткен барша бабаларға деген құрмет пен тағзым.
Сөзін қысқа қайырған Нұри ескерткіштің жанына еркін басып кеп жібек жіпті соза тартқанда ақ жамылғы екіге құлаш жаза айырылды. Азынай шапқан ат үстіндегі ақын қара желді қақ жарып барады. Қолындағы оңды-солды сермеген қайқы қылышы, қарсы тұрар қай жау бар, дейтіндей. Оң жамбасында құндағы дөңгелене біткен қозықұйрық домбыра көрінеді. Таңмен төгілген күйге тентек ағын боп қосыла кетердей. Тебіренген төраға тағы да лебіз жалғады:
– Толғамалы найзамен,
Толықсып жауға шапқанда,
Бір озғанмын халқымнан! – деген Махаң осы.
Алыс-жақынға бірдей аты мәшһүр тұлғаның өзі кеп қолға түсіп тұрғанда айырылып қалмайын деп Қайып тыпырлап алға ұмтылған. Жете бере:
– Өмір бойы Махамбет шығармашылығын зерттеп келем. Мынау – сол еңбегім. Ал, бұл – ақын өлеңдерінің соңғы басылымы. Сізге тарту етейін деп тұрмын, – деп аптығып әдемі мұқабалы екі кітапты ұсынды.
– Рахмет, Қайып. Махамбеттің өлеңдері жан-жақты зерделенді ғой. Ендігі жерде жазған хаттарын жарыққа шығарыңдар. Саяси астарына, әлеуметтік мәніне үңіліңдер. Ол өмір сүрген дәуір шындығы сонда қалқып шығады. Тарихқа долбар керегі жоқ. Нақтылық қажет, – деп қаумалаған елге бет бұра бергенде, оң қолтығынан Баймахан саңқылдап қоя берді.
– Шіркін, осындай ақылға зәру боп жүрміз ғой, – деп жалпақ жауырынымен Қайыпты көлегейлеп берді. – Өзім басқаратын институттың бес ғалымы ақын жазған хаттарды ғылыми айналымға әзірлеп жатыр. Екеуі – докторлық, үшеуі – кандидаттық қорғамақ. Сосын…
– Әй, Баймахан қолға түскені – бар-жоғы елу хат. Бес ғалым қорғайды дейсің. Бет бар ма осы сендерде? – деп бір ақ кірпік шалдың шарылдап қоя бергені. Неткен сүйкімсіз еді. Шөлдеп, су іздеген лақтың маңырағанындай. Алақтап қалған Баймахан шалды таныды. Ғұмыр бойы түртінектеп, мұрағат ақтарып, мұражай кезіп, көнеліктердің көшірмесін жинайтын қырсық-ты. Онысын ешкімге ұстатпай, шыр-пыр боп қаралай қызғанып жүретін. Аттың төбеліндей боп анық көзге түсер жер еді. Әттең… Тақиясының шеті майсақтанып алдын орап кеткенін қарашы.
Еңселі ескерткішті айнала шолып, сүйсіне көз тігіп тұрған Имашқа көп ішінен суырыла шыққан Дүрия жедел басып жеткен.
– Қайным, сыртыңнан тілеуіңді тілеп жүретін жеңешеңмін. Мына тұрған Махамбет – менің көкем. Жақын қарындасымын. Қыз алыспаймыз. Бүгін өлгенім тірілді, өшкенім жанды деп тұрмын, шырағым. Қуанғаннан жылап та алдым. Қазір маған сөз бергіз, микрофон ұсын. Көкемнің басын қалай іздеп жүргенімді жария етіп айтайын. Таппай қоймаймын дейін. Сөйт.
Имаш қарсы алдында тұрған тұлыптай бәйбішеге қарап ойланып біраз тұрды. Сосын басын тербеді.
– Ықыласыңызға рахмет, жеңеше. Бұл жолы сөз бермеді деп өкпе артпаңыз. Басты табыңыз. Сосын талай сұхбат құрармыз. Шетелден келген журналистер жүр. Алғыр құлағын қайшылап. Сыр алдырып қайтеміз.
