Бұл «жынды» қай жынды?
Көркем творчествоның әлеуметтік беделінің өзі де сол кез келген кісі назар аудара бермейтін құбылысқа назар аударатын ерекше елгезектігінде еді.
Әбіш КЕКІЛБАЕВ.
Гоголь әйгілі «Өлі жандарын» жазар алдында: «Мұнда бүкіл Ресей көрініс табады», – депті. Өз заманын аяусыз әжуалаған суреткер келешекте сол ұлттың әдебиет тарихына классиктердің бірі болып енерін сезді ме екен? Ол жанындай жақсы көрген ұлтының кемшілігін айтуды парыз санапты: әуелі – азамат, содан кейін жазушы болғандығынан. Оның «Ревизоры» мен «Өлі жандары» орыс әдебиетіндегі реализмнің алтын жауһары саналатыны да, бәлкім, содан шығар…
Жазушы Тұрсын Жұртбай бір сұхбатында: «Қазір Диккенстер шығатын кез», – деген еді. Санаға салмақ салар қаламгер сөзінің байыбына барғың-ақ келеді. Жер бетіндегі күллі жаратылыс иесінен ақыл-парасаты арқылы ерекшеленетін жеке адам болмысының қатпар-қыртысын түйсігі арқылы танып-білер жазушы тіршілігі қазір қай деңгейде екеніне тереңірек көз жіберіп қарайтын уақыт жеткендей. Көкірек көзі ашық ойлы жанның бірауық өзді-өзіне есеп берер сәті де келгендей.
XXI ғасырға кінә артып, техника дамығандықтан адам баласының кітапқа деген ынта-ықыласы азайды деумен ғана ішкі сұранысымызды қанағаттандыра алмайтындығымыз анық. «Адам оқуды тоқтатқан кезден бастап, ойлауды да тоқтатады», – деген философ Дидро тәмсіліндегі шындықтың салмағы қанша екенін кім біліпті?.. Екі сөзінің бірінде: «Жазған кітабымыз оқылмайды», – деп, әңгіме өзегін жеке бас мәселесіне тірей беретін қаламгерлер қатарының артып келе жатқаны адамды түрлі ойға жетелейді. Әсілінде, жаратылғаннан бері ылғи да бір нәрсеге қанағаттанбаушылық сезімі – адамзат пайда болғаннан бірге жасасып келе жатқан құбылыс. Ол әркімде әрқалай көрініс табады: кейбіреулерде материалдық қажеттілік болса, енді бірінде рухани тазалыққа шөліркеу. Адам баласының екі нәрседен: жан мен тәннен тұратындығын айтқан Абай сөзінің салмағын қазіргі заман өлшемімен сіңіру қаншалықты мүмкін? Осы тұрғадан алғанда, жазушы Тұрысбек Сәукетаевтың «Мен – жындымын!» романы көңіл аудартады. Аталмыш роман 2016 жылы «Алтын қалам» бәйгесінде бас жүлде алып, «Жылдың үздік романы» атағын иеленіпті. Әрине, қаламгер шығармасында тек кісі бойындағы материалдық, не рухани қажеттілікті баяндауға тырыспайды. Сонымен бірге, бұл романда жоғарыда қозғалған мәселелерге байланысты себептер де бар…
***
Көркем әдебиеттің өзегі жеке адам тағдыры екенін суреткер шығармасын оқып болған соң барып аңғара түсесің. Тіпті, роман, не хикаят оқығанда бас кейіпкерге айналғың келетін кездердің де болатыны жасырын емес. Осылайша, оқыған сайын қиялыңды көкке көтеретін көркем туындының ішіне еніп кетіп, өз тәртібіңді орнатқың келеді. Бірақ сен ғана емес, жаныңдағы құрбың, көрші апай, кейде көшеде кездесе қалатын дүкенші аға мен жұмысқа барар жолдағы қол жайған қайыршы кемпір де дәл сол орынды иемденуге лайықтай көрінеді. Әйтсе де, бас кейіпкерді таңдап алатын да, оның әдебиеттегі тағдырын айшықтайтын да – қаламгер. Олай болса, жазушысын тапқан кейіпкер, кейіпкерін тапқан жазушы бақытты деп айтуға әбден болатындай.
