Нұрқасым бейнесі
Жазушы Нұрқасым Қазыбекұлы тірі болса, 80 жасқа толар еді. Артына көркем әңгіме-повестерді, жүздеген көсемсөз, ой-толғамдарын, деректі әңгімелер қалдырған қаламгер бейнесі уақыт өткен сайын айқындалып келеді.
Қазыбекұлы туралы көп түсініктеме беру артық. Бүгінгі қазақтың қалам тартып жүрген ұлдары мен қыздары, баспа бетін парақтаған саналы оқырманы оны таниды. Соңғы буынға келер болсақ, көп нәрсе көмескі тартып барады… Телевизордың тетігінен қолы босамайтын, компьютердің кнопкасына кіндігі жабысқан, айфоны алақанынан аумайтын бүгінгінің «білгіштерінің» танымауы әбден мүмкін.
Бала демекші, дәл осы ұрпақтың тілін сындырып, қазақ өмірінің қалпын құратпай ұғындыратын әрі әдеби, әрі танымдық тамаша дүние «Дала өрнектері» деген кітабы оқырман қолына жол тартқалы 22 жыл болыпты. Көрнекті ақы, Мемлекеттік сыйлықтың иегері, халық жазушысы Мұзафар Әлімбаевтың «Балдырған» журналының Бас редакторы кезі, бірде ол кісі Нұрқасым Қазыбекұлына: «Қаламыңнан туындаған дүниелеріңде ұрпаққа керекті құндылықтар өте мол. Сен балаларға да тартымды базарлық бере аласың. Көшпенді өмірдің өрнектері, қазақ жерінің қыры мен сыры менмұндалайды. Бояуы қанық шұрайлы тіл сенен көптеп табылады. «Балдырғанға» табиғатқа тән ұласпалы әңгімелер жаз!», – дейді. Осылайша басталған жұмыс Мұз-аға журналдан кеткенше бір үзілмейді. Кейін қырағы көзі қиядан шалатын тағы бір ірі ақынымыз Қадыр Мырза-Әлі сол «Балдырған» беттеріндегі әңгімелердің басын біріктіріп өзі басқарып отырған «Балауса» баспасынан «Дала өрнектерін» 45000 дана таралыммен жарқ еткізеді.
Қаламгердің жарық көрген көптеген еңбектеріне көз жүгірте келе «Тұсаукесер» («Жазушы», 1972 жыл), «Шалғайдағы мектеп» («Жазушы», 1974 жыл), «Бейтаныс» («Жалын», 1976 жыл), «Ағайын» («Жалын», 1982 жыл), «Ауылдағы ағайындар» («Жазушы», 1988 жыл), «Сын охотника» («Советский писатель», 1990 год) қатарлы көркем әдебиет саналатын қомақты шығармаларын айтуға тұрарлық. Тағы бір елеулі кітап деп, әдеби сын, әдеби портреттер, эсселерден жинақталған «Ой таразысын» («Жазушы», 1991 жыл) қосуға болады. Осы кітаптағы Шығыс Түркістан қазақ әдебиеті мен Моңғолиядағы ағайындар әдебиетін терең зерттеп-зерделеген мақалалары қай қырынан алып қарасаң да бағалы.
Бүгінде шетел қазақтары туралы айтып-жазу, барып-келу екінің бірінің қолынан келгенімен, тәуелсіздікке дейінгі заманды көз алдыға келтіре отырып қарасаң, сондағы тәуекелдің өзі нағыз ерлікке толы қадам екені бесенеден белгілі. Қазыбекұлы алыстағы бауырларына бүйрегі бұра отырып, отандық әдебиеттен бойы аспаған, орыс орманынан малтығып шыға алмай жүрген сандаған сабаздардың санасына бауырмалдық сәулесін түсіргені анық.
