Талант және табынушылар
ҺӘМ ЗАМАН КЕЛБЕТІ мен ЖАЗУШЫ ҚАЛАМЫ
Жаза білу көркем әдебиеттің өкілі болу дегенді білдірмесе керек. Сәйкесінше, оқырманның ықыласы да ылғи көркем әдебиетке ауа бермейді. Кітапты қолға алған оқырманның бірі шығармадағы оқиғаға ерсе, енді бірі кейіпкердің тағдырына қызығады. Бәзбірі өзі оқыған дүниеден тілдің көркемдігін іздесе, қайсыбірі тіл арқылы берілген ойдың тереңдігіне үңіледі. Талғампаз оқырман кейіпкер образының шынайылығына, яки әдебиеттің жеке адам атынан емес, ұлттың атынан сөйлейтін қарым-қабілетіне қарай бағалайды. Заманның өзгеруіне байланысты әлеуметтің сипаты, халықтың тұрмысы, адамдардың мінезі алуан кейіпке енді. Бұл белгілі бір дәрежеде әдебиетке де әсер етті. Сұлу табиғаттың көрінісін көркем сөзбен беретін немесе адамның психологиялық күйін тәптіштеп жеткізетін шығармалардан гөрі, құрғақ баяндауларға құрылған шығармалар көбейді. Әдебиеттің бүгінгі сипатын айқындап, талдап-таразылау сыншылардың үлесінде, әрі ол бірден кесіп-пішіп баға беретін дүние емес. Дегенмен, кейінгі жылдардағы прозада қандай өзгерістер бар, жазудың қай дәстүрі кейін қалып, қандай үлгі қалыптасып келеді деген сауалды жазушы-әдебиеттанушыларға жолдадық.
– Қазіргі қазақ прозасының беталысын қалай бағалар едіңіз? Жаңа заман оған қалай әсер етті? Жазудың қай дәстүрі кейін қалып, қандай үлгі қалып-тасты?
Несіпбек ДӘУТАЙҰЛЫ,
жазушы:
– Қолымыз аңсап жеткен танымдық, толғамдық ой-жүйенің тәуелсіздігі әдебиетімізге өзінің өзгеше өрнегін алып келді. Көркемдік кеңістігіміздің көзін ашты. Қызыл идеологияны бетке ұстап, соның әуеніне қарай икемделген, әлі жеткен жері әсіре, баса-көктеп баяндай беруден басын алып шыға алмаған, өз заманының берген бағасы керемет, бүгінгі көзбен қарағанда қара дүрсін шығармалар қалды, өз қайраңында. Ж.Аймауытовта қылаң берген, М.Әуезовте қиыннан қисынын тапқан, Ә.Нұрпейісовте құбылысқа айналған, Ә.Кекілбаевта кемелдене түскен суреткерлік ақиқаттың концепциясы келер күндерге үлгі. Қалам ұстап, қаптап жүрген қайдағы-жайдағыға емес, әрине.
Бекен ЫБЫРАЙЫМ,
әдебиетші:
– Алғашқы сұрақ жалпы әдебиетіміз емес, қазіргі прозамызға қатысты болса, азырақ айтып көрелі… Әдебиетіміздің алуан салалары мен жанрлары туралы әңгіме бүгінгі жауаптың шеңберіне сыймайды-ау.
Қарасөзіміздің қазіргі ерекшеліктерін толық түстеп тану да, ажыратып анықтау да қиын. Алматы мен Астанада, облыстарда көп кітаптар шығып жатыр. Бірақ таралымы аз, қолға түсе бермейді, оның үстіне оқуға арзитындары тіпті таптырмайды. Қандай жаңа кітаптар шыққанын «Қазақ әдебиеті» газетінде берілген қысқа мәліметтерге, шолулар мен рецензияларға қарап білеміз.
