ҚАРА СӨЗДІҢ ҚАРАГЕРІ
Жатырсың жапан түзде бір аралдай,
Өзіңдей өлең шіркін жүр оралмай.
Аңқылдақ ақыныңда арман бар ма?
Сөз соқса самсаған сан мұнараңдай?! – деп мұнайлы өлкеден өтіп бара жатқанда айтқан бір шумақ өлеңін есіне сақтап қалған тағдырлас тұлға, ақын-сатирик Қажытай Ілиясұлы «мұрты шықпай жатып мұнараны бекерден-бекер көксемеген Қабдеш мұнайдың мұнарасы емес, ұлт рухын өрлететін асыл сөздің, алтын сөздің мұнарасын соққан қайраткер ғой» дегеніндей, Қазақстанның халық жазушысы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, Тәуелсіз «Тарлан» сыйлығының иегері, майталман қаламгер Қабдеш Жұмаділовті сөз мұнарасының биігіне жеткен жазушы деуге бүгінгі күні толық хақымыз бар.
«Бәс немесе қарагер аттың хикаясы» (2008) деген әңгімесінде бүкіл Құлыстай өңірінде алдына ат түсіп көрмеген Қарагерді қолға түсіргісі кеп, есі кете қызыққан Жұмабайдың айла-шарғысынан құтылу үшін ат иесі Байбат оның сұлулығымен даңқы шыққан жалғыз қызын айырбасқа сұрайды. Қазақтың осал тұсын дәл басқан Мәнжу шонжарының құдалығы дауласа келе, бәс тігуге тіреледі. Күресу, күш сынасу, ат жарыстыру, қымыз ішу, ет жеу сияқты қазақтағы бәстің алуан түрі сөз болады. Ақыры Байбаттың өзі таңдаған семіз қойды жалғыз жеуге бәс тіккен Жұмабай етті толық жеп, көзінің құрты түскен Қарагер атты да қолға түсіреді, әрі басы бәйгеге тігілген сұлу қызын да сақтап қалады. Ал Қ.Жұмаділов болса, шығармаларын жұрт іздеп жүріп, қызыға оқитын оқырмандары ең көп жазушылар қатарына жатады. Тіпті, оның қызықты сюжетіне еліктеп, шығарма жазатындар да бар. Біз оны «Қара сөздің Қарагеріне» теңесек, тақырыптың астарында өзінің де «Қазақ карасөзінің дарабозы» (Б.Шарахымбай), «Соңғы көштің қара нары» (Н.Қазыбеков), «Тағдыры бөлек Тарланбоз» (А.Нүсіпханұлы), «Қазақ прозасының мұзтауы» (Т.Ахметжан), «Тағдыр тамыршысы» (Қ.Ысқақұлы), «Мұраты биік суреткер» (М.Хамзин) «Тағдырлы тұлға» (Т.Жұртбай), «Ұлттық тарихи сана әліппесі» (А.Егеубаев), «Дарабоз жазушы» (Ж.Елшібек) атанған қаламгер екендігін айту еді. Қазақ романының білгір маманы Р.Бердібаев «Тағдыр» мен «Соңғы көш» романдарын «жұрт назарын аударарлық құбылыс» десе, көрнекті сыншы Д.Ысқақұлының тақауда ғана «Қ.Жұмаділов – қазіргі замандағы қазақ әдебиетінің хас шебері» деген бағасы тағы тұр.
Жазушы шығармашылығының жалпы жүйесіне шолу жасағанда, қазақтың ұлт болып қалыптасқан көшпелі қоғамынан бастап, ХХ ғасыр басында жетекші орынға шыққан Алаш зиялыларының күрескерлік идеясына дейінгі ел мен жер тағдырының қабат-қатпары түгел қопырыла сөз болғанын байқауға болады. Тәуелсіздік алған жылдардан кейін қаламгердің «Дарабоз» және «Таңғажайып дүние» деген екі романынан басқа мол қазынасы тек қана әңгіме мен хикаяттардан тұрады. Бұл бүгінгі кітап оқымайтын қазақтарға жеңілдік туғызу үшін саналы түрде жасалған қадам сияқты көрінеді. Мәселе – автордың әдебиеттің эстетикалық құрылымы мен жанрлық жүйесін сан құбылтпай, қалыптасқан дәстүр бойынша қысқа жанр табиғаты мен заңдылықтарын сақтай білуімен де байланысты.