Әрқандай бір саяси байланыстар қалыптасып еларалық қарым-қатынастардың нығаюы үшін оның арғы жағында мәдени, әдеби ауыс-түйістің басты роль атқаратыны анық. Жазушы осы жағынан да елден ерте қимылдап, Қытайдағы белгілі қаламгерлердің қытайы, ұйғыры бар, қазақтан Рахметолла Әпшеұлы, Жақсылық Сәмитұлы, Жұмаділ Маманұлы, Оразхан Ахметұлы, Оразанбай Егеубайұлы, Жұмабай Біләлұлы, Әкпар Мәжитұлы, Бұлантай Досжанин секілді 18 жазушының еңбегінің басын құрап «Сәлемдеме» («Жазушы», 1989 жыл) деген кітапты шығарады. Осы жинаққа әңгімелері енген Ж.Сәмитұлы, Ж.Маманұлы, О.Егеубайұлы қатарлы қаламгерлер кезінде Қазақстанға оралып, дәм-тұзы таусылып, үшеуі де марқұм болды. Байқасақ, атамекен аспанында жүрек сөзін естіртіп, елге деген іңкәрлігін оятуға осы еңбектердің зәредей болса да пайдасы тимеді деп айта алмайтын шығармыз?!
Осыдан соң «еруліге қарулы» дегендей, Үрімжідегі «Шыңжаң халық баспасы» Н.Қазыбекұлына қолқа салып, баспа директоры С.Найманғазы көрнекті жазушылардың таңдаулы әңгімелерінен кітап құрастырып беруді тапсырады. Жүрегі таза, жүрісі ширақ жазған құлда шаршау болсын ба?! Осының арқасында «Сәлемдемеге» жауап ретінде «Орамал» өмірге келеді («Шыңжаң халық баспасы», 1990 жыл, Үрімжі).
Былай қарағанда білінбегенімен, осы екі кітаптың өзі екі ел арасындағы 40 жыл бойы қатып қалған мұздақтарды ерітуге өзіндік себін тигізді. Оқырман қауым жоғарыда аталған есімдерді білді, шығармаларынан ой түйді. Сондықтан да шығар, қытай жағы бір топ ақын-жазушыларды өздеріне шақырып, іссапарға ұсыныс етті. Бір қызығы, сол кезде дипломатиялық, әдеби қарым-қатынастарға жол ашқан, міндетін тыңғылықты атқарған, істің басы-қасында жүріп мұрындық болған Нұрқасым Қазыбекұлы арнайы жасалған әлгі тізімнен сырт қалыпты.
«Орамалдың» ресми алғы сөзінде «Әңгімелер жинағын Қазақстан Жазушылар одағы сын бөлімінің кеңесшісі Нұрқасым Қазыбеков құрастырған. Қазыбековтың әдебиет ауысу жағында қосқан бұл үлесіне айрықша алғыс айтамыз!» деген жолдар бар. Міне, осының бәрі бір кезде саяси салқындықтан қиылып, тұйықталған тамырларға қайтадан қан жүгіртіп, қазақтың қара шаңырағын биіктету жолындағы жетістіктер болып табылады.
Қытай түрмесінен босап шығып еркіндік алған атақты жазушы Қажығұмар Шабданұлының 1978–86 жылдар арасында санаулы жылдар бостандықта болғаны белгілі. Сол кезде жазушының көп томдығының алғашқы екі кітабы Құлжадан келген Жапар Жабықбайұлы арқылы Нұрқасым Қазыбекұлының қолына тиеді. Қуанышын жасыра алмаған Нұр-аға бірден арапша-төте жазудан кириллицаға аударып, әдеби газетімізге алып барады. Саясаттың үрейі, әлде танымның тарлығы кедергі келтірген шығар, басуға құлықсыз болған соң «Жалын» журналының редакторы Мереке Құлкеновке апарады. «Қылмыстың» үзіндісін жылы қабылдаған «жалындықтар» 1990 жылғы екі санына жариялап, жұртты бір елең еткізген болатын. Амал қанша, сол Қажығұмар Шабданұлы артынан тағы да 15 жылға сотталып, жазған кітабының жарық көруі шектеледі.