Тәуелсіздігіміздің арқасында тарихымызды тереңірек зерттеп білуге мүмкіндік молайды. Ел-елде, жер-жерде ауылдық, рулық өрістен бастап, ұлттық-халықтық байтаққа дейінгі ауқымда таныс бейтаныс талай-талай батырларымыз, билеріміз бен ақындарымыздан тартып, басқа да бай-бағландарымызбен бірге қарақшыларымызға дейін түгендеп, мықты екенімізді енді біліп, мәре-сәре боп қалдық…
Сонымен бірге әлеуметтік теңдікті нысанаға алып, өмірлік қажеттілік ретінде ұстанған социализмнен айдың-күннің аманында айрылып, бұрын біз атын естісек те, көріп-білмеген, түстеп танымаған капитализмге топ етіп, түстік те кеттік. Қызығы мен шыжығын көріп, «бұ қалай болды өзі?!» деп қайран қалған ахуал орнады. Бұрын құбыжық көрінетін буржуазия енді ешкіммен санаспай, ешкімнен сұрамай-ақ келіп төрге шығып алды, бүгініміздің «берекесі» мен «беделі» ретінде қаласақ та, қаламасақ та, мойындалып, аңқау елді аң-таң қылды. Әйтеуір, түбі қайырлы болғай…
Елімізден бұрын жерімізге көзі түскен жатжұрттықтардың қаңсығы-таңсығымызға айналып, тұрмыс-тіршілігіміздің сан саласына екпіндеп еніп кетті. Жан алып, жан беріскен, жанталасқан жаһандану басталды. Міне, осы арада ежелгі ұлттық құндылықтар мен бертінгі бөгде мәдени-экономикалық, әлеуметтік құбылыстар қақтығыстары, қайшылықтары туындай бастады, жалпы қазақ прозасының көркемдік мазмұнына зор әсер етті.
Ақпарат алмасуы өміріміздің барлық дерлік саласында күшейді. Бұдан шет қалу, ойланбау мүмкін емес. Өміріміздегі осындай өзгерістер түрлі жанрдағы прозалық туындылардың көркемдік арқауына айналды. Жазушыларымыз дала мен қаладағы сан алуан жаңалықтарды, қоғамның, адамның тыныс-тіршілігінің өзгеруі мен сол өзгерістерге байланысты әр отбасына, т.т. әсер еткен құбылыс – мәселелер мен мәселе – құбылыстарды әрқилы көңіл-күйдің күйтімен пайымдауға ден қойды.
Шабысымыз қалай, табысымыз бар ма, биіктеріміз қандай, олқымыз нендей деген қашанғы заманауи зәру сауалдарға жол-жөнекей жауап беру қолдан келмейді, арнайы зерттеулер жүргізу қажет. Әрине, әркім-ақ өзі байқаған біраз белгілерді сипаттар. Әйтсе де сипаттар да, қипақтар… Бұл сөзіміздің тиянағына мысалдар жеткілікті екенін әдебиетшілер білсе керек… Ендеше, келесі сұраққа көшелі…
Серік АСЫЛБЕКҰЛЫ,
жазушы-драматург:
– Менің білуімше, қазіргі кезде қазақ әдебиеті 1990 жылдардағы рухани күйзелістен есін жиып, бірте-бірте өзінің даму жолына қайта түсе бастады. Бұл, әсіресе, жастар әдебиетінен айқын байқалады. Мәселен Төреғали Тәшенов, Талғат Ешенұлы, Әлібек Шегебай, Есей Жеңісұлы, Ақберен Елгезек, Ерлан Жүніс, Тоқтарәлі Таңжарық, Мақпал Жұмабай, Бауыржан Қарағызұлы, Ұларбек Дәлей, Айнұр Әбдірасылқызы, Алтыншапақ Қаутай, т.