Үштің бірі
Күләш АХМЕТ,
филология ғылымының докторы,
Тұрсынбек Кәкішұлының жары
Тұрсекең, Тұрсынбек Кәкішұлы адам ретінде адал, екі сөйлемейтін, шыншыл, өте батыл, ал, ғалым ретінде білімі телегей теңіз еді. Әдебиет, мәдениет, тарихқа қатысты ол кісі еркін араласпайтын тақырып болмайтын. Сол азаматтық қасиетінің арқасында алған атағынан даңқы басым болды. Өз сөзімен айтсам, адал еңбекпен алатын атақтың бәрін алды, ал қулық-сұмдықпен, сайлаумен келетін атақтарға онша басын ауыртқан емес.
Тұрсекеңнің тұстастары – «өртеңге шыққан ұрпақ». Алдыңғы буын ағаларын, яғни, ХХ ғасыр басындағы қазақ ұлтының ақылы, білімі, санасы болып есептелетін интеллигенциясын дүркін-дүркін жүргізілген репрессия қоғадай жапырып кетті. Екінші дүниежүзілік соғыста да талай боздақ оққа ұшты. Осындай ауыр да азапты жылдарда жоқшылық пен таршылықты бастан кеше жүріп, ғылым жасауға қабілетті ұрпақ қалыптаса білді. Көбі оқи жүріп, жауапты қызмет атқарды. Оқулықтарды жаңартты. Мерзімді басылымдарда істеді. Яғни, жастық желікті салмақты ойға айырбастады. Бірақ, заман талабы барлығына бірдей болғанымен, білімнің таяз-тереңдігі ғылымдағы құлаштарына әсер етпей қалмады. Ғалымдар да пенделіктен кенде емес. Сол пенделіктің пердесін екінің бірі түріп тастай алмайтыны, жаңадан қалыптасып келе жатқан интеллектуалды күштің айырмашылығы айқындала берді.
Тұрсекеңнің қазақ ғылымына, қазақ мәдениетіне қосқан үлесін таразының бір басына, екінші басына еңбегінің мемлекет тарапынан бағалануын қойсаңыз, біріншісі әлдеқайда басым. Ел тұлғаны алған атағымен емес, қоғамға сіңірген еңбегімен бағалайды. Таза тұлғаның іс-әрекеті ел аузында жүреді. Ақиқаты аңыздай айтылады. Осы тұрғыдан алғанда ғылымдағы таза еңбегі – өз көзімен көріп, қолымен ұстап ақтарған архивтері. Қазақ ғалымдарының ішінде Әлкей Марғұлан мен Тұрсынбек Кәкішевке архивтің қыр-сырын меңгеруден ілесуге талпынғандар болғанымен, тең келетіндер жоқ. Бұл – болашақ ұрпаққа үлгі, өнеге үшін өте қажет.
Тағы бір ерекшелігі – «ауырдың үсті, жеңілдің астымен жүруді» еш уақытта таңдамайтын. Ғылымдағы тақырыптары тың. Ғылым тұрмақ, жол жүргенде де бір жүрген жолмен қайта жүрмейтін. Мен Тұрсекеңнің жолсапарларының көптігінен көлік жүргізуді үйрендім. Тұрсекеңнің бір жолмен екінші рет жүрмейтіндігінен талай адасқанымыз бар.
Ешқандай еңбегін атақ үшін жазбаған. Әйтпесе, «Қазақ әдебиеті сынының тарихы» атты оқулығы (жоғары оқу орнына арналған) Ұлттық ғылым академиясының академиктігін алуға әбден лайық еңбек. Оны үлкен де, кіші де, бәрі біледі. Ең бастысы – мойындайды.
Қасиеті дегенде құдай берген мінездерінен тектілік төгіліп тұратын. Егер өзі кінәлі болып қалса, бес жасар баладан да кешірім сұрауға бар. Ал, өзінің айтқаны оң болса хан болсын, қара болсын айтқанынан қайтпайды. Ел басқарған азаматтарды шен-шекпеніне қарап емес, елге, ауылға жасаған қызметін қадағалап, соған қарап баға беретін.
