АҚЫНДЫҚ АСЫЛ АРМАНЫМ, ТӘТТІ АЗАБЫМ
Қазақ ақын халық. Өлеңді екі адамның бірі жазады. Мектеп қабырғасындағы шәкірттен бастап, сексен-тоқсан жасқа келген ақсақалға дейін ақ параққа жыр айшықтайды. Ал соның бәрін өлең деп бағалауға болар ма екен?.. Армансыз адам болмайды. Бәріміздің нағыз ақын болғымыз келеді. Қалай, қайтіп?
Осыдан жарты ғасырдай уақыт бұрын бар болғаны отыз жасында қазақ жырының аспанынан құйырықты жұлдыздай жарқ етіп өткен біртуар талантты ақын ағамыз Төлеген Айбергенов:
Ақын боп өмір кешіру оңай деймісің қарағым,
Аузында болу бұл өзі сыздаған барлық жараның…
Нақақтан күйіп баратса бейбіт күн үшін бір тұтқын,
Кес-кестеп барып өзіңді оғынатосу мылтықтың, – дегендей ақындық алабұртқан көңіл, қайшылыққа толы қайсар тағдыр менің де ес біліп, етек жапқалы айнымас арманым, тәтті азабым болып келеді. Сонан да шығар, бір кездері:
Өмір, жүгіңе жараймыз,
Өлеңге уық қадаймыз.
Бел баласымыз заманның,
Қолбаласымыз қоғамның, – деп жазған едім.
Мектеп қабырғасында оқып жүргенде «бос белбеу, бота тірсек» шимай-шатпағымыз қабырға және аудандық газетте жарық көріп «Қаратауды қайырғандай, Алатауды айырғандай» болып жүрген өлеңге ынтық бозбала кездер-ай. Ауылдағылар бізді «ақын бала» атап, алақандарына салатын. Бірақ әлгі атынан ат үркетін, атан түйеге жүк болатын абырой балалықтан әлі арыла қоймаған біз үшін әрі ұятты, әрі жауапкершілігі зор атақ томпақтау болатын. Әйтеуір сондай әңгіме айтылған жерден қысылып тайып тұратынбыз.
Арал қаласынан жүздеген шақырым шалғайдағы теңіз қойнауындағы біздің ауылда өткен ғасырдың алпысыншы жылдарының бас шеніне дейін ақын Зейнолла Шүкіров тұрған. Менің тұңғыш көрген ақыным да сол болатын.
Аласа қақыра тамның төрінде жатқан, өздігінен тұра алмайтын, не жүре алмайтын Зейнолла көкеміз кейде біз тұратын Көнебөгенге екі орындық автокөлікпен қыдырып келетін. Сондайда сыртынан көріп айран-асыр қалатынбыз. Қайратты қап-қара шашы тікірейіп, көзәйнегі күн сәулесімен жарқ-жұрқ етіп, қара сирақ біздерге ғайыптан келген адамдай көрінетін. Кейін 5-6 сыныптан бастап Зейнолла ақынның:
«Шалқар теңіз шуылдайсың, неге алмайсың сен тыным,
Асыр салып көкке атылып ойнайды ерке толқының», – деп басталатын жырларын оқып, өлеңге деген құлшынысымыз одан сайын арта түсетін. Ақынның 1955 жылы жарық көрген «Менің достарым» атты тұңғыш жинағындағы осы өлеңіне сол кездегі республикамыздың Мәдениет министрі Ілияс Омаров «Қазақ әдебиеті» газетінің бетінде сүйсініп, пікір білдірген көрінеді. Оның үстіне ауылдан Алматыға оқуға барып келген ағаларымыз «Ойбай, Жазушылар одағының алдынан Сырбай Мәуленовті, Тоқаш Бердияровты, Мұқағали Мақатаевты көрдік. Тіпті, осындай жақын жерден» деп тірі пайғамбарларды көргендей таңдайлары тықылдап, ақын-жазушы атаулының үстінен құс ұшырмай шыр-пыр болатын. Арасында «біздің ауылға елу сегізінші жылы келетін әлі ақын бар ғой, аты енді есіме түсті… Ғафу Қайырбеков!» дейтін еді.