б. талантты ақындарымыздың жырларынан қазақ поэзиясының интеллектуалдық деңгейінің өсіп, сезімталдық палитрасының бояуларының сан алуандана түскені байқалса, дарынды жас прозашыларымыз Мұхтар Түменбаев, Сәкен Сыбанбай, Қанағат Әбілқайыр, Ермек Қаныкейұлы, Ерболат Әбікенұлы, Қанат Тілеухан, Айнаш Есали, Аягүл Мантаева, Мақсат Мәліков, Алмас Нүсіп, Арман Әлменбет, тағы басқалардың алғашқы шығармаларының өзінен-ақ олардың ұлттық және әлемдік әдебиеттің озық үлгілерінің мектебінен өткені айқын байқалады. Өскен әдебиетке тән мұндай көркемдік сапа болашақтарынан үлкен үміт күттіретін жас драматургтеріміз Данияр Саламат, Мадина Омарова, Әннас Бағдат, Әлібек Байболдар мен әдебиет және көркемөнер сыншылары Амангелді Кеңшілікұлы, Ұлан Еркінбай, Сержан Тоқтасынұлы, Гүлзина Бектасова, Қарагөз Сімәділ, Алмира Қалиева, Бағашар Тұрсынбайұлы, Нұрбек Түсіпхан, Әсия Бағдәулетқызы, Нұрбол Құдайбергенов, Айнұр Ахметова, Рахымберді Жетібайлардың қаламынан шыққан туындыларға да тән. Бұл оқырман ретінде менің көзіме шалынған жастардың бір парасы ғана, ал бұлардан өзге мен байқамаған бұла таланттар қаншама. Ендеше қазіргі қазақ әдебиеті деп аталатын киелі өнердің, ұлтымыздың жан-дүниесін ізгілендіру үшін жаратылған бұл көркемдік феноменінің болашағы зор деуге негіз жоқ емес. Айтпақшы, біздің жастарымыздың шығармашылығында тағы бір жағымды жаңалық бар, ол – бұрын негізінен ауылдық, далалық мінездер мен характерлерді сомдап келген ұлттық әдебиетімізде қазіргі кезде урбандалған қалалық қазақтардың да жан-дүниелерінің кеңінен көрініс табуы. Бұл шамасы біздің халқымыздың толыққанды қалалық ұлтқа айналғанының белгісі болса керек.
Айнұр АХМЕТОВА,
М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының кіші ғылыми қызметкері:
– «Соңғы жиырма жылдықта қазақ әдебиетінің поэзия жанры алға шығып, проза саласының даму тенденциясы тоқырап қалды» деген пікірлер ара-тұра айтылып қалады. Прозада осындай баяулық байқалғанымен, нақ осы тұста оның әңгіме жанры жаңа қарқын алып, өзгеше дамушылық сипатқа ие болғанын айтуға тиіспіз.
Тәуелсіздік жылдарында әңгіме жанрын мазмұн, тақырып, түр (форма), пішін жағынан байытып, жаңа белеске көтерген М.Мағауин, Ш.Мұртаза, Қ.Жұмаділов, Р.Тұрысбек, Ә.Тарази, Д.Досжан, Т.Нұрмағамбетов, Б.Нұржекеұлы, Қ.Түменбай, Д.Әшімханұлы, С.Асылбекұлы, Ә.Асқаров, Р.Мұқанова, басқа да қаламгерлердің шығармашылық еңбегін ерекше атағанымыз дұрыс болар.
Көпшіліктің арасында есімі жиі аталып жүрген Қанағат Әбілқайыр, Қойшыбек Мүбәрак, Өміржан Әбдіхалықұлы, Бейбіт Сарыбай, Дархан Бейсенбекұлы, Мирас Мұқаш, Қанат Әбілқайыр, Мақсат Мәлік, Аягүл Мантаева, Нұрлан Қабдай, Лира Қоныс, Ерболат Әбікенұлы, Алмас Нүсіп, Әлібек Байбол, Арман Әлменбет, Мақсат Мәлік, Әсем Қоспағарова сынды жастардың шығармаларынан жаңа заман әдебиетінің исі аңқиды.
М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының «Тәуелсіздік дәуіріндегі әдебиет және көркем публицистика» бөлімінің қызметкерлері соңғы жиырма жылда ұлттық әдебиеттің дамуына айтарлықтай үлес қосқан қаламгерлердің шығармашылығы туралы «Қазақ әдебиетінің тарихы» атты онтомдық монография шығарды. Ал тәуелсіздіктің екінші он жылдығы туралы «ХХІ ғасыр әдебиеті» мен «Қазіргі әдебиеттегі жалпыадамдық құндылықтар» атты ұжымдық монографиялар жарық көрді.
