УАҚЫТТЫҢ УӘЖДІ СӨЗІ
АҚЫН КӘДІРБЕК ҚҰНЫПИЯҰЛЫНЫҢ «АЛТЫН СЕМСЕР» ЖИНАҒЫ ТУРАЛЫ
Бүгіндер, біз, қазақ, ісімізге де, рухани болмысымызға да бөлекше шабыт беретін биік белеске көтерілдік. Белес аты – Тәуелсіздік! Қазақ елі кешегі Отарстаннан бүгінгі Азатстанға айналды. Халқымыз қайта туғандай қуанышқа бөленуде. Осындай ғажайып шақ, ғанибеттің үстінде ғой ақындардың жинағынан ұйтқыған ұлтжанды сезіміңе тіл бітіретін көркем кестелі сөз табылар ма деп дәмететінің.
Кәдірбек Құныпияұлының «Алтын семсер» («Алаш» баспасы, 2015 ж.) атты жыр кітабын парақтап отырмын. «Алғы сөз орнына» дейтін аңдатпасында ақын Жүрсін Ерман жазғандай, «өз ортасынан мойын оздырып, ағалыққа, сақалыққа бет бұрған» шайыр шынында да пісіп толып, үлкен мағынасындағы поэзия өлкесіне бет қойған.
Әр көркем шығарма уақыт уәжінен табылуға тиіс. Ежелден белгілі ақиқат: ұлттық, қоғамдық өрлеу жылдарында лирикалық поэзия дүр сілкініп, соны, соқталы ізденістерге бой ұрмақ. Кәдірбек Құныпияұлының уәжді, ұтымды ақындық лебізі, Мағжанша айтқанда, «Жан сөзі» де биылғы жылы ширек ғасырлық тойын тойлайтын теңдесі жоқ тарихи оқиға рухымен арқауланған.
Уақыттың, дәуірдің өзгерген, күрделенген бейнесі, әсіресе «Біз – барыспыз», «Сенің жырың», «Айсамал» атты лириканың саяси-әлеуметтік түрлерінен айқын көрініс табады. Ұрандаған, жалындаған тақпақ күйінде емес, ішкі иірімдерінен, қайшылығынан, ойы мен сезімінің үндестік таппай арпалысуынан. Айталық, «Біз – барыспыз» өлеңінің «Жастық шағын Желтоқсанға қарытқан», «Ерен жұртын есі кете сүйген» лирикалық кейіпкері:
Жігерлерді жанитұғын қайрақпыз,
Күншілдерді күмілжітер айбатпыз, –
деп ұрандата келе,
Тәуелсіздік орнатып ап тізгінді
Пысықтарға бере салған бейбақпыз, – деп опынады. Өлең ырғағы үйреншікті арнадан ауытқып, лирикалық герой жалғыз шумақ аясында қайраттанып та, қапаланып та үлгіреді.
Тәуелсіздікті тың теңеу, эпитет, метафора тауып жырлауға да болады. Ал Кәдірбек баршамызға ортақ қуанышымызды жанамалап сипаттайтын өзінше бір татымды тәсіл тапқан.
Бастапқы жолы Қасым Аманжоловтың әйгілі «Дариға, сол қыз» өлеңін еске түсіретін «Сүмбіл» жыры Түркияда меймандықта жүрген «алаулы гүл-гүл өңі» албыраған татар аруына арналған. Бір сәт ғашықтық жырға ұқсайды, бір сәт ұқсамайды. Асау жырдың бас бермей кеткендігінен емес. Әуені романтикалық Һәм реалистік өрнекпен әрленген. Романтика «Түнде ме еді, дариға-ай, күндіз бе еді» деген ілкі жолға байланысты ырғақта. Реалистігі – татар қызы шертетін келелі әңгімеде.
Тілмашсыз-ақ шалқыды сөздің нұры,
Тіл мен ділде – туыстық, сездім мұны.
