Ойшылдық пен сыншылдық
Бүгінгі жаһандану заманында жүріп жатқан үрдістер біздің өмірімізге түрліше әсер етуде. Бір жағынан жаңа заманға қадам бастық, өзгелермен тереземіз тең деп қуансақ, екінші жағынан ұлттық мәдениетімізден, тілімізден, дінімізден ажырап қаламыз ба деп алаңдайтынымыз да рас. Көңіліміздегі осы үрейден арылу үшін бізге асқан қырағылық пен жоғары талғам қажет секілді. Ал оны қалыптастырудың жолы мен жөні қандай? Қазақтың бүгінгі басты қажеттіліктері не деген сауалдар төңірегінде философия ғылымының докторы Ғарифолла Есіммен әңгімелескен едік.
– Әр халықтың ұлттық мәдениеті өзіне тән өнері, әдеп-ғұрпы, салт-дәстүрлері негізінде жетілетіні белгілі. Олай болса, ғасырлар сынынан өтіп, ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып келе жатқан мәдениетіміздің бүгінгі бет алысы қандай? Біздің рухани кеңістігіміз қандай жаңалықтармен толығуда?
– Халықтар бір-бірінен мәдениеті арқылы ажыратылады. Мәдениет әрбір халықтың болмыс-бітімі. Ол – оның тарихы. Сондықтан қазақ халқының өзіндік тарихы, өзіне тән мәдениеті бар. Жиырма бес жылдың ішінде егеменді қазақ әдебиеті қалыптасты. Қазір әдебиеттің, мәдениеттің барлық салалары өсіп-өркендеу үстінде. Әрине кейбір азаматтар бүгінгі қазақ мәдениетін өткен кеңестік кезеңдегі мәдениетпен салыстырғылары келеді. Ол кезде қазақ мәдениетіне үкімет тарапынан қолдау жасап, мәдениетті сол социалистік қоғамның мұқтажына, қажеттілігіне қызмет еткізіп қойған. Ал қазіргі қазақ әдебиеті егеменді елдің мәдени санасы, еркін адамдардың мәдениеті. Сондықтан да бүгінгі таңда қазақ мәдениеті сан-салалы, мазмұнды, мағыналы күйде деп ойлаймын.
– Батыр, өрелі-өнерлі, мәрт, кісілікті, биік болмысты халықпыз деп мақтанамыз. Мәдениет тарихы бір ұрпақтың ғұмырымен шектелмейтінін, жаңа ұрпақтың да өзіндік айтары бар екенін, олардың бір-біріне ұқсауы шарт емес екенін ескерсек, құндылықтардың да өзгеретіні заңдылық. Біз келер ұрпаққа қандай қасиеттерімізбен үлгі бола аламыз? Бұрынғы ата-бабамыздың талғам туралы түсінігі қандай еді? Қазіргі талғам қалай өзгерді?
– Нағыз құндылықтар негізінен өзгермейді. Олар уақыт өткен сайын жаңғырып тұрады. Елбасының «Рухани жаңғыру» бағдарламасы осыны дәлелдейді. Мәселен, біреулер орыс тілін біліп алады да, мен орыс халқының мәдениетіне сай өмір сүрем десе, екінші біреулер арабтың тілін, дінін алдық. Осы тұрғыдан санамызды жаңғыртамыз, құндылықтарымыз осы дейді. Ал үшінші топтағы адамдар біз ағылшын немесе француз боламыз деуі мүмкін. Бұның бәрі адасушылық.
Біз рухани тамырымыздағы ата-бабамыздан қалған құндылықтарды жаңа заманға сай етіп алып шығуымыз қажет. Ал осы орайда бұрын біздің құндылықтар туралы түсінігіміз мықты еді, қазір әлсіреп кетті деген сөздер айтылады. Мен мұндай пікірмен келіспеймін. Өйткені қазір құндылықтардың жаңа заманға, өркениетттік үрдістерге сай бейімделуі жүріп жатыр. Бұл біздің мәдениетімізге де әсер етуде. Біз өзімен-өзі шектелген, айдаладағы ел емеспіз. Әлемдегі барлық елдермен араласамыз. Сол себепті де өз құндылықтарымызды басқа елдердікімен салыстыра отырып, асылдарын жоғары шығарамыз. Егер керекті нәрсе болатын болса сыйымды жақтарын аламыз. Бұл үрдістердің қабылдану және қабылданбау секілді екі түрлі психологиялық жағы тағы бар. Бұл өте күрделі мәселе. Ал қандай да бір кемшіліктер байқалса, оны қалпына келтіруге ұзақ мерзім керектігін ескергеніміз жөн.
– Бұрынғы үлкендер жатса да, тұрса да тәубесін аузынан тастамай, Жаратқанға жалбарынып отыратын. Әр нәрсенің қадірін біліп, барды қанағат тұтатын. Ал қазір қанағатшылдық сезімінен айырылып бара жатқан секілдіміз. Осы мінезіміз болашағымызға қалай әсер етуі мүмкін? Әдебиетке, жалпы рухани мәдениетке, жаңа заман өнеріне қазір қандай көзқарастамыз? Талғамды дұрыс қалыптастыру үшін не істемек керек?