Кейін орталықтағы интернатта оқып жүргенде Ғафу көкеміздің «Арал әуендері» атты алпысыншы жылдары жарық көрген жыр кітабын ауыл кітапханасынан алып жата-жастана оқып шықтым. Керемет! Ішінде біздің ауылдағы тресте балық өңдеуші қыз-келіншектерді көздерінен тізіп, былайша сипаттапты:
Ақ балықты алды олар,
Иыққа асып именбей.
Күн астында кіл сұлу,
Күміс тасып жүргендей…
Біз осы күнгі Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының иегері, белгілі прозашы Қуаныш Жиенбай екеуміз осы көрініске куәгер қара сирақтар едік.
Әлі есімде. Жоғарыдағы «аузымен құс тістеген» атақты ақын Ғафу Қайырбековпен 1968 жылдың мамыр айында ауыл клубында жергілікті тұрғындардың жүздесуі өтті. Ғафаңның қылшылдаған қырық жастағы, жанындағы сол кездегі жас ақын Сағи Жиенбаевтың отыз төрт жасар кезі. Сағиды да, Ғафуды да жүзбе-жүз бірінші рет көруіміз. Біздің әдебиетке деген құштарлығымыз осы тұстан бастап онан әрі күшейе түсті десем өтірік емес. Кездесуде оқыған Ғафудың «Орақ», Сағидың «Теңіз жырлары» атты өлеңдері бізге кереметтей әсер етті. Ұстазымыз Жалғас Құрманов ағайдың сүйрелеуімен соңында Қуаныш екеуміз сахнаға шықтық. Қол-аяғымыз дірілдеп, даусымыз құмығып бір-бір балауса өлеңімізді әзер оқып шықтық-ау. Қысылғаннан қыздай қызарып, ұялғаннан ұнжырғамыз түсіп бара жатқан бізді Ғафаң қолпаштаған қайран сол бір шақтар-ай!
Иә, ол қазақ жырының табаны жерге тимей, бәсі де, бағы да аспандап тұрған дәуірі болатын. Қазір жұрт жыр оқымайды, әдебиеттен алшақтап бара жатыр деген сөзді жиірек естиміз. Несін оқысын, бір қайнауы ішіндегі шалажансар өлеңдерді жер-көкке сыйғызбай мақтап жатсақ. Қазіргі қазақ әдебиетіне деген көпшілік көзқарасын көрсең ішің жылайды. Қасым мен Төлеген қайта тіріліп келсе де мына қазақ таңдана қоймайтын тәрізді.
Осы күндері мерзімді басылымдарда оқта-текте жыр жинақтарына белгілі бір авторлар пікір айтып жатады. Өлең жазып, ақын атанып жүрген ағайындар, өкпелемеңіздер. Бір болмашы дүниені бояп-бояп кітап иесін қолдан классик не жарық жұлдыз жасайды. Бұл не сонда? Өзімізді-өзіміз өтірік алдау ма бұл? Бүйтіп қазақ жырының көсегесін көгертпей-ақ қоялықшы. Қазір теледидарды, радионы ашып қалсаң қаптаған әншілерді көресің, тыңдайсың. Бәрі жұлдыз. Неге біз қазақ өлеңін өстіп теледидар, басқа да бұқаралық ақпарат құралдары арқылы шынайы насихаттамаймыз. Өлең байғұстың жазығы не?
Осыған байланысты біздің ауданда осыдан бірер жыл бұрын болған бір жайтты айтайын. Алматыдан басқа бір саланың өкілі, әдебиетке үш қайнаса сорпасы қосылмайтын, бірақ бірдеңелерді шимайлап жергілікті жеке газеттерге бастырып жүрген ағамыз келді. Атағы атан түйеге жүк болады. Сонан аудан әкімі бастап, әтібірлі ақсақалдар қостап жыр кешін өткізді. Жазушылар одағының мүшесі болсам да «ауылдағының аузы сасық» дегендей, бізді менсінбейтін атқа мінерлер әлгі кешке балға қонған арадай қисапсыз келді. Қазақтың «бір апамнан бір апам сорақы» деген сөзі осы болар. Тіпті, қайбір жылдары тірісі бар, өлісі бар, өлеңдері ауданнан аспаған біреулердің жинақтарының тұсаукесерін өткізді. Мен осы кезге дейін жарық көрген төрт-бес жинақтың авторы атансам да елеусіз ел ішінде қалып келемін. Жазығым не? Мұндай кездесулерге мектеп мұғалімдері мен оқушыларын, аурухана қызметкерлерін «мұрнынан тізіп» айдап апаратынын қайтерсің. Міне, біздің өлеңге деген талғам-таразымыздың көрінісі.
