Анадолыдағы ағайынның сәлемі…
Жуырда Түркия Республикасы Мәдениет және туризм министрлігі мен Avrasya Yazarlar birligi Еуразия Жазушылар одағы қауымдастығының мұрындық болуымен түбі бір түркі тілдес елдерінің жас қаламгерлері бұрнағы Константинополь – қазіргі Ыстамбұлда бас қосты. Осынау бір сапардың басы-қасында жүрген ұйымдастырушыларға зор алғысымызды айта отыра, көрген-түйгенімізді хатқа түсіргіміз келді. Жебірей жұрты үшін Иерусалим – әл-Құдыс қаншалықты маңызды болса, селжұқтар үшін кезіндегі алып империя – Османлы патшалығының рухани һәм мәдени орталығы – Ыстамбұл да соншалықты бағалы. Әзірбайжан, Башқұртстан, Татарстан, Гагаузия, Құмық, Чувашия, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркия, Қарашай-малқар, Хақасия, Косово, Қырым, Ирак, Иран, Кипрдан келген жас қаламгерлерді көріп, олармен жақын танысқан соң бауырмашылдықтың ып-ыстық лебі есіп қоя бергені. Аталмыш қаладағы кісі бір кірсе адасатын алып «Ататүрік» әуежайына түскен бетте-ақ бір ерекше сезім бойды билей жөнелді. Қазақстан атынан барған Ұларбек Нұрғалым, Бауыржан Қарағызұлы, Абдулжан Азнабақиев, Бағашар Тұрсынбайұлы және мен жат елге емес, өзімізбен ниеттес, тілектес ортаға кеп орныққандай күй кешкеніміз рас. Ұшақтары такси ұқсап заулайды екен. Алматының алақандай ғана аэропортынан кейін «Ататүрікке» енгенде өзіңді тайқазанға тасталған тарыдай сезінетінің бар. Қазақ елінен келген Біз үшін бұл да алғашында таңданыс тудырмай қоймады. Әсершілдік орнын әдептілік басты ма қалай, әйтеуір сыртқа ұстамды көрінгіміз келді. Кей сәтте «арық сөйлеп, семіз шығудың» да қамын ойлағанымызды жасырмаймыз. Жалпақ жаһаннан осында ағылатын адамдар алыстан қарасаң құмырсқаның илеуіне ұқсайтындай. Ыстамбұл – мықты шәр-кент, ал Түркия кезіндегі «тізеліні бүктірген, бастыны идірген» Көк Түріктер ұрпағын қанатының астына алып, «Аға» болғысы келетін амбициясы барын аңғарғандай болдық.
Түрік бауырларда «комплекс» жоққа тән. Өте асқақ сөйлейді. Көпшілік алдында қымсынбай-қымтырылмай еркін сөйлейді екен. Бұны өз жерінде, өз елінде тұрғанын және сол мекеннің иесі екенін терең сезінуден туған психология деп білдік. Ешкімге бас имеген, ешкімді мойындай қоймаған халық кімнен именсін?! Гректер, парсылар, венециялықтармен, аустриялықтар, поляктар, мажарлар, француздар, сербтар, болгарлар мен орыстармен шайқасқан түріктер ұрпақ алдында ұялмай, өткен-кеткенін түк қалдырмай түгендейтіні қызықтырды. Келіп-кетіп жүрген туристерге әбден үйренген жергілікті жұртты дәл қазір бір нәрсемен таң қалдыру қиындау. Задында, оның сырын сонау бай тарихи бастаудан іздеген жөн. Кезіндегі діни, қаржылық, ғылыми, әдеби-мәдени байланыстардың қайнаған ордасына айналған Түркия бүгіндері ешкімнен сескенбейді. Қайта, өзіне тым сенімді. Және бір ұнағаны – сол сенімділігі «бөрі арықтығын білдірмес, сыртына жүнін қампайтар» дегендей жасанды емес…
«Барлық жол Римге бастайды», «Парижді көрген адамда арман жоқ» немесе «Сөйлей-сөйлей Киевке дейін жетерсің» деген тәмсілдердің арасынан Ыстамбұлға қатысты да қанатты сөздер іздей бастап ек, Доспамбет бабамның: «Азаулының Ыстамбұлдан несі кемін?!» – жадыма алып ем, бірден серги түстім. Алайда, қарбалас тіршілік пен маңғаздық ғажап үйлескен қалаға кірген бетте-ақ іште жиналған сан сауалға санаң жауап іздеп әуре-сарсаңға түспейді. Өйткені, көз алдыңда көбелекше көлбеңдеген көп көріністен көңілің жайлана түседі. Әр тасы – тарих, әр қамал-қорғаны – ескерткіш. Содан-ақ, түрік kardeşler – бауырлар Әлемнен өз еншісін алғанын байқау қиын емес. Ертұғрыл, Алып-Арслан, Мәлік шах I, Сұлтан Осман Ғази, Мұрат Сұлтан I, Мехмет I, Баязит II, Селім Хан II, Ахмет Хан I, Ибрахим Хан, Сұлтан Сүлеймен секілді патшалар басқаны айтпағанда артына еркіндікті мұра етіп қалдырды…