***
Әдетте, табалдырығын аттаған бойда менмұндалап тұратын, қазақ тіліне қарағанда, орыс тіліндегі еңбектерге бай «Меломан» кітап дүкеніне бас сұққанда жарық көрген жаңа шығармалар арасынан қолға ілінген жұмсақ мұқабалы көк кітаптың атауы бірден көзге ұрды: «Мен – жындымын!». Көшірушінің алғысөзі мен соңғысөзін есепке алмағанда, ұзын-ырғасы қырық тақырыпшаға бөлінген әңгімелерден құралған роман жылдам оқылады. Автор оқырманды көп әуреге түсірмей, оңай оқылсын деген мақсатпен туындыны жеке-жеке тақырыпшаларға бөлуді жөн санаған секілді. Көшірушінің алғысөзінде-ақ байқатып қоятын мұңлы сарын бірінші әңгімеден кейін ұмытылады да көшірушінің соңғысөзіне дейін ішек-сілеңді қатырар сатиралық тілмен жалғасып келіп, соңында трагедиямен аяқталады. Автордың «жынды» деп отырғаны, дұрысы өзін-өзі «жынды» атаған бас кейіпкер Тауфих, шын мәнінде, жынды емес – саналы азамат. Саналы болғанда да, өзгелер көңіл аудара бермейтін, кейде біле тұра үнсіз қалатын әлеуметтік мәселелерді байқап қоятын сезімталдығы бар, әрі сол байқағанын бұғып қалмай, көпке жеткізуге тырысатын – жазушы. Ол басқалармен бірдей ғұмыр кешіп жүре беретін еді, егер күндердің күні салынып жатқан бес қабатты үйдің жанынан өтіп бара жатып, басына кірпіш түсіп, ес-түссіз ауруханада өткізген жеті айдан кейін ойда-жоқта жазушы болып кетпегенінде. Оның азапқа толы шым-шытырық өмірі сол кезден басталған. Ол өзінің жазушы болғанына Қара шалды (Абай) «кінәлайды». Шығарма бас кейіпкердің жазушылыққа қадам басқанынан бастап, аз мерзім ішінде бір емес, бірнеше романды аяқтауымен жалғасады. Ол егер жазушы болмағанда қоғамның қазіргі ахуалын түсінбеуі де мүмкін еді. Әйтсе де, «өмірді шылғи бір баттасқан қара бояумен жазғандықтан» кітабын дәл сол қалпында ешкім баспадан шығарғысы келмейді. Романдағы Қара шал – Тауфихтың музасы. Тауфихтың:
«…– Әйтпесе мына жұрт неге бейқам, неге мәз-мейрам?» деген сауалына Қара шал: « – Олар – соқыр! Жүрегінде КӨЗ жоқ. Сондықтан сенің көргеніңді көре алмайды, сезгеніңді сезе алмайды…», – деп жауап береді. Тіпті, өз жары мен кіндігінен өрбіген балаларына жат болған бас кейіпкердің бар айыбы – жұрт айтпағанды айтқаны. Қоғамда орын алған немқұрайлылық пен тоғышарлыққа қарсы уәж келтіруі оны бірте-бірте өз ортасынан алыстата береді.
Романда Тауфихтың әйелі мен балаларына деген ішкі сезімі жақсы суреттелгенімен, олардың жан дүниесі терең ашылмайды. Әкесінің бар-жоқтығымен ісі жоқ балалар мен күйеуін аса қадірлей бермейтін әйел бейнесін жасау арқылы автор қазіргі кездегі отбасы институтының құлдырау процесін көрсеткісі келген секілді.
