«САБЫР КҮТІП, ДАҚПЫРТҚА БОЙ АЛДЫРМАЙ»
Ақын деген кім? Оның ақындық қасиеті неде? Жақсы ақын деген қандай? Бір тілде жазатын ақындардың бірі жақсы, бірі орташа, бірі нашар жазатыны неліктен? Ол өнердің тылсымдығынан, жұмбақ болмыстан шығар, бәлкім. Олай болса, өлшеусізді өлшеулімен қалай айта аламыз? Мақтау, мадақтау дәметпейтін, қымбат еңбек етіп жүрмін деп ойламайтын, Қазақстан Ленин комсомолы мен Қазақстан Республикасы Мемлекеттік сыйлықтарының лауреаты, «Құрмет» орденінің иегері, жыр кітаптары әлемнің бірнеше тілдеріне аударылған ақын Күләш Ахметованы түсіндіру оңай ма? Ол поэзиядағы ауа, оттегі, су, жер секілді.
Табиғаты бөлек, тылсым. Жас ақын Күләшті оқыған абыз ақын Әбділда Тәжібаев кезінде:
«Құлағанды деме де – бақытты қыл,
Бақыттының тұнығын ылайлама.
…………..
Не берейін деп Тәңірі сұрай қалса,
Алдыменен ақыл мен жұмыс бер де.
…………
Масқара қыл, аяма, әшкере қыл,
Атағы үшін атасын сататынды.
……………
Өмір – бәйге, замандас ақын кетсе
Күбірлемей, күндемей, күліп қара.
Мен осы егіз жолдарды плакатқа айналдырып, көпшілік жиналатын жерлерге ілдіріп қояр едім. Жақсы өлеңдерге кітапқа ену аз, олар плакатқа да айналулары керек!», – депті. Күләш Ахмет-
ованың ол кезде 30 жастың ар жақ, бер жағындағы шағы. Әбділда Тәжібаевтың биікте тұрып, айналасын түгел, толық көретін кезі. «Поэзияның бір өзгешелігі сол – жақсы өлеңді мақтап жеткізу қиын. Ол да ән сияқты, өзінің асылдығын өз үнімен естіртеді, өз нақышымен көрсетеді, сондықтан дауыстап оқисың. Мысалы, мына бір шумақты өз сөзіңмен қалай жеткізіп, қалай түсіндіресің? Амалсыз естіртіп оқисың да:
Ызыңдап маза бермей ме,
Өкініш дейтін көк шыбын?
Кеудеңді келіп керней ме,
Басылмай жүрген өксігің».
– Мінеки, көрдіңіз бе, осы жақсы өлең дейсіз», – деп риза болыпты.
Енді біз Күләш Ахметованы етекте тұрып көргіміз келеді.
Әрине, етекте тұрған адамға оның тұтастай көрінбейтіні анық. Өнері таудай ақынға сонда не айта аламыз? Ол біздің айтқанымызға зәру де емес. Дегенмен, аяулы ақынға деген жақсы көруімді, сыйластығымды білдірудің сәті осылай келген сияқты. Мен онымен сөйлескісі келгендер, онымен танысқысы келгендер, ең болмаса бір мәрте көргісі келгендер қатарындамын. Бірақ соның бірде-бір рет сәті түспепті. 9 сынып оқитын кезім. «Қазақстан пионері» газетінен хат алып тұрамын. «Сенен ақындық леп байқалады. Көп оқы. Ізден. Сәлеммен Күләш Ахметова» деген. Осы сөздер жүрегімді лүпілдетіп, көзім қарауытып, аяғымды кәдімгідей тәлтіректететті. Хатты қайта-қайта оқимын. Күләш Ахметова деген есім адамдыкі, пенденікі емес, періштенікі секілді сезіледі. Үйдегілерге көрсетпей жүрегіме басамын, одан