КІТАП ОҚУ ДАҒДЫСЫ
Қойылған сауалдың мәнісі – бүгінгі жастардың кітап оқымайтын, қажетті деректерді интернеттен іздейтін және соған орай олардың көркемдік және эстетика дейтін мәселелерден алыстап кетуінің себебі неде дегенге саяды. Жауап осы сауалдың өзінде тұрған сияқты. Бірінен-бірі туындап жатқан жәйттер ғой бұлар. Егер жастар кітап оқымаса, көркемдік дейтін ұғым қалай қалыптаспақ? Көркемдік туралы түсінігі жоқ адам эстетиканы не қылсын! Енді осындай хәлге қалай жеттік десең, оның біраз себебі бар дер едім.
Марал ЫСҚАҚБАЙ,
жазушы
Біріншіден, кітап оқу деген – еңбектену деген сөз. Ал енді бұл – бала күннен бойға сіңетін қасиет. Кітап оқи бастаса ұйықтап кететін балалар барын көргем. Ауылдағы баланы малды қарауға, қора тазалауға, есік алдын күреуге, тағы басқа осы секілді үй тіршілігіне үйрету – еңбекке баулудың басы ғой. Өзіміз солай өскенбіз. Сол сияқты, әкем мені екінші сыныптан бастап-ақ кітап оқуға баулыды, үйретті, дағдыма айналдырды. Сондықтан жасым сексенге таяғанына қарамастан, кітап оқымай отыра алмаймын. Демек, жастарды кітап оқуға бала күннен дағдыландыру керек. Кітап оқуға үйренген бала сабақ оқуға да бейім келеді. Сабақ оқыса– білім алады деген сөз. Білімді бала ізденуге бейім болатыны түсінікті. Әрине, «кітап оқымайды» дегенде, сендер көркем әдебиетті айтып отырғандарыңды білем. Осы орайда айтарым, көркем әдебиет оқу дегенге баулу – ата-анамен қатар, мектептегі пән мұғалімінің негізгі шаруасының бірі болу керек. Эстетикалық тәрбие солардан «жұғу» керек. Әйтсе де, ол «тәрбиеге» көнетіндер болады, көнбейтіндер болады. Интернет «ақтарып» жүргендердің көбісі – солар. Білім іздеп парақтаса – жақсы, әрине, ал әшейін дайын деректерді, мәтіндерді көшіріп алып, мұғалімнің «құрығынан» құтылудың қамын жасап жүрсе – ол басқа нәрсе.
Біздің жастық шағымыз өткен кезеңмен, бүгінгі жастардың заманын салыстыруға келмейді. Нағыз білімпаз жастар өсіп шығатын заман ғой бұл: тек жалықпай еңбектене білсең, іздене білсең болды! Біз іздеп таба алмаған, қолымызға түсіре алмаған небір жауһарларды қазір үйіңде отырып-ақ, сүзіп шығу мүмкіндігі туды. Ол, сөз жоқ, осы интернеттің арқасы. Бірақ соны бүгінгі жастар дұрыс пайдаланып жүр ме? Мәселе сонда. Интернеттен де көркем туындыларды оқуға болады. Көркем әдебиетті интернеттен оқисың ба, электрондық кітаптан оқисың ба, қағазға басылған түрінен оқисың ба – бәрі бір, көркемдік қуаты, эстетикалық әсері бірдей болмақ. Мәселе – оқудағы мақсатта. Және жастардың эстетикалық талғамы мен рухани ішкі даярлығының деңгейінде.
Әрине, шығарманың дәмін түйсініп, бойға сіңіріп оқу үшін – қағаз кітап қолайлырақ деп білем. Жазушының қияли әлеміне бір «сүңгіп» кеткен соң, өзіңді-өзің ұмытып, алаңсыз отырғанға не жетсін. Ондай мүмкіндікті тек қағаз кітап қана тудыра алса керек-ті.Бұл әрі денсаулық үшін де өте пайдалы.
Меніңше, бүгін материалдық мүдде рухани құндылықтардың алдына шығып кетті. Байлық, мансап дейтіндер басты мақсатқа айналды. Атақ-абыройды өнер мен ғылымнан тапқан адамдардан гөрі «алып-сатарлықпен-ақ» айналысып, тұрмысын мығымдап алған пысық оқымағандардың беделі көбірек жүретін болғасын, білімділіктің қадіры кетті. Осы күнгі айтылатын әңгіме тек ақша жөнінде, яки карьера жөнінде. Оны айту ұят саналмайтын заман келді.Кітап тек көкірегіне Құдай сөз салған жекелеген адамдардың сыбағасына айналды. Бірақ ол жақта дәулет жоқ. Түбінде жан-жақты дамудың, тіпті айта беретін экономикалық дамудың да тетігі білімге барып тірелерін парықтайтын билік болмай тұр. Бар кілтипан, айналып келгенде, шынайы ұлттық идеологияның қалыптаспауында жатқан сияқты.
Ол жоқ болғасын, бос кеңістікті толтыруға тырысу – заңды құбылыс. Сондықтан сен іздеген көркемдік пен эстетиканың орнына тобырлық мәдениет келеді. Эротика келеді. Қазақшаласаң, бетіңнен отың шығатындай анайы терминдер кіреді айналысқа. Оған сен айтқан интернет үлкен үлес қосып жүргені жақсы мәлім. Демек, жоғарыда мен атаған тамаша мүмкіндіктерімен қатар, оның үлкен «кемшілігі» де бар. Жас адамды еліктіріп әкететін, тіпті қалыптасып үлгірмеген адамға залалы тиетін «қызықты» мағлұматтар өріп жүр. Тіпті, танымдық маңызы жоқ нәрселер жетіп-артылады. Мінезі ауыр, ұстамды жас болмаса, ол «қызықтардың» торына шырмалып қалуы оп-оңай. Өйтсе, көркемдік, эстетика дейтіндерің, әрине, далада қалады.
Тағы бір айтарым – жұрттың бәрі шетінен эстет болуы шарт емес, ал жаппай білімді болуы және мүмкін емес. Ең бастысы – ұлттық дәстүрді бойына мейлінше мол сіңірген, тәрбиелі, адал азамат болса екен. Сондықтан балаларымызды кісілікке тәрбиелейік, еңбекке тәрбиелейік, кітап оқуға дағдыландырайық. Сонда өнерде де, өмірде де ұлттық «эстеттер» мол боларына сенем.
ПІКІРЛЕР1