Кезінде академик Ә.Марғұлан І.Есенберлиннің «Көшпенділер» трилогиясын «дайын докторлық диссертацияға» теңегені сияқты профессор Т.Сыдықов та «Жүк ауырын нар көтереді немесе «Дарабоз» романы» деген мақаласында «Дарабоз» дилогиясын қазақ тарихында зерттелмей жатқан «ақтаңдақтардың» орнын толтырған «дайын докторлық диссертация» деп жүрексінбей айтуға болатындығын және кең тынысты оқиғалардан эпопеялық леп шарпып тұратындығын дәлелдеп көрсеткен еді. Бұл ғана емес, жалпы соқталы шығармаларының қай-қайсысын алсаңыз да, романның ең биік шыңы – эпопея деңгейін көтеріп тұрғандығы ежелден келе жатқан, әбден дәлелденген ғылыми көзқараспен сараптағанда басы ашылған ақиқат. Бүгінгі күнгі роман деп ат қойылған жүз беттен тұратын, кейде одан аз шағын көлемді шығармалардың роман жанрына үш қайнаса, сорпасы қосылмайтындығы туралы әңгіме бөлек.
Қ.Жұмаділов шығармашылығы тұрғысынан айтқанда, тақырыпты шекараның арғы беті, бергі бетінен ғана емес, екі өлкедегі қазақ ұлтының басындағы ұқсас трагедиялық тағдыр, яғни «орыстың отаршыл өкіметі ХVІІІ ғасырдың басынан бастап, қазақ даласын отарлауға кіріскеннен» кейінгі үш ғасырлық «отар мәселесі» тұңғыш рет Қ.Жұмаділов романдары арқылы қалың оқырманға жеткендігін айту – тек тәуелсіздігіміздің арқасында ғана жүзеге асқан шындық.
Сол себепті, Қ.Жұмаділов шығармалары тарихи құжаттарды тізбелеу емес, қазақ тарихының алмағайып кезеңдерінің көркем шежіресі іспетті деуге толық негіз бар. Мысалы, екі томдық «Дарабоз» романында ХІІІ ғасыр, яғни Ш.Уәлиханов «қаһармандық дәуір» деп атаған кезеңнің бұрын сөз болмаған шындығы бас кейіпкер Қабанбай батыр образы арқылы анықталса, «Прометей алауы» атты романында жоңғар шапқыншылығынан кейін дағдарысқа түскен дін уағыздаушыларының қайраткерлік жолы Ақтайлақ би арқылы сомдалады. «Тағдыр» романында Шыңжаңның Алтай, Тарбағатай, Іле аймақтарындағы қазақтардың ежелгі атамекеніне қоныстану тарихы Қытайдағы екі мың жылдан аса уақыт өмір сүрген монархиялық патшалық өкіметтің 1911 жылға дейінгі тарихи жағдайларымен байланысты күрескер тұлға Демежан арқылы өрбісе, «Соңғы көш» романында 1911 жылдан кейінгі қазақтың тәуелсіздік жолындағы алашшыл идеясы негізге алынады. Соңғы екі романдағы қамтылатын заман шындығы көп жағдайда Қытайдағы қазақтар тарихымен тығыз байланысты. Сондықтан да жазушы шығармаларындағы қазақтар мол шоғырланған Шыңжаң аймағындағы жергілікті халықтың қай кезде болмасын, оқтын-оқтын жүргізілген аяусыз астамшылықтарға ұшырауы – тарихи шындық.
Сондай-ақ, «Тұл дүние», «Тозақ оты», «Абылайдың ақырғы батыры», «Көкжал» атты хикаяттарында да қамтылатын оқиғалар қазақ әдебиетінің ақтаңдақ беттерін толықтыруға тарихи танымдық қызмет атқарып тұрғандығын айту ләзім.