1957 жылы Сәкен ақталғанда Сәкенді мақтап, Сәкенмен мақтанғандар көп болды. 6 томдық, 5 томдықтарын, «Тар жол, тайғақ кешуін» қайта-қайта шығарып жатты. Бірақ, Алаш азаматтары ақталған 1988 жылдың соңы, 1989 жылдың басынан бастап Тұрсекеңнің маңындағы «сәкентанушылар» қатары күрт сиреді. «Қалғандарының» өзі Сәкенге күмәнмен қарады. Яғни, Сәкен туралы жазу-сызуларын сиретті. Сол тұста Сәкен рухының жанында жалғыз қалған – Тұрсекең.
Қазақ әдебиеттану ғылымында көп, жан-жақты зерттелген тұлға – Абай, Абайдан соң – Сәкен. Бұл жерде мына нәрсеге айрықша мән беруіміз керек. Абайды жекелеп те, топ-топ болып та, институт коллективі ұжымдасып та кітап шығарды. Ал, бір автор табан тайдырмай әр қырынан зерттеп, бір тұлғаға он шақты кітап арналған қазақ мәдениетінің тарихында Сәкен ғана.
Тұрсекеңді оқырман негізінен Сәкентанушы деп таниды. Танымалдылығын да Сәкенмен байланыстырады. Менің көз алдымда Сәкенге қатысты жазған үлкен еңбегі – «Мағжан-Сәкен» ғылыми эссесі. Бұл кітапты оқыған оқырман қазақтың қос классик ақыны Мағжан мен Сәкеннің өнер бәсекесіне ғана қанығып қоймай, толғауы тоқсан тарау тарихтың қыр-сырының ішіне кіріп, небір айтулы азаматтармен бетпе-бет кездеседі. Ел аузындағы кейбір желдей ескен желсөздің аңызы мен ақиқатының аражігін ажыратып, сұсты сұрақтың өзіне салмақты, сауатты жауап алады. Бұл – бір. Екіншіден, ХХ ғасырдың басындағы қазақ зиялыларының қарым-қатынасын бірден-бір жақсы білетін автордың осы еңбекті жазу барысын бүге-шігесіне дейін баяндауы тарихқа адал болуды ғана емес, тарихи фактілерді қайдан алып, қалай қолдануды да үйретеді. Адал, шыншыл болуға баулиды.
Саяхатты көп адам әртүрлі мақсатта жасайды. Тұрсекең жүрген жерінде қазақты, қазақ ауылдарын іздейді. Егер ол артта қалып кетсе кері қайтып, тілдесіп, ауызба-ауыз сөйлеспей сапарын жалғастырмайды. Ол кісі үшін демалыстың көкесі – еңбек. Әсіресе, Омбы, Орынбор, Мәскеу, Санкт-Петербург, Уфа, Қазан архивтеріне таңертең кіргеннен қарауылмен бірге есікті жауып түнда бір-ақ шығатын.
Тұрсынбек Кәкішев – ұлы ұстаз! Оқу орнына кіріп-шығып, сағатына қарағыштап, ойы он сақта тұратындар қатарынан емес.
Қазақ әдебиеттану ғылымының басын құрайтын ең алғашқы әдебиет теориясына арналған оқулық 1926 жылы жарық көрді. Авторы – Ахмет Байтұрсынов. Екінші қазақ әдебиетінің тарихы 1927 жылы шықты, оның авторы – Мұхтар Әуезов. Ал, қазақ әдебиеті сынының тарихы 1964 жылдан бастап КазГУ-де оқытыла бастап, кейін бағдарламасы жасалды, оқулығы, оқу құралы жазылды, осы жанкешті еңбектердің автор – Тұрсынбек Кәкішев. Сол бағдарлама негізінде бүкіл Қазақстанның филология, журналистика факультеті студенттері оқып жүр.
Жалпы қазақ әдебиеті сынының тарихы түркі жұртында алғашқылардың бірі, одан кейін әзірбайжандар жазды. Түркі тілдерінде түгенделмей отырған сын тарихын түрік ғалымдары Тұрсекеңмен кездескен Ыстамбұлдағы зерттеу институтында айтты. Көмектесуді өтінді. Ғалым көмектесуге уәде бергендіктен, оны атқару енді біздің міндетіміз. Бұл – бір.
Екіншіден, оқулықты құрастыратын авторлар болады да, оқулықты тыңға түрен салып жазатын авторлар болады. Тұрсекең сол тыңға түрен салған А.Байтұрсынов, М.Әуезовтердің ізін жалғастырып, қазақ әдебиеттану ғылымы отауының шаңырағын көтеріп тұрған үшеудің бірі.