Мұңы да ортақ жан екен, жыры да ортақ,
Өз мұңы емес, айтқаны – елдің мұңы.
Үміт артқан ертеңгі таңдарына,
Қызығасың, шіркін-ай, арманына.
Шүкіршілік етеді іргесінде
Қазақ деген тәуелсіз ел барына.
Лирикалық кейіпкердің жүрегін баурайтын жанды әсері шерлі де нұрлы. Орағытып келіп, Тәуелсіздігіміздің бек қымбат бейнесін асқақтатқан. Осы репетті қызулы керікалаң сөздердің тағы бір үлгісін ақын туралы жырдан кезіктіреміз.
Жоқтау – қазақ өлеңіне ежелден сіңісті тұрмыс-салт жырының саласы. О дүниеге ертерек «асығыңқырап» кеткен ақын Мұқағали Мақатаевқа арналған «Сенің жырың» атты өлеңінде Кәдірбек шерлі, азалы әуенге салынбағанымен, сүйікті сөз тарланының өзі салысқан бақшаның жемісін тере алмағанына өкінішін жасырмайды. Бірақ та Мұқағали тағдырын аянышты тағдырға және жатқызбайды.
Қазағым деп
көзден жасың таматын,
Қазағым деп
қайырылды қанатың.
Қазағым деп
соңғы демің шыққанда
Тәуелсіздік бері қараған болатын.
Жырдың түп қазығын түсіну қиын емес. Мұқағали жырын құсқа, құсын жырға айналдырып, ұлт санасын оятты, Қазаққа «бетін бұрған Азаттық» күнін жақындатты. Сол себепті, Мұқағали жыры Мәңгілік Елімен бірге жасамақ дейді.
Ой тереңі, сөз ұстасы туралы толғауын Кәдірбек:
Сенің Жырың –
жанған шуақ жанардан.
Сенің Жырың –
аққу қанат ақ арман.
Тәуелсіздік –
Сенің Жырың секілді.
Оттан аман
Отанына оралған – деп аяқтайды. Бір оқпен екі қоянды атып алды деп осындайда айтылса керек. Мұқағали ақын бейнесі мен Тәуелсіздік идеясы іштей қабысып, үйлесімді жарастық тапқан. Айналып келгенде жоқтау жыры күрт жаңарып, өркенді өмір жырын, Тәуелсіздік тамырының соғуын тыңдатады.
«Айсамал» атты өлеңінде де ақынның қоғамдық, эстетикалық мұраты, идеалы мен Тәуелсіздік идеясы бір өрімде өрілген. Достары ақынның жаңа туған нәрестесі дүние есігін Тәуелсіздік күні ашқандықтан, есімін Айсамал атапты.
АЙ – желтоқсан,
ал САМАЛ – тәуелсіздік.
Сен туғанда осылай әуен сыздық.
Желтоқсанның желі ғой сілкіндірген,
Жайлағанда қазақты еренсіздік.
Жалпы, лирикалық поэзия ақындық Мен және Ел-жер ұғымдарын айырғысыз бірлікте жырлайтыны мәлім. Осы арналы поэзиядан Кәдірбек өз соқпағын таба білген. Біреу айтса қайталап, күйісін он қайыратындардан емес. «Қазақстан картасы» және «Қарқара, қайда барасың?!» өлеңдерінде лирикалық кейіпкердің көңіл-күйі құбылмалы, бірі-біріне қайшы, әрқилы сезімге шырмалады. Сонысымен оқушысын бей-жай қалдырмайды. Қазақстан картасына көз салып тұрған лирикалық герой:
Алқауымен Алланың жаратылған,
Қалықтайды қаздай боп қанатында ән.
Орынборы бұйырып Ресейге,
Оңтүстігі өзбекке қаратылған.
Ел сетілген тұстары, жер сетілген,
Қызыл-қара сызықпен көрсетілген.
