«Мен оппозиционер емеспін…»
Ермек ТҰРСЫНОВ,
кинодраматург, режиссер
– Сізді қалың көпшілікке танымал еткен «Келін» фильмі. Бұл фильмді жапон режиссері Сёхэя Имамураның «Нараяма туралы аңыз» фильміне одан кейін түсірілген «Кемпір» фильмін Владимир Меньшовтың «Махаббат пен кептерлер» фильміне ұқсатқан сыншылар болды. Мұны кинематографиядағы назирашылдық дәстүр дейміз бе?
– Олай емес деп,кесіп айта алмаймын әрі бұл қалыпты нәрсе. Жалпы, әдебиетте, кинода, театрда отыз үш сюжет бар. Сол отыз үш сюжеттің ішінде «Қыз Жібек» те, «Ромео мен Джульетта» да, Мұхтар Әуезов те, У. Шекспир де бар. Тіпті, «Інжілдегі» кей оқиғалар «Құранда» кездеседі. У.Шекспирдің ғашықтары Ромео мен Джульетта болса бізде Қыз Жібек пен Төлеген, ар жақта бір-біріне қарсы рулар Монтекки мен Капулетти, бізде Шекті мен Жағалбайлы, өнерде мұндай параллельдер көп кездеседі. Бар мәселе тақырыпты қалай тарқатуға байланысты. Сіз айтқан фильмдерді кейбіреулер стилистика жағынан, енді біреулер интонация жағынан бір-біріне ұқсатады. Бірақ бұл мүлде басқа оқиғалар. Фильмдегі шешім әркімнің шығармашылық ерекшелігіне байланысты. Мәселен, қазақтың ұлттық тағамы ет әр үйдің асханасында әр түрлі дайындалады емес пе? Әркімнің еті өзінше дәмді, өзінше ерекше.
– Фильмдеріңізден тәңіршілдіктің сарынын байқау қиын емес. Тәңіршілдік тақырыбы сізге несімен жақын? Есесіне фильмдеріңізде дәстүрлі ислам элементтері аз.
– Бұл сөзіңізбен келіспеймін. Сұлтан Бейбарыстың өмірін зерттеп жүріп Сирия, Египет, Иордания, Палестина елдерін араладым. Нағыз исламның не екенін сонда ғана түсіндім. Алладан тілейтін дұға баланың құлағына анасының құрсағында жатып сіңеді.Ол өтетабиғи нәрсе. Қасымда Сорбон университетінің профессоры, бес тіл білетін полиглот жүрді. Құм далада келе жатып намаз уақытысы болғанда, машинаны тоқтата қойып, жайнамазын төсеп, намаз оқиды. Мен алғашында осынша білімді адамның бұл әдетін қалай жоритынымды білмедім… Қараңғылық па, фонаттық па? Байыптап қарасам, бұл – дәстүр екен. Мұнда ешқандай әртістік, ешқандай фонаттық жоқ. Күнделікті қолыңды жуып, тісіңді тазалаған секілді қанға сіңген әдет. Ал бізде, әсіресе, қазір көп адам мешітке барады, қыз-келіншектер хиджап киеді. Оған қарсы емеспін. Бірақ олардың қылықтарынан бір жасандылық байқаймын. Әрине, араларында шынымен иманы берік адамдар бар, оны жоққа шығаруға болмайды. Менің әкем де намаз оқыған адам. Ауыл ішінде қаралы хабар тарап, өлім-жітім болса, үй иесі ең бірінші әкемді шақыратын. Маған сол кездегі ауыл адамдарының дінге деген көзқарасы да, бүгінгі адамдардың көзқарасы да таныс. Бұған қоса, үйді аршамен аластау, жаңа түскен келіннің отқа май құйып, жалынына алақанын тосып бетін сипау, жас нәрестені ұшықтау секілді әдет-ғұрыпты да көріп өстім. Тіпті, оның тәңіршілдік екенін білгем жоқ. Бала