Осыдан біраз жыл бұрын Дүниежүзі қазақтары Қауымдастығы мен Қазақстан Жазушылар одағы бірлесіп Қажығұмардың 80 жылдық мерей тойын атап өтті. Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығын өзінің қатысуынсыз берді. Әне, сондай талантты үлкен жазушының қарашаңырақтағы алғашқы насихатшысы Нұрқасым еді. Мұқағали Мақатаевтың 80 жылдық мерейтойы Қарасазда дүрілдеп өтті. Жиналыста сөйлеп тұрған жазушы Бексұлтан Нұржеке ағамыз сөз арасында сәл тыныстап: «Байқасам, бүгінгі басқосу шарасында Нұрқасым Қазыбекұлы көрінбейді… Мұқағали туралы айтқанда ешқашан ұмытпауға тиісті кісінің бірі – Нұрқасым Қазыбекұлы! Алғаш рет қолжазбаларын реттеп баспаға дайындаған, шығармаларын індете зерттеген сол азамат болатын!» деп көпшіліктің алдында биік мінбеден айтты. Міне, сол сөзді өз құлағымызбен естіп, денсаулығына байланысты Қарасазға бара алмай қалған ағамыз Нұрқасымға айтып келген біз едік.
Кейде біз мінез бен әдеби шығармашылықты араластырып жібереміз де, не бірыңғай мақтай жөнелеміз, не елеусіз етіп назардан тыс қалдырамыз… Мінез қойға мінер қой торыда ғана болмайтын шығар. Ал жүйрікте өте-мөте тұлпар текті таланттар да мінездің көкесі болғанын көріп жүрміз… Айтайын дегенім, ұнатпаған нәрсе көрсе бетің-жүзің демей, сөйлеп тастайтын жазушы мінезі көп адамды тура қаратпай тастайтын.
Осыдан аттай жиырма жылдың алдында «Жұлдыз» журналының №12 санында Н.Қазыбекұлының «Біртүрлі адам» деген 20 беттен тұратын әңгімесі жарық көрді. Бас кейіпкері Еренжан Нұрбаев деген ақын және жазушы Досбол. Осы әңгімені оқып отырып, өзіме етене жақын, таныс өмірді көз алдыма келтірдім. Өте нанымды әрі шынайы. Еренжанның айтқандары Қожанасыр әпендінің сөзі секілді болғанымен, философиялық ой толғамдары көп кездеседі. Өзегі сатираға толы, өткір мәселелер сабақтасып жатыр. Мен қазірдің өзінде Еренжан секілді үш ақынды күнде көріп жүрмін, тіпті анау бір ағамыз… сол Еренжанның өзі болуы әбден мүмкін. Досбол болса, жасырып жабар несі бар, аумаған Қазыбекұлы Нұрқасымның өзі. Шынында да бір түрлі адамдар… Осы әдебиет, өнер дегеніңіздің өзі сол тектес Біртүрлі адамдардың қолымен жасалатыны шындық. Олардың үні құмығып шығып, үлесінен құр қалып жатса, ол оның біртүрлі болғандығынан. Бұл әңгімесі өзіндік қолтаңбасы бар көлемді прозаның көсілген шебері екенін дәлелдеп тұрғандай. Еренжан секілді біртүрлі адамды көре білген Нұрқасымның да жанында біртүрлі оқшаулық бар. Осы «біртүрлі адам» жазылғалы да ширек ғасыр болыпты, көтерген тақырыбы сол маңыздылығын жойған жоқ. Бүгінгі таңдағы талантты жазушы Ерболат Әбікеннің «Пәтер іздеп жүр едік» деген әңгімесі сол өмірдің заңды жалғасы. Қазақ қаламгерлерінің мұң-мұқтажы, көркем әдебиеттегі бейнесі. Нұрқасым Қазыбекұлы, Ерболат Әбікенұлы… болып жалғаса беретін секілді.