Қ.Жұмаділовтің 2003-2005 жылдары жарық көрген 12 томдық таңдамалы шығармаларының құрамын 10 роман, бір том әңгіме-повестері, бір томын проблемалық мақалалары құрайды. Он романның «Көкейкестіден» басқасы таза тарихи тақырыпты қаузайды, басқа шығармаларында қазіргі дәуір дидары, замандас бейнесі, дүниетаным иірімдері әр қырынан ашылады. Жазушының «Сарыжайлау», «Бір түп тораңғы», «Сәйгүліктер», «Қарауыл», «Бір қаланың тұрғындары», «Тұл дүние» сияқты повесть-хикаяттары мен «Көкейкесті», «Соңғы көш» 1-кітап (1974); 2-кітап, (1981), «Тағдыр» (1988), «Дарабоз», «Таңғажайып дүние», «Прометей алауы», «Қылкөпір», «Атамекен» атты романдары қалың жұртшылыққа кеңінен танымал. 1960 жылдардан бастап есептегенде, жетпістен астам әңгімелері мен жүзден астам мақалаларының өзі бір төбе. Соның ішінде отар елдегі ұлт тағдырын тұңғыш қозғаған «Қаздар қайтып барады» (1963) әңгімесі көшпенділер тарихына арналған тақырыптың табалдырығы іспетті.
2008 жылы жарыққа шыққан «Мәңгілік майдан» кітабына енген «Найман-Ана ескерткіші» және кітаппен аттас хикаяттары мен «Зауал», «Мерген», «Аманат», «Емен мен қайың», «Әмбебап әйел», «Есі ауысқан адамдар», «Бәс немесе қарагер аттың хикаясы», «Есі ауысқан адамдар» қатарлы әңгімелері және де «Әділ сот алда. Ол – уақыт соты», «Ақ қағаз – арым, қара сия – қаным», «Жазушының жан айқайы қайдан шығады», «Менің өмір жолым оңай болған жоқ», «Ұлттан тыс тұратын әдебиет те, жазушы да болмайды», «Күреспен өткен ғұмыр», т.б. сияқты бүгінгі әдеби үрдістің барысын талдап, анығын айтатын сыр-сұхбаттары мен мақалалары топтастырылған.
2010 жылы «Тозақ оты» деген атпен шыққан кітабында «Абылайдың ақырғы батыры» повесть-хикаяттары мен бүгінгі күннің өзекті мәселелерін қозғайтын «Күйеу бала», «Абақты», «Кешірім», «Бір шөлмек сыра», «Фәни мен бақи дүние арасы», «Тоқымқағар», т.б. әңгімелері мен мақалалары, сыр-сұхбаттары жарияланған. Осындағы Қытайдың «Тарым» атты жазалау лагерінен жазылған кітаппен аттас повесте жазықсыз жала жабылған қазақ, ұйғыр тәрізді ұсақ ұлт оқымыстыларының айнаға тосқандай басынан кешкен ауыр азапты тағдыры тұр.
Қаламынан көркем шығарма сорғалап тұрған Қабдеш ағамыз 2011 жылдың басын «Жұлдыз» журналының №1 санына шыққан «Аранға түскен аққулар» хикаятымен бастаған еді. 1937 жылғы қуғын-сүргінде азап-тозақты ер-азаматтармен тең тартқан әйелдер қауымы, олардың қуғындалған туған-туыстары туралы толық айтылды дей алмаймыз. Белгілі қоғам қайраткерлері Тұрар Рысқұловтың жұбайы – Дәмеш, Сұлтанбек Қожановтың жұбайы – Күләндам, Сәкен Сейфуллиннің жұбайы – Гүлбаһрам, Бейімбет Майлиннің жұбайы – Гүлжамал, т.б. небір ардақты азаматтардың әйелдері АЛЖИР (Акмолинский лагерь жен изменников родины) түрмесінде жазықсыз жапа шекті. Міне, аталмыш тарихи-хикаятында Қ.Жұмаділов осы әйелдердің азапты тағдырынан сыр шертеді. Мұндағы негізгі оқиға қоғам қайраткерлерінің әйелдері Дәмәлі мен Ғазиза, белгілі қаламгердің әйелі Нұржамал, басқа ұлт өкілдерінен маршал М.Н.Тухачевскийдің қарындастары Елизавета мен Галина бейнелері айналасында өрбіп, АЛЖИР-дегі он мыңдаған әйелдің мұң-шері сөз болады. Лагерьдегі білікті ғалымдар мен білімді дәрігерлерді, экономистерді, агрономдарды, мал мамандарын, әншілер мен музыканттарды қу медиен далаға әкеліп, «жау» деп қуғындамай-ақ, мамандығы бойынша мемлекет қызметіне жексе, өкіметке әлдеқайда көп пайда келтірер еді. Лагерде қамағаннан өкімет не ұтты? – деп, жазушы сол кездегі қоғам қасіретіне деген шерлі көкіректегі шарасыздықты оқырманға сауал тастау арқылы өкіне жеткізеді.