Автор бұл шығармасында жазушының ғана емес, әдебиеттің де бүгінгі жай-күйін жеткізуге тырысады. Романның ішінде бірқатар рухани, әлеумметтік мәселелер араласып кетеді де бұл шығарманың көркемдік желісін көптеген өзекті жайттарға әкеліп тірейді. Бірақ роман атауымен өзін ақтап алады. Мұнда шығармаға өзек болар нақты бір түйін байқалмайды: қазіргі қазақ қоғамының рухани, әлеуметтік мәселелері әр әңгімеде әрқалай көрініс тауып отырады. Романда қазақ қоғамына жақсы таныс танымал жазушыларды да кездестіресіз. Мәселен, Әбдіжәміл Нұрпейісов, Герольд Бельгер, Қорғанбек Аманжолов, т.б. Автор өз басынан өткізген кейбір жайттарды туындыға арқау етіп алғандай. «Біздің ауыл осындай», «Наташа», «Қызжылаған» атты әңгімелердің көркемдік суреттеулерінің басқаларына қарағанда бояуы қанықтау болып көрінді. Шығарма сатиралық тілмен жазылғанымен, оның ішінде романтикалық сарын да аз кездеспейді. Мәселен, «Наташа», «Алаш қызы», «Танго», «Қызжылаған», т.б. осыны байқаймыз. Бас кейіпкер Тауфих пен Үміттің арасындағы махаббат «Алаш қызы» әңгімесінен басталады. Үміттің анасы Рафиха – белгілі әнші әрі ғалым. Кешегі Алаш арыстарының ұрпағы. Тауфихтың жазған романдарын қолжазбадан құлшынып оқыған аз зиялының бірі – осы Рафиха. Көшеде кездейсоқ кездесіп, оны үйіне ертіп барады. Үш ұлдан кейін зарығып күткен қызы Үмітпен Тауфихты сол жерде өзі таныстырады. Үміт – талантты, жас студент қыз. Тауфихтың шығармасын ол да оқыған. Осы арада екеуінің бір-біріне сезімі оянады. Тауфих – орта жасқа таяған, әйелі Жәния мен үш баласы бар үйлі-баранды азамат. Бұл кезде ол үйінен «айдалып», сырт жағалап жүрген-ді. Бірақ Тауфих пен Үміттің махаббаты ұзаққа бармайды. Аз ғана уақыт шөп күркеде бірге тұрған олар ақыры айырылысып тынады. Кетеріндегі: «Кешір. Өмір мен ойлағандай емес екен. Қош бол!», – деген Үміттің соңғы сөзі материалдық жағдайды меңзесе керек. Ал, Тауфихтың: «Дүниеде бәрі опасыз, бәрі өткінші екен. Анау болмаса, мынау болып қалар деп әлденені алданыш қылған бұлыңғыр үміт қана мәңгілік. Алдан қашқан сол сағымды қуалай-қуалай бір күні шыңыраудың шетіне қалай емпеңдеп келіп қалғаныңды білмейсің…», – деген тұжырымы ішкі жан дүниесін аша түседі. Онсыз да өз өміріне көңілі тола бермейтін оның ендігі барар жері – түңілу. Ол жазушы болмай тұрғанда да қиялшыл еді. «Министр боламын» атты әңгіме желісінен мұны анық байқауға болады. Бұл жерде Үміттің тағдыры да толғандырады. Жаңа ғана танысқан, әрі өзінен үлкен отбасылы жанмен біраз уақыт бірге тұруы, одан кейін өз махаббатын тәрк етіп, шетелдік азаматқа тұрмысқа шығуы – Үміт секілді тәрбие көрген қазақ қызына лайық еместей көрінді. Бәлкім, автор қазіргі жастардың махаббатқа деген тұрақсыздығын осылайша көрсеткісі келген шығар.
Сатиралық тілмен жазылған әжуа аралас мұңды романның біраз бөлігі жазушы қиялынан туындаған дүниелер. Мәселен, бас кейіпкер Тауфихтың басына кірпіш түсіп, жазушы болып кетуі, сондай-ақ Қазақстандағы оппозициямен бірге Американың Лос-Анджелес қаласында өтетін жындылардың Дүниежүзілік бәйгесіне қатысып, онда джунглиді мекендейтін папуастармен сайысқа түсуі – қаламгер қиялының жемісі. Автор осындай сатиралық желі арқылы қоғамның кемшілігін әжуалап, әшкерелеуге тырысады.
***
Кімнің не жазғанын пайымдау үшін де бұрынғылардың шығармасына қайта үңілесің. Осылайша, бір ғасырды артқа тастап, заты орыс болғанымен, адамзатқа ортақ Чеховтың «Алтыншы палатасына» барып қайттық. Араны ғасырдан аса уақыт бөліп тұр демесеңіз, мұндағы кейіпкер Иван Дмитрич Громовпен Тауфихтың талғамындағы кейбір ұқсастықтарды байқар едіңіз. Екеуі де – интеллигент, екеуі де – шындық іздеуші. Мұндағы тағы бір көңіл аудартатын негізгі кейіпкер – дәрігер Андрей Ефимыч Рагин. Замандастарынан білімі мен мәдениеті арқылы ерекшеленетін ол да үнемі бір нәрсені іздеумен болады. Оның іздегені – адам бойындағы