Еділіне батысы иек артпай,
Ен шығысы қытайға енші етілген, – деп қамығады. Қамығуының жөні бар. Ойдан шығарылмаған тарихи шындық. Орынбор қаласы 1925 жылға дейін Қазақ Автономиялық Республикасының астанасы болған. Гүл бақшалы Бостандық ауданы ше? Етіңнен ет кесіп бергендей әлі де жаныңды ауыртады.
Дау тууы. Бір есік, бір тесік заманға кез болған уақыт келмеске кеткен. Тәуелсіздікпен бірге демократия, сөз бостандығы салтанат құрды. Сондықтан, ау, шырақ, еліміздің шекарасын көрші елдермен дос пейілді келіссөз жүргізіп, ауыс-күйіс жасағаннан Мәңгілік Еліміздің қауіпсіз болашағы үшін ұтылғанымыздан ұтқанымыз әлде қайда көп емес пе! – деп өлең авторын сынау орынсыз. Саяси лирика саяси мақала емес.
Қазақстан картасынан көз алмай тұрған лирикалық кейіпкердің әлем-тапырық ішкі дүниесін торлаған қара бұлт арасынан енді бір сәтте жарқ етіп алтын күн сәуле шашқандай болады:
Пейіліндей даласы даңғайыр кең,
Жазылмаған жырыңды жалғайын мен.
Етек-жеңін аямай күзесе де,
Қазақстан картасы қандай үлкен! – деп лирикалық кейіпкер енді мақтанышы аралас шүкіршілік сезімге бөленеді. Ақ пен қара орындарын оп-оңай ауыстырып, жүрегіңнің патриоттық ұлтжанды пернелерін дөп басады.
Ақын өлеңдерінен кей-кейде өмір ағысына бой бермейтін батылдық, қысылуды білмейтін еркіндік лебі еседі. Мұндайда сыршыл өлең жалын атып, өмірдің ағымдағы жүрекжарды проблемаларына ден қояды. Ақындық мінбері әлде бір шың-құздан емес, халқының қайнаған ортасынан табылады.
1989 жылы бүйректен сирақ шығарғыш әміршіл жүйе Қарқара өзенін Ыстықкөлге қарай бұруға шешім қабылдайды. Тумысы сол өлкеден Кәдірбек ақынды бұл сорақы қаулы қатты тебірентеді. Қолына қалам алдырады.
Қарқара қайда барасың?
Халқыңның мына кеудесін шерге толтырып,
Жағаңа біткен жасыл әлемді өлтіріп,
Арнаңнан бір сәт ауытқып кетсең, айбыным,
Жан-жүректерді жегідей жейді-ау қайғы-мұң…
(«Қарқара, қайда барасың?»).
Кәдірбек ренішін, Қарқара өзені арнасын бұзудың арты неге әкеп соғатынын келісті ақындық мәдениетпен жеткізген. «Қараштың сазы нәр алып жатқан суыңнан, Құрғай ма қаңсып, баз кешіп базар-нуыңнан», «Тозады-ау енді өзіңмен аттас қан жайлау», «Шаттанбайсың ба шатқалында енді Шарынның», «Ақпайсың ба енді Балқашқа қарай асығып» дейтін мұң-шерге толы лирикалық пейзаж байтақ оқушы жүрегіне жол тауып, кезінде қоғамдық пікір туғызған. Нәтижеде жоғарғы жақтың дегені жүзеге аспай қалады. Қарқара өзені ежелгі арнасында ағуын тоқтатпағанынан хабардар оқушы жүрегіне бұл өлең бүгін де жылы тиетінін айтуға керек.
Кәдірбек ақын өзінің күй-жайын саяси-әлеуметтік нұсқада, жеке басының тауқыметі туралы ой-шағымына оқушысы ортақтасатындай формада жеткізе біледі. Лирикалық кейіпкер арқасына аяздай бататын қиыншылыққа тап болған жағдайда ұнжырғасы түскен шүбәлі жан болып көрінбейді. Қайта өрге салған жүйрік аттай өршелене түседі.