Бұдан кейінгі «Абылайдың ақырғы күндері», «Ханның басы қанша тұрады» хикаяттары мен «Диктатордың ажалы», «Қараманның қарғысы», «Донжуан қораз», «Қысыр кеңес», «Құрдастар», «Ағалардың алақаны», «Батырмен өткен бір кұн» «Елім-айлап өткен өмір» әңгімелері мен сыр-сұхбат, ой-толғамдары 2013 ж. «Әріп пен Сара» деген хикаятының атымен жеке кітап болып шықса, 2014 ж. «Аққуды атпас болар» деген кітабында «Қанды қақпан», «Шырмауық» хикаяттары және «Кәрілерге ем болатын дәрілер», «Жағымпаздың ажалы», «Сырттан», «Жеті ата», «Аруақтың ататыны рас па?», «Жалған атақ, арзан абырой», «Сызықтың арғы жағы, бергі жағы», «Менің алғашқы бастығым», «Көгілдір жәшік алдында» әңгімелері мен сыр-сұхбат, ой-толғамдары енген.
2015 ж. «Академиктің көз жасы» деген хикаятының атымен аталған жеке жинағында «Жан мен тән», «Қысқа өмірде қырық құбылған дүние-ай», «Шамырқанса шарт сынатын тектілер», «Тирандар тырапай асқан жыл», «Ажалдан қашқан періште», «Ақыштың бөртесі», «Қами болыс», «Жүңгү шал» мен баспасөз бетіне жарияланған сыр-сұхбат, ой-толғамдары берілген.
Аталған шығармалардың ішінен біз тарихи тақырыпқа негізделген романдары мен хикаяттарын тарихи дерек көздерімен және басқа да тақырып ауқымы ұқсас туындылармен салыстыра келгенде, қаламгердің қазақ әдебиетіне, оның ұлтшылдық танымы мен көркемдік әлеуетін арттыруға қосқан ұшан-теңіз үлесін аңғардық.
Қазақ прозасының дамуы тұрғысынан межелесек, 1960-1980 жылдар аралығындағы әдебиетке іркес-тіркес келген мол шоғырдың жуан ортасында Қ.Жұмаділов те өзіндік қолтаңбасымен бірден танылған-ды. І.Есенберлин, Т.Әлімқұлов, Ә.Әлімжанов, С.Жүнісов, Қ.Ысқақов, А.Нұрманов, Ә.Кекілбаев, М.Мағауин, С.Сматаев, О.Бөкей, Ш.Мұртаза, Р. Тоқтаров, С.Мұратбеков, Р.Сейсенбаев, Д.Исабеков, С.Елубаев сияқты жазушылардың қаламгерлік шеберлігін салмақтайтын болсаңыз, Қ.Жұмаділовтің жөні бөлек. Себебі, Кеңес өкіметі тұсында жазушы шығармашылығы жекелеген мақалаларда ғана айтылғаны болмаса, арнайы зерттеу нысаны болған жоқ. Өйткені, ең алдымен шекараның арғы беті, бергі беті деген мәселе тұрды, екіншіден, Қытай мен Ресей құрамындағы қазақ ұлтының басындағы ұқсас трагедиялық тағдыр тұңғыш рет Қ.Жұмаділов шығармаларында сөз болғандықтан, екі жақтың тарихын ғана емес, жан-жаққа шашырап кеткен қазақтар тарихын жетік білетін ғалым керек еді, үшіншіден, 1962-1988 ж.ж. аралығында шекарадан адам тұрмақ, ұшқан құс, жүгірген аң өте алмайтын.