Ғылым – эмоция мен пафосты айналып өтіп, салқынқандылықпен жазылады. Ал бүгінгі рейтинг қуған заманда жылт етпе дүниеге құмар кейбір газет-журналдар осындай ғылыми мақалаларды жариялауға келгенде енжарлық танытып жатады. Ғалымдардың ғылыми еңбектері көп ретте насихатталмай, назардан тыс қалып жататыны да сондықтан.
1991 жылы шын мәнісінде азаттыққа қолымыз жетіп, бақытты сәтті сезінгенімізбен, елдің өмір сүру жағдайы қиындап кеткен еді. Бұл туралы жазушы Серік Асылбекұлының «Шер тарқату» әңгімесінде, Қанат Әбілқайырдың («Дарабоз» Халықаралық балалар конкурсында бірінші орын алған) «Көршінің қызы» хикаятында кейіпкердің сезімімен қабыстырыла суреттелген.
Қ.Әбілқайырдың көптеген әңгімелерінде жеке адамдардың күрделі, қым-қиғаш тағдырлары арқылы қазақ қоғамының бүгінгі келбеті танылады, әсіресе, жарық көргеніне көп бола қоймаған «Соқыр үміт» аталатын шағын әңгімесі де бүгінгі қоғамдық шындық кең көрініс тапқан.
Қазіргі күні көлемді дүниені оқудан қалып барамыз. Күнделікті келіп жететін ақпарат көп, уақыт жетпейді. Бұл да айтыла-айтыла жауыр болған тақырып болғанымен, М.Әуезовтің 4 томдық эпопеясының мазмұнын шағын беттік әңгіме бере алмайтыны да ақиқат. Осыған орай қазіргі күні біраз қаламгерлер оқырманның ыңғайына орайлап, жылдам оқылып әрі тез қабылданатын, көлемі шағын әңгімелерді жазуға ден қоя бастады. Бұл әлемдік әдебиетте бар үлгі. Бар-жоғы алты сөзден тұратын әңгімені жазған Америка жазушысы Э.Хэмингуэйді еске түсірсек, біздің жазушыларымыздың мұндай әдіске көшкендігіне шетел әдебиетінің де әсері бар деп білеміз. Қысқа жазатын қаламгерлердің қатарына Мадина Омарова, Қойшыбек Мүбарак, Қанағат Әбілқайыр, Әлібек Байбол, тағы басқа авторларды кіргізуге болады.
Осы авторлардың ішінен шығармалары оқырман қауымға жақсы таныс, проза саласында өзіндік жазу стилі қалыптаса бастаған, адам мен қоғам арасындағы қайшылықтарды астарлап көрсету әдісін жақсы меңгерген жас жазушының бірі – Ә.Байбол.
Жас жазушының «Көзі тірі классик», «Ормандағы жиын», «Айдаһар, аю һәм барыс», «Дарынсыз артист», «Демократияның көлеңкесі», «Мүжілген ескерткіш», «Диктатордың өлімі», «Аяқталмаған картина», «Жоғалған бас» сынды әңгімелерінде осы уақытқа дейін үлкен прозаға жүк болып келген оқиғаларды бар болғаны бір-екі беттің көлеміне сыйдырып беру Әлібек Байболдың шеберлігі деп атап өткеніміз жөн. Әрі осы әңгімелерін оқып шыққанымда жазушының әлемдік әдебиетті көп оқитыны байқалды.
Автор өзі таныған қоғамдық шындық жайындағы ойларын бүкпей, ашық жеткізу үшін әдебиеттегі мысал жанрына тән элементтерді өте шебер қолданады. Аңдар мен жан-жануарлардың аллегориялық бейнелері арқылы қоғамның саяси шындығын жеткізу ауыз әдебиетінде бұрыннан бар әдіс болғанымен, Ә.Байбол қолданысында өзгеше көрініс тапқан. Сонымен бірге, әңгімелерінің бір парасынан қазақ әдебиеттануына ғылыми термин ретінде кешірек ене бастаған антропологияға тән көркемдік ізденістер кездеседі.