күнімде олар бір-біріне қарсы келмейтін, сондықтан бұлардың барлығын қабылдай аламын, бірақ өзім қатты ұстанбаймын. Мен дінді тарихи-мәдени тұрғыдан зерттегім келеді. Дін – моральдық феномен. Қазақтың мифологиясы, жалпы түрік, бүкіл әлем мифологиясы мен үшін өте қызық. Джозеф Кемпббел есімді американдық мифология зерттеуші бір шығармасында, жалпы мифологияның түбі бір деген идея айтады. Демек, қазір біз ұлттық идея дегенді әрқилы көзқарастың түбін біріктіру деп түсінгеніміз жөн. Біз қазір екі түрлі көзқарасқа куә болсақ, екеуінің түп-тамыры бір екенін ұғынып, біріктірудің орнына, бір-бірінен одан сайын алшақтатуға тырысамыз.Сен тәңіршілсің бе, демек исламды мойындамайсың, яки сен исламшыл болсаң, тәңіршілдікке қарсысың. Латын қарпіне өтуді қолдайсың ба, қарсысың ба? Қарсы болсаң біздің жауымызсың, қолдасаң досымызсың. Міне, осындай көзқарас бар. Бір пікірге қарсы болсақ, үзілді-кесілді қарсы шығамыз, қолдасақ, қос қолдап бас ұрып кетеміз. Бұл – дұрыс емес. Өмір әр алуан және әрқилы. Бұл тұрғыдан қарағанда бала кезіміздегі көзқарасымыз бүгінгіден әлде-қайда дипломат болған сияқты… Өмірдегі әрқилы көзқарас бір-біріне қарсы келмейді, керісінше сабақтасады. «Келін» мен «Шалда» тәңіршілдіктен бері қарай қанымызға сіңген әдеттерді көрсету арқылы өзімді исламға қарсы қойғым келген жоқ.
– Шалдың «Мен намаз оқымаймын» деген сөзі үшін сізді сынағандар болды…
– Иә… Біздің бала кезіміздегі шалдардың көбі коммунист еді. Ешкім намаз оқыған жоқ, сол себепті мұнда ешқандай жасандылық жоқ. Көргенімді киноға түсірдім. Әрі мұның құпия емес екенін елдің бәрі біледі. Әкем де коммунист болған, намаз оқитын уақытта партбилетін бір жерге жасырып қоятын. Демек, әкемде екі идея болды. Біріншісі – коммунистік идея, екіншісі – өмірлік идея. Әкемді сонысы үшін мазақтайтынмын, баламын ғой… «Коммунист бола тұра қалай намаз оқисың, дұрыс емес қой», – деп сұрайтынмын, сонда әкем: «Әрине, дұрыс емес шығар, бірақ менің әкем де, атам да намаз оқыды, олар үйреткен жолдан тая алмаймын», – деп жауап беретін. Жасы келген адам Құдайды іздейді. Құдай дегеніміз – шындық, ақиқат. Ал біздегі шындық деген қандай? Бір мысал айтайын, негізі бұл да құпия емес. Мен Науаи көшесінің бойында тұрамын, Асекеңмен(Асанәлі Әшімов) көршімін. Біздің үйге қарама-қарсы мешіт бар, жұма күні намазға келушілердің көптігінен орталық көшеге қарай шығу қиындайды. Мешіттен шыққан адамдар осы қысылтаяңда көліктеріне жол таба алмай бір-бірімен айқаласады, тіпті ауыздарынан боғауыз сөз шығады. Сонда маған «Қазір ғана осы адамдар Құдаймен сырласып шыққан жоқ па?» деген ой келеді… Көрдіңіз бе, сөзбен істің сәйкес келмеуіне нағыз мысал осы емес пе?.. Сол себепті, мен дінді сәнге айналдыруға қарсы-мын. Егер Құдайға жол іздесең, алдымен өз-өзіңе өтірік айтпауды үйрен.