Академик-жазушы Р.Нұрғали «Кемел кезең» деген мақаласында: «Тұсау-кесер туындыларын алғашқы жылымық тұсында аз-кем еркін күндерде дүниеге әкелген буынның талантты өкілдері отаршылдықты жәннат деп мадақтаған сайқал идеологияның ең қиын-қыстау уақыттарының өзінде ұлттық мұратқа, өнер табиғатына, халық болашағына опасыздық жасаған жоқ. Ашық айту мүмкіндігі болмаған жерде зарлы шындық, ауыр трагедия, сорақы қиындықтарды бүгінгі күннің ақиқатын ескі тарих, емеурін оқиға, бүркеме ой арқылы айтып бере алды. Сондықтан да бұл буын өкілдерінің бетінде шіркеу жоқ, азат Қазақстанның жаңа төлінің көзіне олар именбей, емін-еркін жарқын қарай алады. Осы бағлан, байсалды, батыр буынның кеуде тұсында Қазақстан Мемлекеттік сыйлығының лауреаты Қабдеш Жұмаділов тұр. Сөйтіп, әділін айтқанда, Қабдеш Жұмаділов қазақ тарихи романистикасының бүгінгі таңдағы ең беделді өкілінің бірі болып отыр. Бұл оның Қазақстанның бергі бет, арғы бетіндегі досы да, дұшпаны да мойындаған шындық», – деп әдебиеттің біртуар тұлғасы әділін айтып кеткен екен.
Қ.Жұмаділовтің «Тағдыр», «Соңғы көш», «Дарабоз» сияқты романдарындағы бір ерекшелік – тарихи дерек көздерінің дәлдігі мен оқиға орнының нақтылығы болса, екіншісі – көшпелі ұлт руханиятының тұрмыстық этнографиялық мәдениеті дәстүрлі сипатымен, қанық ұлттық бояуымен көрініс табуында. Осыған орай әр кейіпкердің ұлттық болмыс-бітімі, мінез-құлқы, үлгі-өнегесі, наным-сенімі, парасат пайымы көшпелі тұрмыс мәдениетінің даналығына сай көркемдік айналымға түскен. Мысалы, аталмыш үш шығармадағы Қабанбай батыр, Абылай хан, Төле би, Қазыбек би, Бұқар жырау, Ақтамберді жырау, Ысмайыл, Күдері, Қанағат би, Қайынбай, Жағда, Естай (автор), Оспан батыр, Тұрсын, Шәкен, Керімбай, Нұрбек, Демежан, Башпай бай, Әсет пен Әріп, т.б. сияқты кейіпкерлер тарихта нақты болған адамдар. Образдар жүйесі авторлық идеяның көркемдік көрінісі дейтін болсақ, ал оның шығармаларындағы тұтас бір кезеңнің тарихи шындығы осы адамдар айналасына жинақталып берілген. Сондай-ақ, патшалық Ресей мен Ежен хан империясының отарлау саясаты қазақтың ежелгі рушылдық ынтымағының тамырына балта шауып, ағайын берекесін ірітіп, араздастыруы түсінік-түйсігі әлсіз адамдардың жүйкесін жұқартып, олар уақыт сынына төтеп бере алмай, «қазақтың жауы қазақ» болып шыға келді. Жағымсыз кейіпкерлердің жан түршігерлік зұлымдық, сатқындық іс-әрекеттерінен жазықсыз жапа шеккендердің тартқан қасіретін сөзбен айту қиын. Ұлттық тарихымыздың трагедияға толы беттері халқым деп еңіреп туған ерлердің кесек бейнесі арқылы шынайы бейнеленген. Образ сомдаудағы жазушы шеберлігі оның өмір шындығына терең бойлай алуына байланысты. Сонымен бірге, көркем әдебиетте образдың тұлғалануы шығарманың жанрлық сипатына, әр қаламгердің қабілет-қарымы мен түсінік-түйсігіне де байланысты. Бұл тұрғыдан алғанда тарихи оқиғалар мен кейіпкерлер характерін үйлестірудегі композициялық тұтастық – жазушы шеберлігінің жарқын көрінісі.