Еуразия Жазушылар одағы қауымдастығының төрағасы Якуб бей Өміроғлыны Алматыда бір-екі рет көргендіктен бе, бірден жақын тұттым. Қонақтардың бәрі жайғасып, амандық-саулық сұрасып, шаршағанын басқан соң делегаттар ашық аспан астында ас ішіп, мәні зор, мазмұнға бай басқосудың шымылдығын ашысты. Ұйымдастырушылар шараны ресми форматтан гөрі экскурс, демалыс түрінде өткізгенді құп көргені көптің көңілінен шықты. Қас қарайған соң әр елден келген қонақтар құттықтау сөз сөйлеп, жиынның мән-маңызын арттыра түсті. Түрік қаламгерлері Ә.Акбаш, Хүсейн Озбай, Кәміл Акарсу, әзірбайжан әдебиетінің ірі өкілі Анар, Кипр романисі И.Бозкурт, косоволық әдебиетші Т.Гөшлөтүріктер жас қаламгерлерге сәттілік тілеп, батасын берді. Екі-үш күн бойы жас ақын-жазушылар роман, әңгіме және поэзия секцияларына бөлініп, шеберлік сабақтарына қатысып, ортаға ой тастады. Үш ақын поэзияны, ал Бағашар екеуміз романды таңдадық. Бүгіндері роман түсінігінің өзгере бастауы, романға қойылар талап-тілек, романның жазылуы, романдағы образдар жүйесі, қазіргі әлемдік романның жаңа үлгісі сияқты ұстынды тақырыптар талқыланғанда мұқият тыңдап, қажетке жаратам-ау деген тұстарын түртіп отырдық. Кейін қалаға келіп, қара сөмкені ақтарыстырып жатып әлгі жазбаларды қайта оқығанда, құнды дүниелер жазылған дәптерді жоғалтып алмау мақсатында қол созым жерге қойдым. Анкарадан арнайы келген профессор М.Курт мырза роман және постмодернизм тақырыбында сөйледі. Романшыда «эпикалық тыныс» болуымен қатар, өмір заңдылықтарын танып, біліп, зерттеуге міндетті. Ғалым осы жөнінде де айтып өтті. Ал Әли Акбаш пен Исмаил Бозкурт жастармен сұхбат құрып, әрқайсысымен танысып шықты. Бір байқағаным, қазақ әдебиетінде бар кітаптың оқылмауы, оқырманның азаюы, жастардың жаңашылдыққа бет бұруы, ескі мен жаңаның «шайқасы», ірі шығарманың тумай жатуы, кесек образдардың шықпауы, әдеби потенциалдың әлсіреуі секілді мәселелер Анадолы жеріне жиналған барлық ұлтта бар боп шықты. «Дөңгелек үстел» үшінші күні бізше тәмамдалды, оларша татам болды. Одан кейін Ыстамбұлды арлы-берлі андыздап, Босфор бұғазын да көрдік. Түнде, тағы. Су деген «тілсіз жау» ғой, қорқады екенсің. Жұтылып кетем бе деп қорқасың. Себебі, кеме тұмсығына шықсаң ағысқа қарсы жүзіп келе жатқанын көресіз де тұла-бойыңыз қалтырап кетеді. Бірақ кеменің екінші қабатына көтерілген соң әлгі қорқыныштан белгі де қалмайды. Себебі, ән айтылып, би биленіп, өлең оқылған соң-ақ әдеби атмосфераға еніп кетесің. Қаланың қақ ортасында – «Kiz-Kulesi» деген жер бар екен. Аңызды естігенде жаныңда елес жүргендей әсерде болады екенсің. Әлгі аңыздың сюжеті Қорқыттікіне келіңкірейді. Бірақ ажалдан қашып құтылу – утопия емес пе?! Сұлтан Ахмет, Аясофия, Топқапы жеңіс пен ерліктің ескерткішіндей дүниелер екен. Көз түскен әрбір ғимарат, табаның тиген әрбір төбешік, көңіл атты көкдөнен сүрінбей барып жеткен әрбір биік өзінше бір тарих, өзінше бір естелік. Ортағасырлық рухы, порым-пошымы – мұсылман, бірақ түп-тегі – еуропалық құрылыс нысандарын көрдік те ойға қалдық. Қазақстанда да небір әдемі орындар бар ғой. Ин-
фрақұрылым, сервис пен мінезіміздегі кей керек емес тұстарын өзгертуге талпыныс жасап көрсек жан-жақтан туристер ағылатыны даусыз. Жиырма миллионнан аса тұрғыны бар қала бір қарағанда тіршілігі баяу, адамдары бейқам көрінуі бек мүмкін. Бірақ кептеліске кеп тірелгенде шаһар Әлемнің бір маңызды нүктесі екеніне көзіңіз жетеді. «Ұйыққа» түссең болды екен, шығу қиындай түсетінге ұқсайды. Басқаға қалай, бірақ маған Түркия, оның ішінде Біз сапарлап барған қала туы көп секілді әсер қалдырды. Әр төбеде – бір-бір қып-қызыл ту. Әлгі тулар қай елде жүргеніңді есіңе салумен болады. Бұны да идеологияның бір бөлшегі деп ұқтық. Әрбір қақтығыс орын алатын жерде «мылтықсыз майдан» – ақпараттық соғыстың да қатар жүретін әдеті. Онда жеңілсең еліңді сыртқа жағымсыз түрде көрсетеді, ал ұтсаң ар-ожданыңды сақтап қаласың. Түркияға барар алдында өтірік-шыны аралас алып-қашпа әңгімелерден іштей сескенгеніміз рас. Бірақ түрік топырағына табан тіреген сәтте-ақ бәрімізді мазалаған көп сұрақ артымыздан ілеспеді, сол жерде қалды…