– Әдебиетті жанрға бөліп қарастыру бұрыннан қалыптасқан үрдіс. Өзге елдер отбасылық тақырыптарды қамтитын шығармаларды әйелдер прозасы деп бөлсе, қалың оқырман оқитын шығармаларды бұқаралық әдебиет немесе эстрадалық әдебиет санатына жатқызады. Бізде осы екі санатқа қосатын шығармалар бар ма?
Несіпбек ДӘУТАЙҰЛЫ:
– Әдебиетті бөліп-жарып қараудың қаншалықты қажет екенін білмейді екенмін. Отбасылыққа жататын шығармалардың біразын оқыдық. Соның ішінде ерекше есте қалғаны Лев Толстойдың «Анна Каренинасы», Дзюнъитиро Танидзакидің «Тәндегі таңба», «Ақымақтың махаббаты…» тағысын, тағылар. Өз әдебиетімізде Төлен Әбдіковтің «Әкесі». Ойлы жазушы отбасының тағдыры арқылы қоғамның қолқасын суырып ала жаздайды. Осы тұрғыда Рахымжан Отарбаевтың «Беріштің бес қасқасы» да еске түседі.
Әйелдер проза деген ұғым бары рас, отбасылықтан шығатын. Жорж Санд шығармалары, мысалы. Атақты Андре Моруа зерттеген әйгілі дарынды әйел. Қазақ әдебиетінде ол деңгейлес әйел жазушының бар, жоғын қайдам. Оқып қоятыным, Роза Мұқанова, Сәуле Досжанова, Шәрбану Бейсенова, Айгүл Кемелбаева, Мадина Омарова… Таяуда есімі әліәзір белгісіздеу Сағадат Ордашеваның жаңа жазылған психологиялық романын оқыдым. Жас жазушының ерекше қолтаңбасы, өзгеше танымы өзіне еріксіз баурайды. Осындай көркем дүниені анау-мынауларды қойғанда, мықты-ау деген талайдың жаза алуы екіталай. Алдағы жылы «Жамбыл» журналының бірінші санында жарық көреді.
Қалың оқырманның қалап оқитындары асып-төгіліп жатпаса да, тәубә, бар. І.Есенберлин, М.Мағауин, Н.Нұрмағанбетов, Д.Исабеков, М.Байғұт, Ж.Шаштайұлы, Ж.Қорғасбек…
Жалпы, реті келгенде айта кететін әңгіме – қай жазушының қай санатқа жататынын атын атап, түсін түстеп, көркемдік қуатын, суреткерлік қасиетін, жанқиярлық ізденісін, батыл эксперименттерін жіліктей шағып, жібектей есеп беру әдебиет сыншыларының немесе зерттеушілерінің парызы болар. Ал олардың дәл қазіргі таңда не себепті көбіне-көп көш соңында қалып жүруінің себебін қайдан білемін.
Бекен ЫБЫРАЙЫМ:
– Есімізде, кешегі кеңес кезіндегі идеология «бұқаралық мәдениетке» қатты шүйлігетін. Талапты, талғамды, соның салдарынан адамды бұзады, азғырады дейтін. Бұқараны – оқырманды ертіп, биікке көтеруден гөрі, талғампаз көптен гөрі талғамсыз тобырдың ығына ыңғай беруге бейім белгілер бізде де көріне бастады. Бұл арада гәп – терминге қандай ұғым сыйғызуымызға да байланысты…
Бұл күндері әйелдер прозасы, отбасылық проза, бұқаралық мәдениет атау термин ретінде емес, ұғым-құбылыс ретінде ізделіп, сауал қатарында қойыла бастауы бұл тарапта сирек десек те, ойлану барын байқататындай. Кітаптың таралымы көп болуы, сол үшін түсінуге оңай, толғандыратын емес, дем алдыратын, көди-сөдиді айтып «өсектесетін» – «шүйіркелесетін», өзінің немесе танысының бастан «кешкенін» сыр, әлде өнеге есебінде ұсынатын, т.т. туындылардың арғы жағында авторлардың табыс табуға деген түп ниеті мызғымай жататыны мәлім.