биік парасат. Ол өз ортасынан «зиялы» деп айтуға тұрарлық жан таппай әлек болады. Кітап оқуды айнымас әдетіне айналдырған ол ақыл-парасатқа қаншалық құштар болғанымен, оны өз ортасынан іздеуге тырыспайды, тек кітапқа үңіле береді. Ал Иван Дмитрич болса Тауфих секілді қоғам кемшілігін айтып, айналасындағыларға да оны түсіндіруге тырысады. Бірақ осылай жүргенінде «әйтеуір бір күні абақтыға түсіп қаламын» деген тұманды ойы оның «жындануына» себеп болады. Бұл жердегі бас дәрігер мен «жынды» екеуі де, негізінен, интеллигент адамдар. Алайда, екеуінің өмірге көзқарасы екі түрлі. Мәселен, мұндағы «Алтыншы палатаның» бас дәрігері Андрей Ефимыч үшін қоғамдағы орын алған оқиғалардың негізгі себепшісі уақыт, жағдаят және сәйкестік болғандықтан – оған бәрібір. Сондықтан да ол ешнәрсені өзгертуге тырыспайды. Тіпті, шені мен ақшасы үшін өтірік дос болып жүрген Михаил Аверьянычқа да, бас дәрігердің жылы орнын көз астына алып қойған Евгений Хоботовқа да, күнде пациенттерді соққыға жығып, зәбір көрсететін аурухана қызметкері Никитаның зұлымдық әрекетіне де көзжұмбайлықпен қарайды. Ал, «пациент» Иван Дмитрич түсінігінде – бәрінің негізінде Адамның өзі тұр және ол жасаған әрбір ісіне жауап беруі керек. Бас дәрігер Андрей Ефимыч пайымында өзі басшылық ететін жындыхана ішіндегі тіршілік пен сыртқы өмірдің арасында ешқандай айырмашылық жоқ еді. Сондықтан да жиырма жылға жуық бас дәрігер болып істеген мекеменің аянышты халін көре тұра ешқандай әрекет жасамады. Дәрігердің немқұрайлылығы соңында өзін де «Алтыншы палатадан» бір-ақ шығарды. Сол кезде ғана ол осы күнге дейінгі ұстанымының дұрыс емес екенін сезініп, қинала көз жұмады. Шын мәнінде оған мұны ұқтырған – өз пациенті «жынды» Иван Дмитрич еді.
Бір қарағанда бұл екі шығармада ешқандай байланыс жоқтай. Әйтсе де, мұндағы адамдар мен қоғам арасындағы ұқсастық байқалады. Бұл екі шығармада да сау адамның оп-оңай «жындыға» айналатынын көресіз. Чехов өз шығармасында адам бойындағы немкеттілік салдарын бір ғана Андрей Ефимычты мысалға ала отырып түсіндіріп берсе, «Мен – жындымын!» романындағы дәл сол немқұрайлылықтың өзегі – қазіргі қазақ қоғамы екенін байқайсыз. Бұл жердегі ерекшелік – Иван Дмитрич бәрінің негізінде Адамның өзі тұрғанын және ол жасаған әр әрекетіне есеп беріп, наразылығын іс жүзінде көрсетуі керектігін айтады. Сол үшін зиялының өн бойындағы қадір-қасиетті науқасынан тапқан Андрей Ефимычтың өзіне деген достық сезімін қабылдай алмайды. Жындыханада жатса да, келер күнге сенімін ешқашан жоғалтпайды. Ол «қоғам өз-өзіне сырттай қарағанда шошынып, кемшілігін мойындауы үшін интеллектуалды күштер бірігіп, мектептер, жергілікті газеттер мен театрлар шынайы жұмыс істеуі керек» деген ұран тастайды. Ал, Тауфих болса барлық нәрсенің өзгергенін, әділеттілік орнағанын қалайды да, бірақ соны қалай жүзеге асырудың жолын білмейді. Ол – өз қоғамына наразы. Наразылығын романдары арқылы білдіремін деген еді, ол да жарыққа шықпай қалды. Қоғамның шындығын айтамын деп жүргенде өзіне ең қымбат отбасынан қалай айырылғанын байқаған жоқ. Алдында елпеңдеп жүретін Тәукебайдың достығына да күмәнмен қарады. Осының бәрі жиналып келгенде оның өз- өзіне қол салуына дейін жеткізді. Бұл жердегі кейіпкер Тәукебай да қарама-қайшылыққа толы жан. Ол өз досының еңбегін пайдаланды. Әйтсе де, оның Тауфихқа деген шынайы жанашырлық сезімі романның соңғы жағында жақсы суреттелген. Автор бұл туындысы арқылы «тура сөйлеп туғанына жақпайтындықты», қақ жарылған қазақ қоғамының бүгінгі бет-бейнесін көрсеткісі келгендей. Шығармадағы ең қорқыныштысы – жеке адам өмірінің соншалықты құнсыздануы. Тауфихтың ақырғы сәтіне дейін бірге болған төбет Геляның иесінің артынан мәңгілікке аттанып кете барғанына, соңында оның қолжазбасын құшақтап, көшіруші жолдасы Тәукебай ғана қалғанына ашынасың.
Нұрлайым БАТЫР.