Баспана бермеді бас қала,
Баспана бермеді астана.
…………………………………..
Бүгінде бәрі де тәуелсіз,
Тек ақын тұрмысқа тәуелді.
(«Сол ғасыр әлі де бұл ғасыр»).
Осы жолдардың шекесіне Қасым Аманжоловтың белгілі «Бермесең бермей-ақ қой баспанаңды» өлеңінің ілкі жолы эпиграф етіп алынған. «Қасымын қаңғытқан үй бермей, Сол ғасыр әлі де бұл ғасыр» дейді. Қасымға Кеңес өкіметі түбінде жеке пәтер кілтін ұстатты да ғой… Ал үй сатып аларға ақша-пұлы жоқ нарық ақыны әлі де Көктөбеде амалдап тұрып жатқан сыңайлы…
Құны жоқ мүлде адамның
Кедейін байы илейді!
Әкімі шартық қоғамның
Ақыны арба сүйрейді.
Ақын шүйліккен заманауи проблемалар шешімі оңай мәселеге жатпаса керек. Не қиыншылыққа мойымай шамырқана, ширыға атой салатыны сондықтан. Мына бір «жоқтауға» не дер едіңіз?
Жау алмастай бекітіп ек іргені,
Жарқын еді сәбидің де күлгені.
Коммунизм нұры шарпып жататын
Сол заманның жолдары да нұрлы еді.
Енді бүгін тұлға басқа төрдегі,
Кедей құлап, бай биікке өрледі.
Кембағалдың тарылтады тынысын
Капиталист құзғындардың көр демі.
(«Коммунизм нұры»).
Тап күресі қағидасын басшылыққа алып, капитализмді жерлеп, қарғап, социализмді бұлбұлша сайрап алғайтын, өткен ғасырмен бірге кеткен соцреализм қайта тірілген бе дейін десең, осы өлеңге тіркес шумақтар «Бағалайық бүгінді, Кім бар, кім жоқ күні ертең» деп жауындатады.
Лирикалық көркемдік ой-пікірдің қоғамдық мән-маңызы қашанда зор. Кешегі мен бүгінгі жырдың ұқсастықтары осы ақиқатқа негізделген. Айырмасы да жетерлік. Сталиндік жендеттер көп жылдар бойы ел ішін қан сасытқаны рас. Дей тұрғанмен, Кеңес дәуірінің жеңіс, табыстары да аз болмағаны шындық.
Тәуелсіз Қазақстан күннен-күнге қарыштап дамуда. Оның озық елу елдің қатарына қосылуын орынды мақтаныш етеміз. Бірақ жаңа заманымыздың төрт бұрышы түгел деп төс қағу да дұрыстыққа жатпайды. Өсу, өркендеу қиыншылықтарын былай қойғанда, кінәраттары да баршылық. Олигархтар мен қалың бұқара арасындағы тұрмыстық алшақтықтың тым далиып бара жатқандығы жасырын емес. Азат қоғамның аза бойыңды қаза ететін сыбайлас жемқорлық іспетті кеселі ше?
Өз басым Кәдірбек ақынның «Коммунизм нұры шарпып жататын, Сол заманның жолдары да нұрлы еді» деген күрсінісін артық кеткендікке жатқызбаймын. Бұны заманауи проблемаларды күн тәртібіне қоюдың өзінше бір амалы болар ма деп жобалаймын.
Лирикалық поэзия шекарасы сызылмаған шетсіз, шексіз дүние. Тірі адам бірде күйінеді, бірде сүйінеді. «Зар» өлеңі теледидардан зар төккен, сормаңдай алаш азаматы туралы. «Қирады қиял кесенем» деп түнеруіне қарағанда жай адам болмауға тиіс. Күмбезді сарай кез келген кісіде бола бермейді ғой. «Жел» өлеңінде де лирикалық кейіпкер сорладым, енді қайттімге салынып, төбе-құйқаңды шымырлатады. «Зар» өлеңіндей емес, «жындысүрей» атты желі бар Кеген тұрғынының неден торығатынының мән-жайы белгілі болады.