«Егер бұл күнде тәуелсіздік дәмін татып, ойымызға нұр, бойымызға шыр біте бастаса, ел тізгіні қолымызға тиіп, біріміз көсем, біріміз шешен атанып жүрсек, солардың бәрі қиын күндерде азаттық идеясын өшірмей, әр жүрекке шырағдан етіп жаққан қазақтың көркем сөзіне қарыздар», – деген Қ.Жұмаділовтің «Соңғы көш» дилогиясы еліміз тәуелсіздік алған жылдарға дейін тақырыбы тұрғысынан дара туынды болды. Осы туындысы арқылы Қ.Жұмаділов – қазақ әдебиетіне соны тақырыппен, тың толғаныспен енген жазушы. Қытайдағы қазақтар «Тағдыр» романында сөз болатын патшалық Цин өкіметі тұсында да азапты аз көрмеді. Солай бола тұрса да, Шығыс Түркістан халқының романдағы қамтылған кезеңдегі тартқан жәбір-жапасы бұрын көріп жүрген әділетсіздіктердің бәрінен де асып түсті. Мұны қазіргі жарық көріп жатқан тарихи зерттеу еңбектер де айғақтайды. Сондықтан да Қ.Жұмаділов роман желісін халық трагедиясының ең шарықтау шегі, яғни Шығыс Түркістан Республикасы сахнадан кетіп, Қытайдағы жаңа өкімет армиясының Тарбағатай аймағына кіруінен бастайды да, алпысыншы жылдардағы ел басына төнген зобалаңмен аяқтайды. Сонымен бірге, бұл кездегі оқиғалардың көпшілігі қаламгерге жақсы таныс әрі шығармадағы Қанағат ауылы – жазушының өз ауылы, ақын жігіт Естай жазушының өз прототипі болса, басқа да Шығыс Түркістан Республикасын көзімен көрген, оның азаттығы жолында күрескен тағдырлас тірі куәлар – өзінің күнделікті көріп жүрген араласқан адамдары.
Жазушы ұстанымы – тарихи шындық, өмірде болған нақты оқиға мен өзінің жеке интуициясынан туған көркемдік қиял. Мұның бәрі суреткерлік шеберлікпен ұштаса келе, әдебиетіміздің ақтаңдақ беттерінің толығуына себеп болды.
«Соңғы көш» деген сөздің қат-қабат мағынасы бар. Ең алдымен бұған «көштің соңы» немесе бір отбасының ғана көші деп қарамау керек. Жазушы бұрын ешкім қозғамаған бұл сөзді өз өміріне тікелей қатысты болғандықтан да алған сыңайлы. Автор сөзімен айтсақ: «Оны тек 1962 жылғы көш деп ұғынбау керек. Мыңдаған жылға созылған қазақтың көшпелі өмірі ХХ ғ. ортасына дейін Шыңжаңда ғана сақталғаны жұртшылыққа белгілі. Бір сөзбен айтқанда, сол көшпенділердің соңын, өзім куәсі болған, сарқытын ішкен өмірдің ең соңғы суреттерін қағазға айнытпай түсіруім қажет болды. Біртіндеп тарих сахнасынан кетіп бара жатқан, енді еш уақытта қайталанбайтын, тұтас бір дәуір, неше алуан характерлер тұрды көз алдымда. Көшпенділердің ең соңғы байы, ең соңғы биі, ең соңғы батыры, ең соңғы ару қыздары… Көркем әдебиеттің басты бір мақсаты – уақытты «кідірту», өмір көріністерін қағаз бетіне мәңгі қалдыру ғой. Біз «Соңғы көште» хал-қадарымызша осы мақсатты орындауға күш салдық», – дейді. Бұдан шығатын қорытынды – жазушы «көш» деген сөзге бүкіл елдің менталитетін сыйғызса, «соңғы» деген сөзге «көшпенділердің соңғы тұяғы» деген мағынаны сыйғызады. Романдағы ерекшелік сонда, суреттеліп отырған кезеңнің басты оқиғалары Шыңжаң қазақтары тұрмысымен үндесіп, көшпенділер өмірінің күнелту салты мен дағдысы тұрғысынан сөз болуында. Роман-дилогия соңында жазушы от тиген қамыстай, елдің дүрк көтерілуіне себепші болған бүкіл Құлыстайды кезген ұлы дүбір «көш», «көшу» деген сөздің құдіретіне бас иіп, «Ұлы көш» басталды деген сөзді жүйрік аттың желмен жарысқанына теңейді. Осылайша қазаққа бұрыннан етене таныс жылқы мен көш ұғымы тарихи поэтикалық сыр-сипатқа ие болған.