Сонымен бірге авторлардың интеллектуалдық дәрежесінен, интуициялық ерекшелігінен, тәлім алған мектебі мен жанына жақын үлгі-өнегесінен мәлімет береді. Біздегі әдеби мектеп, көркемдік ізденіс беталысының тамыры кешеде жатыр. Кеңес әдебиетінің, оның ішінде әсіресе, орыс әдебиетінің алтын ғасыры – ХІХ ғасырдағы, одан кейін ХХ ғасырдың алғашқы ширегіндегі алыптарының айтулы шығармаларының ықпалы айқын. Елуінші жылдардың соңындағы «жылымық» шетел қаламгерлерінің туындыларымен танысуға жағдай жасап, әрі біршама еркін тыныстауға мұрша бергеннен кейін қазақ әдебиетінде күрт өсу байқалды. Қысқасы, біздің прозамыздың көркемдік тәжірибесі, салыстырмалы түрде алғанда, мәселен, орыс немесе француз, ағылшын әдебиетімен сабақтастырғанда, кенжелеу екені рас. Бұған зор әсер еткен объективті тарихи-саяси, мәдени-экономикалық, т.б. себептер екені белгілі. Олай болса, бізде М Әуезов, Б.Майлин, І.Жансүгіров, Қ.Аманжолов, Ә.Кекілбаев мектебі қалыптасқанымен, іргелі көркемдік дәстүрді дамыту барысында әлі де толық арнасын таппаған, әлі де толық жүзеге аспаған шығармашылық әлеуетіміздің баршылық екенін ескеру алдағы асуларға мегзейді.
Әлгінде аталған айдардың арнасында құлаш ұрған прозалық шығармалар әзірге көзге түсе қойған жоқ. Модернистік, постмодернистік ізденістер көрінгенімен, әдебиетіміздің көркемдік әлеміне ықпал жасайтындай деңгейге жеткен жоқ. Орыс тілінде жарияланған шетел және орыс қаламгерлерінің отбасылық, фэнтези туындыларын қолға алып көріп едім, мүлдем тартпады. Көзімді жетелеп әкеліп, «оқы!» деп қинасам да, көңілім ырыққа көнбей қаша берген соң, амал жоқ, «бұларды оқуды доғардым.
Серік АСЫЛБЕКҰЛЫ:
– Әрине, «Жылтырағанның бәрі алтын емес» демекші, баспасөзде көркем шығарма ретінде жарық көріп жатқандардың асылынан гөрі жасығы басым болып келетіні жасырын емес. Оларды саралап, сараптап отыратын – әдеби сын. Бірақ өкінішке қарай, онсыз да сирек кездесетін талант иелері – сыншыларға үкімет тарапынан да, қоғам тарапынан да жасалып жатқан қамқорлық жоққа тән. Осының салдарынан біз соңғы кездері шын асыл өнер мен бұқаралық мәдениеттің ара жігін ажыратудан қалып барамыз, бұл, әрине, ұлттың рухани жағынан кемелденуіне емес, керісінше кері кетуіне бастайтын жол.
Отбасының тіршілігін суреттейтін әдебиетті өз басым төмендетуге қарсымын. Л.Толстойдың «Анна Каренина», Г.Флобердің «Бовари ханым» секілді әлемге әйгілі романдарын немесе өзіміздің Б.Майлиннің «Қара шелек», «Талақ», Ә.Кекілбаевтың «Ең бақытты күн», «Көлденең көк атты» секілді тамаша көркем әңгімелерін алайықшы, осылар ең алдымен отбасылық өмірді суреттейтін шығармалар емес пе? Соған бола оларды «бұқаралық әдебиет», «эстрадалық әдебиет» деп төмендетуге бола ма? Әрине, жоқ. Негізінде «Отанның отбасынан басталатынын» ұмытпағанымыз абзал болар.
Айнұр АХМЕТОВА:
– Менің ойымша, біз сөз етіп отырған жазба әдебиетке қайшы келетін эстрадалық әдебиет бүгін ғана пайда бола қалған жоқ. Өткен ғасырдың орта шенінен басталған бұл жанр бүгінгі әдебиеттің дамуына да айтарлықтай үлес қосып келеді. Қазір мұндай шығармалар прозаға қарағанда поэзияда көптеп кездеседі. Осыған ұқсас «аудиториялық ақындар» деген де ұғым бар. Оның мысалы – әр дәуірдегі ақындардың өз өлеңдерін көптің алдында жатқа оқуы.