Қазір «ақынмын» деп азуын аспандағы айға білеп, «жазушымын» деп жарты әлемді жалпағынан басып жүрген «жазармандар» көбейіп кетті. Әулеті туралы, өзі туралы мешкей қарын мемуар, «тисе – терекке, тимесе – бұтаққа» дегендей өлексе өлең жазатын өлермендердің жасық дүниелерін көргенде ішің қазандай қайнайды. Жазу әркімнің еркіндегі іс. Бірақ қасиетті әдебиеттің қадірін кетірмейікші дегім келеді. Сонымен бірге, әлжуаз әдеби дүниелерге «жалпақшешей» болудың да түк қажеті жоқтығын айта кеткім келеді.
Сонау 1968 жылы «Лениншіл жас» (қазіргі «Жас Алаш») газетінің бетінде өзі бар болғаны жиырма жастағы жас ақын Жарасқан Әбдірашев, 1974 жылы облыстық газетте «Қазақтың Островскийі» атанған, 2017 жылы 16 ақпанда туғанына 90 жыл толатын Зейнолла Шүкіров секілді көкелерім менің балауса өлеңдеріме сәт-сапар тілегенін әлі ұмытпаймын. Тіпті, 1993 жылы «Жас Алаш» газетінің кезекті санына теңізі тартылып, ата кәсібі сарқылып бара жатқан бағзы Аралдың ақшаңдақ көшесінде баянсыз тірлік кешіп жүрген менің бір топ өлеңдерімді Аралға келген белгілі ақын, әрі құрдасым Аманхан Әлімнің алып кетіп бастырғаны бар.
Шүкір, аузымды құр шөппен сүрте бергенім болмас. Мен қазір облыс орталығында тұрамын. Мұнда бір ғана өлең үшін келдім десем біреулерге ерсі көрінер. Сонда да айтып жатқаным ғой. Әйтеуір әдеби ортасы бар көпшілік жер деп келдім. Бұл жерде бұрынғы өткен аға буын ақын-жазушылардың ізбасарлары – Әскербек Рахымбеков, Махмұтбай Әміреев, Айжарық Сәдібеков, Сайлаубай Жұбатыров, Бегімбай Ұзақбаев, Қатира Жәленова, Қаршыға Есімсейітова, Шаһизада Әбдікәрімов, Дүйсенбек Аяш сияқты талантты қаламгерлер бар. Мен солардың қатарына қосылғаныма шүкіршілік етемін.
Айтайын дегенім, бұрын алдыңғы толқын ағалар жастардың жауқазын өлеңдеріне мерзімді басылым беттерінде ақ жол тілеп жататын. Қазір сол бір жақсы үрдісті жоғалтып алғандаймыз. Базарлы нарық, баябан тірлік… Оның үстіне Жазушылар одағының үстіндегі қаңқу сөз қалам ұстаған қауымның ғана емес былайғы қалың оқырмандардың да қабырғасын қайыстырып жүргені жасырын емес. Осыдан кейін қоғам алдында, оқырман алдында қаламгердің қандай беделі болмақ.
Жазушылар одағы бәріміздің ортақ үйіміз, киелі ордамыз. Бұрындары, кешегі кеңестік кезеңде кітабы шықпаған аты беймәлім менің замандас қатарларым қасиетті бұл ғимаратқа кіріп-шыққанының өзін мақтаныш тұтатын. Осы сезімді өзім де талай бастан кештім. Сенсеңдер әлі де солай. Мұны бір жай ғана әуестік емес, әдебиетке, оны жасаушы талантты тұлғаларға деген құрмет, ізет деп түсінетінбіз. Қарапайым оқырман қалам ұстаған қауымды төбесіне хан көтеретін сол бір кезең әрдайым бізге, бізден кейінгілерге үлгі болса екен. Ол үшін атамыз қазақтың «Алтау ала болса, ауыздағы кетеді, төртеу түгел болса төбедегі келеді» деген ұлы сөзіне имандай ұйып, бірлігімізге сызат түсірмейікші, ағайын!
Толыбай АБЫЛАЕВ.
Қызылорда қаласы.