Журналистиканың сарбазы еді…
Марал аға Хасенді ойласам, ащы да тәтті мұң кешемін. «Бетеге кетіп, бел қалды, бектер кетіп, ел қалды» дейтін қазақы болмыстық сөз бар, ажар кеміп, кемшін түскен ортаға байланысты мұң кешкендегі айтылған сөз бе дерсің. Ащылығы – ғұмыры қамшының сабындай келте қайрылып, бүгінгі қаламгерлердің ортасында тілі мірдің оғындай тіліп түсер қайран да қайран Марал ағамның жоқтығы, ал тәттісі –ол жайындағы естелігім, кеудеңді кеулеп қамұрық басқан өз мұңым өзіме кермек емес, әйтеуір. Ол қазақ журналистикасының сарбазы еді. Шын мәнінде. Айтар уәжім де жоқ емес…
Қазіргі БАҚ тілшілерінің жазғандары көңіл көншітпей жүр. Журналистикадан аулымыз алыс болса да, негізгі оқырмандар арқауын біз секілді қарапайым адамдар құрайды ғой, «тіліміз һәм құлағымыз» біз үшін жазады емес пе? Ал өзің етене біліп тұрған саланы тілшілер қауымы үстірт қана шолып, түйінінде ақыл айтып көлгірситіні шын-ақ қынжылтады екен. Уызына жарымай, ұнтақ сүт ішкендей жасанды тілшілер тек дереккөздерге жүгініп, онсыз да белгілі жайтты көпшілікке көлденең тартуды әдетке айналдырғандай. Құқық қорғау қызметі, оның ішінде ішкі істер органдары, экономика саласы болсын, жалпы, ішкі жағдаяттарынан бейхабар екендігі анадайдан көрініп-ақ тұрады. Тіпті, білгісі жоқ, оған ұмтылмайды да. Журналистік ізденіс-зерттеуден ада, талдау жасамаса да, қорытынды шығаруға бейім. БАҚ-тың ежелден бергі дәмін келтіретін бұла қайнары – жаңалықтармен шектеледі. Басқасын айтпағанда, олар «репортаж», «очерк», «портрет», «шолу», т.б. журналистикаға тән төлтума жанрларын айырудан қалғандай. Бәрі бір стиль, біркелкі, бір түрпі. Айырым, ерекшелік болмаған соң татымсыз, дәмсіз жазғандары.Шетінен ақын-жазушылар. Төртінші билік деп қанша күпсінткенмен, осыншалық кейуаналық күй кешуі – білімсіздіктен, бейкәсібиліктен, ізденістің жоқтығынан, енжарлықтан ба деген ой келеді. Көпке топырақ шашпайық, әйтсе де ондайлар баршылық екені айдан анық. Шыққыр көзімізге сәуле, мүкіс құлағымызға саңылау түсуі сиректеп кетті. Ал бұрынғылар олай емес еді…
Марал ағаның «журналистің әр мақаласын өз кезінде жазып тастағаны жөн, себебі, бір мәселе жайындағы фактілер, көкейдегі ойларды екінші оқиға басып кетеді. Мына бір ұшқыр заманда журналиске жайбасарлық жараспайды, ол әр оқиғаның ізін тап басып жүру қа-жет», – дейтін сөзінің өзектілігі бүгін де артып отыр. Кәсіби журналистің байламы осы.
Марал ағаның шығармашылық болмысын ашу үшін оны үш қырынан алып қараған жөн: журналистік, әдеби жазушылық һәм аудармашылық. Оның тілшілік-әдеби шығармаларын негізінен өткен ғасырдың соңғы ширегі мен үстіміздегі ғасырдың басын қамтитын, сол кезеңнің бітім болмысын көз алдымызға соқырға таяқ ұстатқандай айна- қатесіз айнытпай әкелетін, кеңес кезеңіндегі, тәуелсіздік алған шақтағы қоғам ахуалын әйгілейтін туындылары құрайды. Оның жазбаларында орталық Қазақстан көлеміне еңбегімен әйгілі болған тұлғалар ой-арманымен, ізгі жан дүниесімен қазыналы өлкенің біртуар азаматтары ретінде әспеттеледі. Осындай сырлы, сыйлы жандарға арнап жазған очерктер мен шығармалары өз деңгейіндегі кемел дүниелер.
«Жақсыда жаттық жоқ» деген сөздің мәніне ол кісімен бір-екі жолыққанда-ақ иландым. Қазақша түсінбейтін ғалымдар үшін ғылыми диссертациямның белгілі бір бөлігін орысшаға аударуға тура келгені бар. Орысша да, қазақша да қаламын қатар сілтейтін Марал ағаға сілтеді білетіндер. Содан бастап рухани жақын болдық. Қиналғанда қол ұшын бергеннен бе, қазіргі шақта ағаны есіме алсам ішкі дүнием, айнала-төңірегім мөп-мөлдір, аярсыз, аппақ түске малына кетеді. Осындай жақсылықтардың бәріне оның кісілігі себепкер болды. Бұным қайтқандар туралы жақсы сөз айту парызынан емес, іркіп қалмай, жасырмай бар шындықты бүкпесіз айту ғана.
Адамгершілікпен, азаматтық іс-әрекетімен айналасына қадірлі болған, жалғандыққа, өтірікке жаны қас, кісілік нұры тұла бойынан төгіліп тұратын, ардақты ағаны әрдайым мақтанышпен еске алам. Айтылып келмей, телініп келетін Жаратқанның маңдайға жазатын сырқаты қаламгердің бар мүмкіндігін айқара ашуына жол бермеді.
Пейілі дархан адамның пешенесі де мәнді болды.
Елеужан Серімов.
Қарағанды қаласы.