құлағыма тосамын. Бір үн келетін секілді. Тағы өлең жазамын. Ол кезде ауыз суды тау етегіндегі бұлақтан тасимыз. Екі орта біраз жер. Барғанша іштей сөйлей жүріп жолдағы ағаштарға да, жайқалып, үлбіреп тұрған гүлдерге де Күләш Ахметованың атын беремін. Тау етегіндегі бұлақтың суы тап-таза, мөп-мөлдір. Күн сәулесі түсіп, жылт-жылт етіп тұрады. «Бұл бұлақ – Күләш Ахметова» деймін. Шындығына келгенде, ол кезде Төлеген Айбергенов, Мұхтар Шаханов болмаса Күләш ақынның өлеңдерімен таныс емес кезім. Сонда да менің тілімнің ұшында Күләш Ахметова деген есім жүретін. Сол кезде де, қазір де мен оның неге солай болғанын түсіндіре алмаймын. Мүмкін ол Күләш Ахметованың ерекше құдіретке ие тағдыр иесі екендігінде ме екен… Солай шығар. Біз орыстың ақын қыздары деп айтып жүрген А.Ахматова мен
М.Цветаеваның атына тіркей салатын күпірлік сөздерді Күләш Ахметоваға айта алмаймыз. Алтын Орданың бір кездегі ханзадасы Ахметтің ұрпағы Аннаны өмірінің соңында елдің қайыр-садақасымен өмір сүрді, Марина Цветаева жоқтықтан, қасіреттен бас көтермеді деп жазудан қорықпаймыз. Тағдыры солай болғаны шын ғой дейміз. Сонда Күләш Ахметова қиянатшыл қоғамда өмір сүрмеді ме? Жетімдік көрмеді ме? Жынына тиетін мәселелер болмады дейсіз бе? Ол бейнеттенбеді, азаптанбады дейсіз бе? Адамдық айырмашылықтары сонда неде деп ойлайсыз? Анна мен Марина өмірге өлім позициясынан қарап, айналасын торықтырып, тарықтырды. Ал Күләш Ахметова бәріне-бәріне үлкен ілтипатпен, құрметпен қарайды. Қай жерде болмасын азаматтығы көрініп тұрады. Жүрегіндегі ұлы махаббаты күндер, айлар, жылдар өткен сайын молайған. Елу жыл өлең жазу оңай ма? Ол дегеніңіз – үнемі өзгеріс үстінде болу, жетілу, азды толықтыру, толысу, содан кейін тіптен өзін-өзі жоққа шығару. Бұл жағдайлар өзінің қолтаңбасынан көрініп, сезіліп тұрады. Алғашқы, 1975 жылы жарық көрген «Ақ гүлім менің» жинағындағы жайтаңдап, жаутаң қағып алдымыздан шығатын өлеңдер «Сен менің бақытымсыңда» (1977 ж.), «Жапырақ – жаздың жүрегінде» (1979 ж.), «Мейірім» (1981 ж.), «Бұлақтағы жұлдыздарда» (1982 ж.) салмақтанып, көрікті композиция терең ойлы философияға, әлеуметтік сырға айналған.
«Нәзік гүлге су құйып тұр едім мен,
Нәзік әуен туындап жүрегімнен.
Сені есіме алдым да, мұңға батып,
Осы қазір келсе де тіледім мен».
Осы сөздері де нәзік, оқиғасы да үлбіреген шумақтарды біз үшін, біздің толқыған көңіл-күйімізді, сағынышымызды білдіргісі келіп жазғандай жатқа оқитынбыз. Өз жүрегімізден шығып жатқандай сезілетін.
«Гүл тергенде өзіңмен беткей қырдан,
Құлағымнан бір нәзік кетпей тұрды ән.
Өміріме осынау ризамын,
Бәрі жетіп, сәл нәрсе жетпей тұрған!».