– Бір сұхбатыңызда «Современное искусство использует множество «измов», чтобы пропихнуть любое псевдохудожество» деген пікір айтқан екенсіз. Бұл сөзіңізге қарағанда өнердегі «измдерді» онша жарата қоймайтын секілдісіз…
– Қазір шынымен де «измдер» өте көп.Кітап дүкендерінің ішіне кірсеңіз толған кітап. Оның ішінде Л.Толстой да, Ф.Достоевский де, М.Әуезов те, М.Мақатаев та,
Б.Есентаева да, Д.Донцова да, В.Пелевин де бар. Сырттай қарасаң айырмашылық жоқ, бәрі кітап, барлығының ішінде бір-бір оқиға, барлығында көп әріп.Бірақ кейінгі шығып жатқан кітаптар – әдебиет емес. Мұның аты басқа. Қалай аталатынын мен білмеймін, әйтеуір «измге» жатады. Киноның ішінде Ш. Айманов та, С. Қожықов та, А.Қарсақбаев та, Қ.Нұртас та, Н.Адамбай да жаңағы айтқан
Б.Есентаева да бар, барлығы кино. Билет сатылады, кинозалда көрсетіледі, зал толы адам. Бұған қоса, «Трансформер» мен «Аватар» да бар, аты кино болғанмен, заты кино емес. Мұны американдықтар «Entertainment» дейді, ол дегеніңіз бір-екі сағатқа адамның миын қатырып қою. Біз кино драматургияны оқып жүргенде киноның бір-екі сағатқа миды қосатын функциясы болған. Кино адамға ой салып, әсер етіп, ізгілікке үндеп, қараңғылықты сейілту керек деген ұғым бар еді. Ал қазір ондай жоқ, әркім өз білгенін «изм» арқылы ақтап алып насихаттай береді. Музыка да осы «измнің» кебін киіп отыр. Әлемде жеті-ақ нота, осы жеті нотаның ішінде Бетховен де, Моцарт та, Құрманғазы да, Сүгір де, Дәулеткерей де бар, Қ.Нұртас пен Т.Төреәліде жүр. Тіпті, «Той думан» деген арна айналдырған жеті нотаны күні-түні арлы-берлі айналдырып отыр. Алғашқысы – классицизм, кейінгілерінің атын білмеймін. Қазір Қазақстанды ғана емес, бүкіл әлемді үлкен өтірік қаумалап алды. Біз содан арыла алмай жүрміз. Бұрынғы кезде ең болмағанда осы екеуінің ара-салмағын ажыратып отыратын таразы бар еді, таза дүниенің көшірмесін көшірме деп айтатынбыз.
– Демек, адамзат классицизмнен алыстаған сайын шындықтан алыстайды?..
– Классицизмнің түпкі мақсаты шындықты, ақиқатты іздеу. Ал қалған «измдер» алдамшы. Мәселен, қазір Инстаграм желісінде, шоу-бизнесте, кинода, әдебиетте адам түсініп болмайтын еліктеушілік бар. Кімге неге, не үшін еліктеп жүргеніміз беймәлім. Мәселен, Баян Есентаева кітап жазды, кітабы ел ішіне таралып кетті. Оны қанша жерден әдебиет емес десеңіз де оған М.Әуезов те, Абай да қарсы тұра алмайды. Ал енді өтіріктің дәл осындай қалың нөпіріне қалай тосқауыл қоямыз?..
Ең бастысы, адамның өзіне-өзі өтірік айтпауы. Қазір біз өзімізді де, бір-бірімізді де алдап жүрміз.
– Мақтап…
– Қазақтың жолы ерекше деп жиі айтамыз, ол меніңше дұрыс емес. Қазір латын қарпіне көшкелі жатырмыз. Мен оған қарсы емеспін, бірақ біз кириллицаның өзінде бір-бірімізді түсінбей жүрген жоқпыз ба? – Бұл – бір. Екіншіден, еліміздегі басқа мәселелерді шештік пе? Зейнеткерлеріміз, балалар үйіндегі жәутеңкөздер ештеңеге мұқтаж емес пе? Медициналық қызмет, білім беру ісі дұрыс жолға қойылды ма?..
Жақында «Киномеханик» атты фильмнің түсірілім барысында Панфилов ауданына бардық. Сценарий бойынша1950 жылдардағы ауылдар керек болды. Ол кездегідей жұпыны ауылды таба алмай қиналатын шығармыз деп ем, Алматыдан үш-ақ сағаттық жерде бар екен. Ондағы көптеген ауылдардың жағдайы нашар, жолы жасалмаған, асфальт тек күре жолда ғана бар, ары қарай ойлы-шұқыр. Әсіресе, ерте көктемде көліктер батпаққа батып қалады. Кейбір ауылда газ, тіпті су жоқ. Түнгі түсірілім жасаған бір ауылда кешкі сағат тоғыздан кейін жарық болмайды екен.Дизель арқылы екі сағатқа жарық жағып, сол уақыт аралығында тамақ жасап, кешкі ас ішіп үлгеруі керек, теледидар қосулы. Ал теледидарда Болашақтың энергиясы туралы әңгіме қозғалып жатыр. Бұл не қылған қайшылық?.. Қандай алдау?..