– Иә, дұрыс айтасың. Егер біз тәубешіл, қанағатшыл болмасақ, халқымыздың, мәдениетіміздің болашағы бұлыңғыр болмақ. «Көк тұман – алдыңдағы келер заман…», – деп Абай айтқандай, алдымыздағы өміріміздің қандай боларын нақты ешкім білмейді. Тек болжам ғана жасай аламыз. Абай: «Адамзат адасады. Адасқанда тура жолға салатын – пайғамбарлар, әулиелер, хәкімдер», – деген. Пайғамбарлық дәуір өтті. Ал әулиелер – постиндустриалдық қоғамға дейін болған тұлғалар. Өздерін әулие атаушылар көп. Бірақ олардың әулие екендігін ғасырлар анықтайды. Қазіргі заман – хәкімдер заманы. Тура жолды көрсететін хәкімдер. Абай хәкімдердің діні әр түрі болуы мүмкін екенін айтады. Бірақ, олар болмаса дүние ойран болады. Сондықтан біз хакімдердің сөзін тыңдауымыз керек.
Әдебиетке байланысты айтатын болсақ, екі нәрсенің басын ашып алуымыз керек. Бірінші, қазақ әдебиеті. Бұл – кәдімгі қазақ халқының құндылықтары негізінде қалыптасқан әдебиет. Сонау Доспамбет жыраудан басталып келе жатқан үрдіс. Абай, Мағжан, Мұхтар, Шәкәрім, Мұқағали, т.б. деп жалғаса береді. Одан кейін қазақ совет әдебиеті. Бұл әдебиеттегі құндылықтар бұзылған. Социалистік қоғамға қызмет еткен идеологиялық феномен. Әрине бәрін бірден жоққа шығара алмаймыз. Десек те, өзіміздің құндылықтарға қызмет еткен әдебиет деп айту өте қиын. Біз осы түсінікті ажырата алмай келе жатырмыз. Мұны жастарға, мектеп оқушыларына дұрыс түсіндіруіміз керек. Қазіргі мектептің әдебиетін алып қарасаңыз, бәрі аралас жүр. Бұл – құндылықтарды анықтаудың жолы емес. Сондықтан барымызды дұрыстап саралап, елеп-екшейтін уақыт жетті. Біз Мұхтар Әуезовті айтсақ, одан әрі Сәбит Мұқановты, Ғабиден Мұстафинді және басқаларды тізім бойынша тізбектей жөнелеміз. Ал шын мәнісінде олардан асып түсетін жазушылар болды. Кейінгілердің арасында да, бүгінгі жастардың ішінде де мықты ақындар, жазушылар жетерлік. Солардың шығармаларын халыққа неге ұсынбасқа?..
– Дәл қазір қазаққа не керек деп ойлайсыз?
– Тәуелсіздік кезінде біздің ұтқанымыз өте көп. Егер пайызбен есептесек, барлық салада тоқсан тоғыз пайыз ұттық деп айтуға болады. Ал ұтылғанымыз шамамен бір пайыздай болуы мүмкін. Кейбір тұстарда құндылықтарға жете мән бермей қалған болсақ, оны қайта қарағанымыз жөн. Қателіктерді түзету үшін өткенімізден сабақ ала отырып, алдағы уақытқа жоспар жасауды ойлауымыз қажет. Біз «ананы жоғалттық», «мынадан ажырадық» деп Тәуелсіздіктің қоржынына сыймайтын жүктерді тықпалаудың қажеті жоқ. Еркіндік адамды ойшылдыққа бастайды. Қазір біздің халық терең ойлауға қалыптасып келеді. Әйтсе де қоғамға сыни көзқараспен қарап үйренеуіміз керек. Социализм кезінде сыни көзқарас, сыншылдық деген мүлдем болған жоқ. Ол уақытта еш нәрсені сынауға болмайтын. Ал сыни көзқарас болмаған жерде ненің дұрыс, ненің бұрыс екенін айыру қиын. Сол себепті де біз өз бағытымыздан адасып қалдық. Ендеше бүгінгі қазаққа ең қажеті сыншылдық, сыни көзқарас. Төле би: «Тура биде туған жоқ, туғанды биде иман жоқ», – дейді. Біз осы ұстанымға жүгінгеніміз жөн. Қазір есте қалатын бір өлеңі жоқ ақындар том-том кітап шығарады. Бұл үрдіс тек қана әдебиетте ғана емес, барлық салада да көрініс беруде. Жақсы мен жаманды, ақ пен қараны ажырата алмауымыздың себебі неде?.. Әрине сын көтермеу, жалпылама сөз, орынды-орынсыз мадақтаулар және т.б. мінездердің басым болуы. Осы кемшіліктерімізді жою үшін кез келген адам қоғамға, өз-өзіне сыни көзқараспен қарауды үйренгені абзал. Сыншылдық пен ойшылдық біріккен кезде тәуелсіздіктің толық санасы шығады деп ойлаймын. Қоғамда жоғары талғам қалыптастырудың да жолы осы. Кейбір отбасылар тәуелсіздіктің не екенін білмей, өздерінің балаларын, немерелерін тәрбиелеуде теріс бағыт таңдап отыр. Дәстүрден адасу деп осыны айтуға болады. Өйткені отбасында Отан тарихына, ана тіліне деген құрмет, иман, адамгершілік, ұлттық тәрбие болуы тиіс. Ал дәстүрден баз кешкен адамдардың шаңырағында осы құндылықтар жоқ. Әсіресе басшылық қызметте жүрген азаматтардың көбінің балалары осы қасиеттерден ада қалған. Соңғы кездері қоғамда мұндай адамдардың көбеюі, көңіл құлазытатыны рас. Тәуелсіздік алған жылдардан бастап, қажет емес мінез-құлықтан арылуға тырысып келеміз. Әйтсе де батпандап кірген дерттің мысқалдап шығатынын да ескергеніміз жөн. «Үрлей салып, көзің қалай болды» деу орынсыз секілді. Сондықтан жаман қасиеттерден бірден арыла алмай қалдық деп таусылудың реті жоқ. Болашаққа үмітпен қарағанымыз дұрыс деп ойлаймын.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан Г.НҰРЛАНҚЫЗЫ