Философиядағы кез келген ақиқатты анықтаудың үш шарты, яғни орын, жағдай, уақыт шексіз дүниені меңзейтін «Көш» ұғымымен астаса келе, жаңа символдық мәнге ие болып, күңіренген халқының трагедияға толы тұйыққа қамалған өмірі жарқын болашаққа ұмтылған прогресс жолымен жалғасады.
Жазушының тарихқа қосқан салиқалы үлесі кезінде бұл елге мүлде жұмбақ болып, күңгірт жатқан дүниеге, тіпті айғақты цифрларға дейін жан бітіріп, оқырман сарабына саналы түрде сала білгенімен өлшенуі керек.
Өзі суреттеп отырған дәуірдің негізгі тарихи оқиғасын дөп басып, дұрыс тану, сондай-ақ, тарихи романда қамтылған дәуір шындығы тарихи шындықпен сай келуі – тарихи романдарға қойылатын басты шарттардың бірі. Осы ерекшеліктерге сәйкес «Соңғы көш» романының көтерген мәселесі ұлттық прозамыздағы алғашқы қадам болып қойған жоқ, әрі шекара тақырыбына арналған шығармалардың жетекші күшіне айналып, өзіндік мектеп қалыптастырды.
Бұл жерде атап көрсететін нәрсе – Қ. Жұмаділов өз шығармаларында сол кездегі саяси ахуалға байланысты тарихи деректерді еш бұрмаламай, Ресей мен Қытай империяларының қазақ жерін отарлауға бағытталған әккі саясатын әшкерелеп, «орыс – темір ноқта, қытай – қайыс ноқта» болғандығын, шындық жалпылама емес, нақты түсінік екендігін дәлелдеп көрсетуінде. «Менің қаламымды қозғаушы күш – шындықты айтуға құштарлық» деп жазушының өзі айтқандай, оны өз тұстастарынан да, қазіргі замандастарынан да ерекшелендіретін, міне, осы жағдай.
Жалпы, романдары ғана емес, сандаған тарихи хикаяттары мен әңгімелері арқылы да ұлттық прозамызды көркемдік-идеялық тұрғыдан жаңа сапаға көтергенін батыл түрде айтуға болады. Айталық, «Көкжалдағы» Оспан батыр, «Абылайдың ақырғы күндеріндегі» Абылай, «Абылайдың ақырғы батырындағы» Бердіқожа, «Ханның басы қанша тұрады-дағы» Кенесары, «Аққуды атпас болар-дағы» Шәкәрім, «Қанды қақпандағы» Мұхаметқали үкірдай, «Академиктің көз жасындағы» Қ.Сәтбаев, «Шамырқанса шарт сынатын тектілердегі» Қ.Аманжолов пен М.Мақатаев, «Қысқа өмірдегі қырық құбылған дүние-айдағы С.Мұқанов, «Ағалардың алақанындағы» С.Шаймерденов, «Әріп пен Сара», т.б. тарихи эссе табиғатымен жазылған хикаяттары зерттеушісін күтіп тұрған тың дүниелер.
Сайып келгенде, Қ.Жұмаділовті ата-баба даналығынан, сол сілемде қалыптасқан ұлтының ғұмыр сүру дағдысынан, жөн-жосығынан көз жазбай, адамға да, қоғамға да, заманға да сабырлы әрі сергек қарап, өзінің оған деген ішкі пайымын ақ қағазға түсіруден жалықпаған қазақ әдебиетінің абыз жазушысы деу керек.
Руда ЗАЙКЕНОВА,
филология ғылымының докторы, профессор.