Түн ішінде далаға шықсаңыз жарық жоқ. Аяғыңыздың астында не жатқанын көру үшін өзге елдің техникалық жетістігі – ұялы телефонның жарығымен жол табасың. Бір қарасаң символикалық нәрсе сияқты… Бірақ біздің қазіргі күйіміз – осы. Өзгенің жетістігіне кіріптармыз. Мен неге өз ойымды ашық айта беремін. Өйткені, іштей күйінемін, өркениетке жеткен елдің қалай өмір сүретінін көрдім. Біз неге сондай өмірге талпынбаймыз?.. Ауыл- ауылға газ, су құбыры мен кәріз құбырын жүргізу үшін өте көп қаржының керегі жоқ қой…
Кезінде ашық айтқан пікірлерімді оқып, оппозиция өкілдері мені өздеріне қосылуға шақырды. Мен оппозиционер емеспін. Маған биліктегі адам да, билікке қол жеткізгісі келген адам да бірдей. Билікке жеткісі келген адам биліктегілерді ұнатпайды, өйткені, дәл қазір жеңіс соның қолында. Ал ертең билікке ұмтылған адам дегеніне жетсе, ол да тура осы қателікті қайталайды. Шынымен солай емес пе?.. Маған билік керегі жоқ.Мен ақиқат іздеп жүрген адаммын. Өзімнің кішкентай шындығымды тауып алдым. Сондықтан лекция оқысам да, кино түсірсем де өзімді жақсы сезінемін, жан-дүниемде алаң жоқ. Егер мен мансап қусам, оған жететін жолым ашық еді. Америкада жүргенде маған он жылға грин-карта берілді. Лос-Анджелеске көшкенде де дайын жұмыс, жағдай бар еді. Бірақ мен қайтып келдім. Алпауыт елде төрт жыл тұрып, сол жаққа әбден сіңе бастағанда, жүрегімді мұң торлап, ауыл жиі түсіме кіретін болды, түсімде қазақша сөйлейтінмін. Бала кезімде аунап-қунап өскен топырағымның шаңы мені елге алып келді.
– Елге қайтіп келгенде не сезіндіңіз?
– Алғаш сырттан келгенде көп дүние көзге ұрып көрініп тұрды. Ішінде жүрсең байқамай қаласың. Әсіресе, әбден дамыған мемлекеттен келген адамға қиындау. Бала күнімдегі үлкен кісілер мен Қазақстанға қайтып келген тұстағы үлкен кісілердің ұстанымы да, табиғаты да басқа, өмірге деген көзқарасы өзгеріп кеткен. Алдануға, алдауға бейім. Кейде Абылайдың түсі тура келді ме деп қауіптенем. Біз құмырсқаға айналып барамыз, ал құмырсқадан не күтуге болады?..
Оксфорд университетінде (аты-жөні есімде жоқ) бір профессордың лекциясын тыңдап ем. Сол лекцияда әлемдегі мәдениетке әсер еткен елдердің аты аталды. Бірінші орында немістер, екіншісі британдықтар екен. Сол тізімнен қазақты көргің келеді. Ал біздің бүгінгі мақтанышымыз қандай? Кеше ғана Г. Головкин мен С. Альварес жекпе-жек өткізді. Сонда елдің барлығы Генаға үміт артты, ол жеңіліп қалса не болар едік?..
Өкінішке қарай, біздің өз-өзімізге деген сеніміміз қазір тек жұдырыққа тіреліп тұр? Бірде-бір интеллектуалдық жетістігіміз жоқ, музыкамыздан айрылып барамыз, домбыраны электрондық домбыраға айналдырып жібердік. Бірнәрсеге сүйеніп ертеңге нық қадам басқың келеді, бірақ сүйенетін ештеңе жоқ.
– Бұл орайда, Димаш туралы не айтасыз?
– Димаш… Бізде бір қызық мінез бар. Мақтағанда төбеге көтереміз, даттағанда жерге таптаймыз. Димаш өте дарынды, жас бала. Егер біз оны қазір бұзып алмасақ, жолы ашылады. Бірақ оны, оның талантын өз мүддесіне пайдаланғысы келетіндер анталап тұр. Кім біледі? Өзінің күш-жігерімен тазалығын сақтай алса, жақсы болар еді. Үмітім бар. Димашқа шын жүрегіммен тілектеспін, тек кейбір нәрселерден қорғағым келеді.