Ыстамбұл үлкен кент емес пе, түс кезінде сапырылысқан халықтың арасына сіңіп кетесің. Қалада да мінез бар. Ол – көңілді, жылы қала! Көңілді дейтініміз, кафе, ресторан, қонақүй, бистро мен мешіт көп. Әр аулада бір-бір бассейн, жаттығатын орын бар. Кеңдеуді кере дем алсаң ауасынан теңіздің иісі сезіледі. Түріктер жарға, тауға үй салуға қорықпайды екен. Бұл да құрылыс саласының мықтылығын дәлелдесе керек. Қалаға алғаш келген күні боқырау бұлттар аспанға аяғымен ілінгендей күнұзаққа тарқамай қойды. Екінші күні дегенде барып көз жасын төгіп-төгіп алып барып бірақ жеңілдеді. Содан барып қаланың құрыс-тұрысы жазылып, Бізге жылы қабақ білдіре бастады. Содан ба, Біз де өз үйімізде жүргендей шешіле сөйлеп, еркін жүріп-тұрдық, әйтеуір. Қаланы аралағанда Р.Т.Ердоғанның суреті бар плакаттарды әр-әр жерден көресіз. Ердоған деген фамилия аталынса болды екен Фетхуллаһ Гүленнің де қатарласа кететін әдеті. Бірақ жалпы жұрт әр дүниеден саяси астар іздегісі жоқ. Әркімнің өз тіршілігі, әркімнің өз көзқарасы бар. Жазушы, драматург Назым Хикмет коммунист болғаны үшін, ал Нобель сыйлығының иегері Орхан Памук түріктердің армяндарға қарсы жасалған геноциды үшін өкпелі екені байқалады. Біледі, мойындайды, бірақ көп айта бермейтін сияқты. Ұшақ көтерілгендегі сонау биіктен тауың жерге шалыған тасқа, ал бұлтың лезде-ақ мақтаға айналып шыға келеді. Шыны керек, самолет Қара теңiз үстiнен өтіп бара жатқанда өмір туралы қатты толғанғаныңмен, сыртқа сыр білдірмейсің. Иллюминатордан асқан шеберлікпен тігілген аппақ көрпе ғана көрінеді. Зер салсаң, әлгі бұлттар жан-жануарға, кісі сұлбасына келіңкірейтінін байқап, Құдайдың құдіретіне таң-тамаша қаласыз. Түркияда көліктің, тасымал құралының барлық түрі бар екен. Әсіресе, қалаға жақындай түскенде артына ақкөбік қалдырып бара жатқан кемелерді көргенде, Алматыдан алыста екеніңді түсінесің. Мазасыз тiршiлiк фонындағы теңізге қараған адамның бірден шаршағаны басылады екен. Жалпы алғанда, түріктер ауқатты тұрады. Оның жанында біздің тіршілігіміз қазақ теңгесін түрік лирасына ауыстырғандай мағынасыздау көріне ме, қалай?! Басында бәрін қазақтың қаратақыс қисынына саласың. Аз-маз уақыттан соң, сенде мына Жер-жүзінің бір маңызды бөлшегіне айналсам деген дәу дәме пайда болатынын өзің де байқамай қаласың. Алматы мен Ыстамбұлды салыстырғың келеді, кейін райыңнан қайтасың. Түріктердің тағы бір ұнаған жері – рахметті көп айтатындығы. Рахметті айтқанда аяқ-қолы, беті, көзі, қас-кірпігі, мұрны мен мұртына дейін қимылдайды. Соған қарап Сөз жүректен шыққан-ау шамасы деген болжамың да алысқа шаппай болдыратыны бар. Қайтар күні адам айтып түсіндіре алмайтын бір қуаныш сезімі бойды биледі. Елді, жерді сағыну деген осы болса керек. Түркияға бой үйреткендер: «Қалғымыз-ақ кеп тұр, бірақ қайту керек», – дегенді көңілсіздеу айтты, білем. Даланы да, қаланы да баяу ғана тербетiп тұрған түрiк әуенiнде бір сыңсыған сиқыр бар. Не мұң емес, не сағыныш емес, әйтеуір бір әуелеген әуен. Әлгі әуен біразға дейін құлағымнан кетпеді. Траптан түскен соң ана бір әсерден ақырындап арыла бастағандай болдым. Алайда, бұл да ұмытылмас сапар болды!..
Әлібек БАЙБОЛ.
Алматы – Ыстамбұл – Алматы.