Жел де жоқ, енді міне, самал да жоқ,
Дейтұғын жел мазалар алаң да жоқ.
Бададан көкті қуып қалып кетер,
Іздейтін сілең қатып танаң да жоқ.
Ақын санасы айнасында нешеме қилы ой-сезім жүйткитіні қай заманда болсын заңды нәрсе.
Кәдірбек жинағынан лирикалық поэзияның психологиялық талдауға бейім формаларын да табуға болады. «Жалғыздық» атты жырдың лирикалық кейіпкерінің ішкі әлемі алай-түлей:
Сансыратса да сан үміт,
Ертеңнен күдер үзбедім.
Қамкөңіл кезде қамығып,
Мұңнан да демеу іздедім, – деп басталатын үш шумақ жыр шетсіз-шексіз көңіл драмасы іспетті. Мұндағы лирикалық бейне жоғарыда сөз етілген жырлардың кейіпкерлеріне ұқсамайды. «Жартыкеш өмір сүргізген», санасына енді ғана жеткен бәле – қырсықтан – жалғыздықтан қиналу лириктің ішкі жан айқайын туғызған. «Жападан жалғыз ой кешіп», «қыңырлықпен де» селбескен ол, қою қараңғылықтан шығуды ойлауға тіптен немқұрайды. Болашақсыз.
Бұл бір өлең бойынша лириктің дүниетанымын анықтаймын деп әуре-сарсаңға түспеуге тиістіміз. Адам сезімінің байлығы айтып жеткізгісіз ұшан-теңіз. Айтып тауысу мүмкін емес. «Қадір түні», «Әке суреті», «Элегия», «Әппақ әлем», «Есенқұлдың асы» атты өлеңдерде көңіл-күйі көктемгі ауа райы секілді сан құбылады. Ақынның Ана туралы өлеңдер шоғырындағы күн шапағынан алынған отты бояулары, перзенттік жүректің дүрсілін бейнелейтін өрнекті тілінің дыбыс-үндері елітіп, ерітіп тамсандырады.
Лирикалық тебіреніс, толғаныс дегеніміз ақынның өз тағдыр-талайынан туған жан тебірентер өксігі, өзі мен қоғамның шынайы болмысының шырын, ұйтқысы (конденсаты). Кәдірбек «Жетісу», «Алматының көшесі» өлеңдерінде дәстүрлі тақырып – туған өлкесін тамашалайды. Кәдірбектің лирикалық өлеңдерінің әлі толық игеріле қоймаған, бірақ жарқын үміт күттірер саласы – «Шығысым, шырайысың күллі елімнің» реңкті жыр тақырыбы.
Қабыл боп көктен түсіп көксегені,
Шығыстан шырайланып көш келеді.
Алабын алтын арай нұрға бөлеп,
Қарсы алар қазақ таңын Өскемені.
Ақын «Дариға-ай, жан сырымды жеткізер ме, Шығысқа шырқай ұшып жетсе өлеңім» деп армандайды. Бір кезде орыс шовинизмі меншіктенбек боп аласұрған өлкеде Қазақ таңы мәңгі атып тұруын тілейді. Ұлт береке- бірлігі идеясына қуат, пәрмен беретін өлең-жырға халқымыз әрқашан да құштар.
Тәуелсіз Қазақстанның бүгінгі биік шынар тұлғасына, әлемдегі жыл сайын өсіп келе жатқан орнына сай кестелі сөз бедер-бейнелерін туғыза білетін лирикаға сәттілік тілейміз.
Шериаздан ЕЛЕУКЕНОВ,
филология ғылымдарының докторы, профессор,
ҚР мемлекеттік сыйлығының лауреаты.