– «Біреудің жазған сценарийін түсіре алмаймын» деген сөзіңізді де көзім шалды. Мұны сақтық деп түсінейік пе, әлде паңдық деп ұғуға бола ма?
– Жо-жоқ. Біріншіден, мен сценарийді өзім жазам, кәсіби кинодраматургпін. Екіншіден – біреудің жазғаны бөтен дүние. Мен оның ішіне сүңгіп кете алмаймын. Егер өзім жазсам, киноны қалай түсіретінімді бүге-шігесіне дейін біліп отырамын. Біреу жазған дүние қанша түсінікті болса да, өзгенің киімін кигендей жат.
– Ал сіз жазған сценарийлерге түсірілген фильмдер ше?
– Көңілім толмады. Бірде-бір сценарий толық жүзеге аспады. Ол бір жағынан заңды да. Неге десеңіз,оны режиссер өзінше көріп отыр ғой. Мен сценарий жазып отырғанда-ақ кино көз алдымнан лента секілді өтіп отырады, тіпті актерлердің қимылын көріп, дауысын естимін.
– Кеңес кино мектебінің тәлімін алдыңыз. Қазақ кино мектебі Кеңес тұсында қалыптасты. Осы мектептегі ұрпақ сабақтастығы туралы не айтар едіңіз?
– Дарынды жастар бар. Ал кешегі Шәкен, Абдолла, Сұлтан ағаларымыздың ерекшелігі олар өздерін-өздері қинаған жоқ. Басқаларға еліктеген жоқ. Көргенін қалай қабылдаса, солай бейнеледі. «Менің атым Қожа», «Алдар көсе», «Амангелді» фильмдерінің барлығы бізге шынайылығымен сүйкімді әрі жақын. Ол кезде цифрлық технология дамымағандықтан техникалық жағынан аздаған кемшіліктер болуы мүмкін. Сол себепті де, бірде-бір киноны «Оскарға» апара алмайсың.
Ал қазір жыл сайын бірнеше кино экранға шығады. Олардың бірде-біреуіне көңілім толмайды. Рас, кейбір кадр, кейбір эпизод өте сүйкімді, кәсіби жағынан өте жоғары, бірақ шынайлық жоқ.
– Киноны идеологиялық құрал ретінде мойындайтындар көп. Сіздің көзқарасыңыз қалай?
– Мен бұған аса қосылмаймын. Киноның түр-түрі көп саяси, әлеуметтік, авторлық, эстеттік деп кете береді. Мұның барлығының жанама түрде идеологияға қатысы бар. Бағана неміс халқының әлем мәдениетіне әсері туралы айттық. Неміс дегеніміз – Шиллер, Гете, Моцарт, Бах. Бұлардың шығармалары неміс мәдениетін әлемге танытуда таптырмас идеологиялық құрал. Алайда, Моцарт өзінің музыкасын жазғанда идеология туралы мүлде ойлаған жоқ.Ол өнердің адамы. Кино да өнер. Оны кейбіреулер саясаттың шоқпарына айналдырғысы келеді. Ал енді біреу кино арқылы танымал болғысы келеді. Менің досым Тимур Бекмамбетов киноға не үшін келді? Ақша. Оның одан басқа ешқандай ой жоқ. Москвада жұмыс істеп жүрген кезде Тимурмен бірге ірі компаниялардың жарнамасын көп түсірдік. Кейінірек, Бейбарыстың өмірі жайлы роман жазып шыққан соң Тимурға: «Қарашы, дайын тақырып, құлдың патша болғанға дейінгі жолы, нағыз Голливудтық идея, керек десең Шыңғысханнан да асып кетеді. Қазақтың тарихы емес пе?.. Осы фильммен әлемді таңғалдырайық», –деп айтып едім, ол бірден бас тартты. «Менің ақша тапқым келеді» деп шынын айтты, шынын айтқаны үшін мен оны сыйлаймын. Ешкімді кінәлағым келмейді, әркімнің киноға келгендегі ойы әр бөлек.
– «Өнер – өнер үшін» принципін қолдайсыз ба, әлде өнер адамзаттың ізгілігі үшін бе? Кәсіби деңгейі жоғары, философиялық мәні терең фильмді түсіне алатын адамдардың кейде қарапайым адамгершілік қағидаларын орындай алмай қалатын кездері болады. Бұл құбылысты қалай түсінесіз?