– Сөз бостандығын қайда қоямыз? – деп бет-аузы көгіс тарта бастап еді, Қайып кеп қақбайлап әкетті. Енді құтылдым ба дегеніңде бала көп ойнаған қуыршақтай боп қалған бір әнші келіншек: – Қазірде өнер адамының оң қолы сол қолынан ұзын. Сұрамсақ қып қойған осы заман. Маған тау басынан коттедж соқтырып бер. Өзіңе арнап ән жаздырамын. Сахнадан орындаймын. Атағың тіпті әуелейді, – деп өңіріне жармасып жатты.
Өз өмірбаянынан жырта қарыс естелік кітап жазған жылтыраған бетінде бір тал қылтанақ жоқ көсе жазушы Мәдениет министрін өкшелей қуып: – Еңбегім сіңді. Өңірімде егемен еліміздің бірде-бір марапаты жоқ. Орденге ұсын. «Отаннан» кем болмасын. Өлсем де басымда музыка ойнатып өлейін, – деп зар құсып жүрді.
Бұл кезде көпшіліктің шетін ала Ықас пен Қашқария ортасындағы қара сөмкені алма-кезек тартысып жатқан. Мына күмбір қаққан күй мен ағын судай төгіліп жатқан өлеңдер әйелімен арадағы дауды анық естіртпейтінін білсе де Ықас тістене сыбырлап, ышқынып басылады.
– Қой дедім! Ұят болады дедім!
– Жабам үстіне! Франциядан әкелген шапаным дейм. Жібер жетесіз… О несі-ай!
– Күлкі етеді мына жұрт! Ойбай-ай, өлдім-ау!
Қашқария шірене тартқанда Ықастың қолында сөмкенің шұнтиған бір қарыс құлағы ғана қалды. Күйеуінен құтылған бетте Қашқария жүгіре басып топқа қойып кеткен. Шетелден ат арытып келген журналистердің қоршауында тұрған төрағаның алдында жетіп, ентігін басты. Шешесінің елеуреген түрін көріп Айым теріс айналған.
– Сіз де журналистсіз бе?
– Жоқ. Кешірерсіз, мына атқа өзіңіз қос қолтығынан демеп мінгізген ақын ескерткішін көріп, жүрегіміз жарылғалы тұр. Шексіз разымыз. Сізге арнап француз модельеріне арнайы шапан тіктіргенмін. Соны сыйлауға рұхсат етіңіз, – деп бұлғын бөрік, алтын айшықты шапанды ұсына берді. – Ал, басты тауып, сізге өз қолыммен алып барамын. Сеніңіз маған!
Төраға келіншектің қолынан сый-сыяпатын алып, рахметін айтқан. Сосын жан-жағына көз тастап, манағы иіні тозып кеткен ақ кірпік шалды тауып алды да:
– Ақсақал, келіңіз. Осы салтанатта сіздің де бір шапан еншіңіз бар шығар. Сізге жаптым. Игілігіңізге киіңіз, – деген.
– Тарих қопарып, шаң жұтқан ғұмырымда бар көрген құрметім осы! – деп қырсық шал кемсеңдеп кетті. – Алла разы болсын!
– Қайыршыға бұйырғанын қарашы, – деп өкпелеген Қашқария көп ішіне жылыстап сіңді.
– Адам ата мен Хауа ананың тұңғышы Қабыл қызғаныштан Абылды өлтірді. Бірақ көмуін білмеді. Қарға жөн көрсеткен. Содан бері қазақ аспанында қара қарғалар қаптап кетті.
– Тайқазанының қақпағы жоқ, ұлыларының басы жоқ бұл неткен иесіз ел?!
– Махамбет көтерілісшілерге қарыздар. Оның даңқы үшін мыңдаған жасақ қырылып кеткен. Атақты жалғыз өзі иемденді. Сол қазақ алдындағы қарызын басымен өтеді.
– Ықылас – Иуда. Олар – өміршең. Әлі күнге арамызда жүр, – дескен алабөтен топ ереуілдетті жатты.