Осылай үсті-үстіне оқи беретінбіз. Ғажап өлеңді жазған қазақтың қара-
пайым қызы екенін естен шығарып өзімізді періштелер әлемінің әуезді әлемінде жүргендей көретінбіз. Дегенмен, әр қоғам өзінше қызық қой. Оның жаратқанның мәңгілік құлшылығындағы адам екенін есіне түсіріп отыратын бір жан бар. Ол – өзі. Сөздің мәніне, сөздің қуатына, сөздің жарығына, сөздің әсеріне, сөздің ықпалына, сөздің киесіне қатты үңіледі. Ақынға лепірген де, көпірген де жарасады дегеннен өзін тиып тастаған. Айтылған сөз, жазылған өлең ақын болмысын аңғартады, сонда менің айтқандарымның ұлтқа, ұрпаққа тигізер пайдасы қандай болуы керек деген сұрақты өзіне сан мәрте қояды. 1989 жылы Күләш Ахметова мен Қайырбек Асановтың «Сен жанымда жүрсең» деген атпен жыр жинағы жарық көрген. Ол 2006 жылы «Махаббат» жинағы болып толықтырылып, қайта басылған. Кітап «Күләш», «Қайырбек» деген қос бөлімнен тұрады. «Күләш» бөлімі «Жаратқанға жалбарыну» деген өлеңімен ашылған.
«Өмір бердің, Көз бердің, Көрік бердің,
Есім бердің, Ес бердің, Ерік бердің.
Хауа-Ана, Адам ғалихиссалам нұсқасымен
Ғашық еттің, ғұмырлық серік бердің.
Отан бердің, От бердің, көрік бердің
Бесігіңді тербет деп бөбек бердің.
Саясында тынықтым теректердің,
Сенің Рахымыңды медет көрдім.
Тыңдасын деп әлемнің сазын бердің,
Жырласын деп өлеңнің тәжін бердің.
О, Раббым, сенен бөлек осыншалық
Нығметтерді мен үшін әзірлер кім?!
Қанша мейірім, қанша махаббат бар мына шумақтарда. Жаратқанға жақындаған жаратылыс қандай ғажап! Сауабы мол жаңа бір дүниеге, жаңа бір әлемге сені де жетелегендей.
1991 жылы шыққан «Наурыз нұры» деген кітабындағы:
«Жаратылыс деген ең бір ізгі анадан
Туған соң нәр алып түз даладан.
Жалбарына бастады табиғатқа,
Табиғаттың заңдарын бұзған адам.
Жүзеге аспай атом мен бар атылыс,
Ұйықтауы үшін дала мен бала тыныш.
Кесапатын көшіріп адамдардың
Жақсылыққа жәрдемдес, жаратылыс! – дегенін тереңдетіп, нақыш-өрнегін қайта бір айқындап, өзгеше әуезділікпен жеткізген.
«Дүниеге шын ақын, ұлы ақын келген күні сонымен қабаттасып даңқ та туады екен. Көп кешікпей екеуінің арасында роман басталады. Екеуі тату-тәтті тіл табысса ақын да бақытты, өлең де бақытты. Әсіресе, өлең, жыр бақытты. Оның жанкүйер оқырманы бақытты
(Қ.Мырзалиев).
Қоғам қызық дедік қой. Оны қызық қылатын адамдардың іс-әрекеті. Демьян Бедный сұмдық даңқты болған. Ол Ленинмен бірге Кремльде тұрған. Бір кездері одан бақытты адам, одан бақытты ақын болмаған. Ол көрген құрмет ешкімнің түсіне де кірмеген. Ал бүгін ше? Әжуаға айналып отыр. Ең керегі – халықтың махаббаты. Ол қиын енді. Біреулерге күрескер ақын, біреулерге сыршыл ақын ұнайды. Көптің ойының тоғысар нүктесінің қайда екенін біліп болмайсың.
Күләш Ахметова өзін толық көрсеткен, өзінің ішкі дүниесін ақтарған ақын. Ой тереңдігі, сезім сыршылдығы оның қаламының ұшына өзі ілініп, өзі тіленіп тұратындай, шумақтар өзінен-өзі жеп-жеңіл құйылып келетіндей. Болбыр, шаршаған, жасанды, жалқау өлең жоқ ақында. Өзіне де, сөзіне де сабыр күтіп, терең ойдың салмағын көтере алатын сөздерін отқа қақтап, көкейінде баптап, іріктеп, қоңырлатып, қоңыраулатып, айдың нұрына малып, Ұлбикедей, Үлбірдей оқырмандарына жеткізуде. Халық сондықтан да ақынын басынан құс ұшырмай жақсы көреді.
Ділдәр Мамырбаева.
Алматы.