– Олар эстеттер. Өздерін тек өнердің адамы санап, өзгелерден ерекшеленіп және сол арқылы өздерін алдап жүргендер. Мәселен, Казимир Малевичтің «Черный квадрат» жұмысын алайық, өнер – өнер үшін. Андрей Тарковскийдің «Зеркало», «Ностальгия» деген киноларын да адам түсінбейді. Бұл да өнер – өнер үшін дегеннен туған. Сюжеті жоқ, басы мен аяғы жоқ, камера жәй ғана түсіре берген, түсіре берген. Бір қызығы, эстет сыншылар осының өзінен біреңе іздеп тауып, соны талдайды. Ал кәдімгі ақыл көзімен қарасаңыз, ол жерде түк жоқ. Дэмьен Херсттің «Өнер – өнер үшін деген» ұраны бар. Ол алты метр болатын өлген акуланы спиртке салып, жарты жылдан соң музейге апарып қойды. Оған «Өмір мен өлім» деп ат қойыпты. Соны ерігіп жүрген бір миллионер 12 000 000 долларға сатып алды. Дэмьеннің өзіне ұқсаған сыншылар мұның астарында терең философия, адамзаттық дүниетаным жатыр деп бағалайды. Бірақ оны мен де түсінбеймін, сіз де түсінбейсіз. Сальвадор Дали, Поздний Пикассо шығармаларын мен түсінбеймін, түсінбегендіктен қабылдай алмаймын. Амстердам, Барселона, Мадрид секілді қалаларда өткен көрмелерге арнайы бардым. Басқалар таңдай қағады, мен түсінбеймін. Тіпті, «мен не деген наданмын» деп өз-өзіме ыза болатынмын. Бір күні Андрей Кончаловский маған «Несіне өзіңді-өзің қинайсың, ол шығармаларда ештеңе жоқ», – деп күлді… Содан кейін мен өзімді-өзім кінәлауды қойдым. Қарап отырсаңыз бұл да бір саясат, бұл да бір идеология, бұл да бір «изм».
– Қазақстандағы кинопрокат жүйесін қалай бағалайсыз, ол қалай дамып келеді?
– Дамыған жоқ әлі, жолдың басында тұр. Біз ылғи кешігіп жүреміз ғой. Әрине, дамытсақ деп тырысып бағамыз. Біздегі кинотеатрлардың барлығы жекешеленген, олар Американың киносына сүйеніп пайда тауып жүр. Сондықтан оларды пайда түсіре қоймайтын киноны театрыңда көрсет деп қыстай алмайсыз. Қазақтанда түсірілген кино пайда әкелмейді, «Рекетир» миллион, Баянның Есентаеваның фильмі бір жарым миллион, Қайрат Нұртастың фильмі екі миллион жинады деген өтірік әңгіме. Өйткені, Қазақстандағы экранның саны сонша қаржы түсіруге жетпейді. Сосын прокатпен айналысатындар түскен қаржының 60 пайызын өздеріне қалдырып, 40 пайызын кинотүсірушіге береді. Қазақстанда кино көру үшін кинотеатрға баратындардың саны жалпы алғанда, екі-ақ миллион. Жас ерекшелігі 14 пен 24-ке дейінгілер, үлкендер киноға өте сирек барады. Қазіргі кинолар бір жарым сағатқа миды өшіреді, сеанстан шыққан жастардан не көргенін сұрасаң, жарытып ештеңе айта алмайды. Бүгінгі күні кино да, әдебиет те, музыка да ойын-сауыққа айналып кетті. Интернеттегі әлеуметтік желілердің барлығы адамды ойланудан алшақтатып, миды кептіріп жатыр. Шаршайсың. Қаптаған фейк. Бұл біздің елде ғана болып жатқан дүние емес, әлемде сондай. Матрицаның ішінде кішкентай ғана ноқат боп бізде жүрміз. Оралхан Бөкей, біз Америка, Қытай секілді алпауыт елдермен күресе алмаймыз, бірақ салмақ дәрежесімен бізден кіші елдердің ішінде чемпион болайықшы, деп айтушы еді. Қазақтың жалпы саны Шанхайдағы бір көшенің тұрғындарынан да аз. Сол аз қалпымызбен бір-бірімізбен тіл табыса алмай келеміз ғой…
– Ұзақ жылдар шетелде тұрдыңыз. Біздің қоғамда шетелде тұрып келген адамға «Ақ дегені алғыс, қара дегені қарғыс» деп қарайтын психология бар. Бұл көзқарас сіздің өзіңізге деген сеніміңізді арттыра ма немесе жауапкершілік жүктей ме?