Қазағымның намысы едің жанитын,
Жау тосумен бұзылыпты сан ұйқың.
Басың кетті, мынау марғау даланың,
Адам қылып шығарам деп әр итін.
Әй, Махамбет! –
деп Мақатай ақын ескерткішті құшақтап жылап жатты.
– Төраға мырза, бір сұрақ беруге рұхсат етіңіз. Махамбет ақынның басы қолды болды деп есіттік. Жалпы сіздің елде көрнекті тұлғалардың басы жиі жоғала ма? – «Би-Би-Силік» бота тірсек сары қыз аш масадай қадалып аузына микрофон кептеген.
– Азаттық үшін күресте талай ұлы тұлғаларды жоғалтқанымыз рас. Өшіккен жауының басын кесіп алу, әрине, тағылық. Бірақ бұл тек біздің елге тән көрініс болса бір сәрі. Сіздің елдің тарихына көз жүгіртсек те осындай келеңсіз оқиғаларға жиі кезігеміз. Ал, ақынның бас сүйегі жоғалған жоқ. Оны аса қымбат жәдігер көріп азаматтарымыз сақтап отыр. Өздері әкеліп береді.
«Си-Эн-Эн» тілшісі ескерткіштен көз алмай тұрып:
– Махамбет патша чиновниктеріне елу шағым жазыпты. Арызқой болған ба? Соншама арыз жазған адам дұшпандарымен қай уақытта соғысып жүр? – деп сұңқылдасын.
– Бас-аяғы он жыл соғысқан. Сонда жылына – бес арыз. Оның дені қара бастың қамы емес. Қалың бұқараның жайы. Көптік ете ме? Сауаты болған соң ащы өкініш ішінде қалай тұншықсын? Қазірде сол арыз-армандар ұлт-азаттық көтерілісінің ең сенімді куәсіне айналып отыр.
Бет-аузын қыл-қыбыр басып кеткен «Әл-Жазира» компаниясының жігіті: – Айтыңызшы, Махамбет шетелдіктерге мұнай кенін бермеймін деп соғысқан ба? – деп тосын сауал тастады.
– Жоқ. Ол кезде әлемде мұнай әлі игерілмеген-ді. Көтерілісті бастаған ұлт намысы болатын.
– Намыс дейсіз бе?
– Иә. Ұлт намысы! Егер ол болмаса, біздің бабаларымыз әлем картасында тоғызыншы орында тұрған осыншама ұланғайыр жерді иеленіп қалар ма еді? Отты қарусыз. Қызыл қолмен!
– Түсіндім.
– Халайық, – деді сосын ол жігерлі үнмен. – Жыл сайын мектеп бітіруші ұландар ақын ескерткішіне тағзым етіп, ұлт намысына ант берсін. Біз таусыла қалса мұнай мен газды, көмір мен темірді тіпті кез келген қазба байлығын шеттен сатып аламыз. Ал ұлт намысын жоғалтсақ ше? Онда бәрінен де айырылғанымыз!
Теңіздей толқып теңселген елдің қуанышты даусынан мың кептер дүр сілкініп көкке көтерілді. Сатырлай жауған шапалақ даусы Алматы аспанын шырқау биікке көтеріп бара жатты…
…Эрмитаждағы Кенесарының басына жұмсалған Слава келесі жолы әріптесін күліп қарсы алған. Абраам да разы кейіпте: – Ақша ұстайтын алақаным қышып еді. Жарайсың. Джоһар Дудаевты білесің ғой. Енді соның да… – деп жатты.
Алматының «Көк базарында» кіндігін ашқан қыз-келіншектер Қытайдың айналасына алтын тиын үйілген тоқ қарын, томар бас мүсінін сатып жатты. Әлгі шал өз-өзінен мәз боп күледі-ай, кеп.
Сол базарда жас жігіттер адам басын күлсалғыш сувенир ғып саудалап тұрды. Сувенирдің екі көзі мағынасыз үңірейіп, шексіздікті көрсетеді.