Жазушы Нұрқасым Қазыбекұлы (қазірше мен қосып атайтындай атақ-дәрежесі, сыйлықтары, орден-медальдары болмай тұр. Олда болса, сол баяғы біртүрлілігінен шығар) көркем әдебиетімен қоса белгілі және белгісіз болып келген тарихи тұлғалар туралы қалам тартып, бүктелген беттердің қыртысын жазып қымбат мағлұматтар беріп кетті. «Шипагерлік баян» секілді теңдессіз тарихи энциклопедиялық кітапты мұра еткен Өтейбойдақ Тілеуқабылұлы туралы Қазақстанда бірінші болып, мәлімет беріп жұртты жаңалықпен шүйіншіледі. Бір кездегі Қазақстан Мұсылмандарының бас қазиы болған Садуақас Ғылманиды, одан өзге Құрманғали Халид, Халифа Алтай, Жабықбай Бұлғыншыұлы, Бұқара Тышқанбаев секілді ондаған арыстарымыз туралы айтып та, жазып та кетті. Міне, сол бір ұлттың ұмыт болып бара жатқан қайраткерлері жөнінде «Тасада қалған тағдырлар» (Алматы, «Білім» баспасы, 2003 жыл) деген атпен әр адамның үстелінде жататындай етіп жақсы кітап сыйлады.
Бір қызығы, басын бастауын бастаса да, соңына шығып сорпасын ішер кезде сырт қалып сырғанап кетіп жатады. «Менің тұзым жеңіл» деп отырушы еді жарықтық, сол рас шығар. Қажығұмар Шабданұлының «Қылмыс» романының алғашқы насихатшысы, Өтейбойдақ Тілеуқабылұлының «Шипагерлік баян» тарихи мұрасының тұңғыш жариялаушысы бола тұра көбінде аталмай қала береді. Мұқағали Мақатаев өлеңдерінің жүйеленуі жөнінде қалам тартқан жанкүйерлігі ескерілмейді.
«Қазақстан-Заман», «Түркістан» газеттерінің бетін парақтап отырып қарасақ, көрнекті жазушы Қалтай Мұхамеджанов ағамыздың жанынан Нұр-ағаның ізін анық көреміз…
Нұрқасым Қазыбекұлының есте қаларлық ерекшеліктерінің бірі, алты алаштың баласын алаламай бауырына тартатыны. Шығыстағы Шыңжаң деп аталатын жердің Тянь-Шаньнан Алтайға дейінгі, Бұратоладан Боғдаға дейінгі қалам ұстаған қазақтың осы елдегі еңбегінің жарық көруіне жанын салып, қол ұшын бергенін жақсы білеміз. Шыққан кітаптарына пікір жазып, жылт етері болса, жарыла қуанып жар салды. Осы күнде елдің үлкен азаматтарына айналған Дүкен Мәсімханұлы, Құл-Керім Елемес (өзім де соның ішіндемін) секілді ақындарға қолдаушылық танытқаны бүгінгідей көз алдымызда.
Жазушының «Мен туған үй» деген мемуар роман жазып жүргенін жақсы білетін едік. Үзінділері «Жалын», «Қазақстан әйелдері» журналына, «Түркістан» газетіне жарияланып жүрді. Кейін «Біз оралман емеспіз» деген атпен жарық көрді. Онда өткен ХХ ғасырдағы Қытай-Қазақ территориясындағы аумалы-төкпелі жағдайдан сөз қозғайды. Ғасырға созылған оқиғаларды қамтитын роман өзегінде бізге беймәлім деректер, саясаттың қитұрқылығы, сайқал сатқындар, обал-сауапты білмейтін мейірімсіз билік, қалт-құлт еткен қарапайым халық, тірліктің текетірес тентек мінездері, Қазыбек молданың әкелік парыздары, бала Нұрқасымның қалыптасуы… бәрі-бәрі бой көрсетеді. Бұл кітапты оқыған адам осыдан ғасыр бұрынғы аумалы-төкпелі заманның бүге-шігесін жақсы білетін болады (ақын, публицист Жанарбек Әшімжанның аталарының бастан кешкен ерліктері де сонда сөз болады). Қаламгерлікте қажырлы еңбек еткен, әдебиетте әдемі із қалдырған, елге еткен еңбегі ертеңге жетер жазушының бірі осы кісі деп айта аламыз. Мүмкін бір мезгіл көмескі тартар, айтылмай тасада қалар… бірақ тіл, дін деп тәуелсіздікті мейлінше қастерлеп жазып өткен Нұрқасым ағаны саналы ұрпақ архивтен аршып қажетіне жаратып отырары анық!
Дәулетбек Байтұрсынұлы,
ақын.