– Маған бәрібір. Мәселен «Оскар» сыйлығы бүгінгі өлшеммен алсақ киноның шоқтығы биік тұғыры секілді. Оған мен «Келін», «Шал», «Жат» деген үш фильм және «Моңғолмен» бардым. Ондағы жұрт сіздің фильміңізді көреді, қол шапалақтайды, жақсы қабылдайды, мақтайды, журналдардың беттерінен түспейсіз. Бірақ жаныңа жылу бермейді. Ондағы жылтыраған дүниелердің, салтанатты жиындағы ұлан-асыр
қолпаштың бірі де есімде қалмады.
«Шалды» экранға шығарған жылы бір досым осы фильмді ауылына апарып көрсетіп келуімді өтінді. Жол шығынын, актерлердің жатын орнын барлығын өз мойнына алды. Сөйтіп, Оңтүстік Қазақстан облысының шалғайдағы бір ауылына «Шалды» апарып көрсеттік. Кинозал деп айтуға келмейді, ескі клубқа апарып ауыл тұрғындарын жинап, фильмді көрсеттік. Ауылдың жасы да, жасамысы да жиналды. Көрермен экранға мен көрерменге қарап отырдым. Халықтың фильмді көріп отырған сондағы сәті сондай сүйкімді, сұмдық риясыз. Соңында Е.Тоғызақовты алып сахнаға шықтық. Әлгіндегі әжелеріміз: «Құдай-ау, сен тірі қалыпсың ғой, айналып кетейін», – деп актерді айналып толғанып, қариялар «Тұманда мал айдап не көрінді, ақымақ, осында туып өссең қалай адасып жүрсің», – деп ұрсып жатты. Тіпті, біреулер білегінен білезігін, басындағы бөркін шешіп кигізді. Бұл – мен үшін нағыз бақыт. Осыдан кейін ешқандай «Оскардың» керегі жоқ. Бұл шынайы әсер. Мұнда бірде-бір оқымысты сыншының пікірі жоқ, ойыңды ешкім сан-саққа жүгіртпейді. Міне, менің Шалым да осындай шынайы адамдардың арасында жүрген қарапайым кейіпкер.
– Дәл осы шынайылықты сақтай аламыз ба?
– Менің айтайын дегенім де осы, мұндай шынайлықтан айырылып барамыз. «Киномеханик» деген фильмнің түсірілім алаңына массовкаға адам жинадық. Үзіліс басталған уақытта массовкаға жиналған адамдардың барлығы бірдей ұялы телефондарын қалталарынан шығарып, жаппай соған үңіледі. Адамдардың бір-бірінен, шынайы әлемнен алыстап, виртуалды әлемге кіріп бара жатқанын осыдан-ақ көруге болады.
– Бұл фильм экранға қашан шығады?
– Егер бәрі дұрыс болса, қысқа таман экранға шығатын шығар. Менің киноларымның аттарының барлығы қазақша ғой, киномеханик оның уақытша атауы. Бұл фильмде де өзімше кішкентай философия айтқым келді. Әдейі ешқандай графикасыз, спецэффектісіз, техникалық жетістіктерді пайдаланбай түсіріп шықтық.
– «Мәмлүк» кітабын жазуға дайындық барысында Сирияда, Египетте, Иорданияда, Иеменде, Израильде тұрғаныңызды айтып жүрсіз. Бұл елдердің киноиндус-
триясы, кинотану деңгейі қандай?
– Әрине, әр түрлі. Ондағы жұрттың барлығы киноға барады деп айта алмаймын. Олардың ішінде де киноға бармайтындар, киноны өнер деп санамайтындар бар. Тіпті, Американың Юта штатындағы кейбір тұрғындар Қазақстанның қай жерде екенін білмейді, әсіресе, қарапайым халық. Егер пайызбен санасақ, әрине сауаттылық жағы бізден жоғары. Киноға келгеннің барлығы ұялы телефонын өшіреді. Ал бізде залдың жарығы сөнген бетте ұялы телефондардың жарығы жылтылдайды.Францияда кинотеатрлар экшн-фильмдер, мелодраммалық, классикалық деп бөлінеді, әр кинотеатрдың өз көрермені бар. Біз әлі ондай деңгейге жете қойған жоқпыз.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.