Ал қазіргі эстрадалық әдебиеттің өкілдеріне тән нәрсе өз шығармаларын баспасөз бетінде, әсіресе, әлеуметтік желіде жалпақ жұртқа жария етіп жатады. Былайша айтқанда, бүгін бар да, ертең жоқ дүниелер ғой. Тіпті, уақыт өте келе әдебиет тарихынан өшіп кетуі ғажап емес.
Мұндай көркемсөздің талабынан шыға бермейтін ортақол дүниелер талантты ақын-жазушылардың шығармаларында да ұшырасып жатады. Болуы да заңдылық. Қоғамда түрлі көзқарастағы адамдардың өмір сүре беретіні секілді эстрадалық әдебиетті сапалы әдебиеттен бөліп алып зерттеу мүмкін емес шығар. Бүгінгі әдебиетті тоқырауға ұшыратып отырған да осы эстрадалық әдебиет. Сөз қадірін өсірудің орнына шен-шекпен мен сый-сияпат алудың жолында көбірек бас қатыратын, бір күндік атақ-даңқ үшін кез келген құрбандыққа баратын «қаламгерлер» әзірше азаймай отыр.
– Прозадағы шеберлік туралы ойыңыз қандай?
Бекен ЫБЫРАЙЫМ:
– Шеберлік туралы әңгіме әдеби басылымдарда үзілмей, үнемі жалғаса беруі тиіс. Өйткені, қай мықтыңыздың да шаршайтын кезі болады. Шеберлік туралы сөз қайрайды, қамшылайды. Олай дейтін себебіміз: дарынды деген жазушыларымыздың талай шығармалары шабытпен емес, кәнігі дағдымен, машықпен жазылғанда жалықтыратыны – шындық. Ал жастар үшін шеберлік туралы әңгіме көркемдік әлемінің құпияларына қаныға беруі үшін пайдалы.
Бірде белгілі жазушының белгілі әріптесі туралы көлемді мақаласын көрдім газеттен. Кейін қалыптасқан әдетім бойынша мақаланы емес, ең алдымен, келтірілген мысалды оқығанда, мақтаған қаламгерінің қожырағанын, шығарманың сүйкей салдыға бейімделгенін көрдім де, авторға айттым. Автор күліп «құтылды». Шеберлік туралы ойдағыдай жақсы, жаңа толғаныстар қолға түспей жатса М.Әуезовтен бастап, басқа да тарландарымыздың толғауларын ұсыну керек болар. Бәлкім, кезінде баспасөзде шыққан З.Қабдоловтың, М.Ысқақбайдың шеберлікке байланысты мақалаларын қайта жариялау керек шығар… Ал әлгіндей мақалалар, рецензияларда келтірілген мысалдар шеберлік туралы ұғымға нұқсан келтіреді, талғамды бұзады. Әттеңі – бірін-бірі өтірік мақтау бізде көп.
Шеберлік туралы ұғым бізде ала-құла сияқты. Бір жазушы өзінің тілінің байлығына сүйсінеді, енді бірі ешкім жазбаған өмір шындығын, деректі, тарихи оқиға, тұлға, т.т. алғаш рет арқау еткенін, енді бірі басқалар (бізде – қазақ әдебиетінде) мүлдем қолданбаған немесе некен-саяқ пайдаланылған көркемдік тәсілді, басқалар әлі жазып үлгірмеген көркемдік ағым, бағыт, т.т. алғаш айқын нықтағанын, т.т. айтып немесе жазып жатады. Гәп, алғаш жазуда емес қой. Нағыз шеберлік – оқырманды – халықты толғандыруда, әсер етуде…
Серік АСЫЛБЕКҰЛЫ:
– Қазіргі әдебиеттің шеберлігі оны жасап жатқан авторлардың шеберлік деңгейлері қай жерде болса, сол жерде. Шеберлік – жазушының бойында өмірлік және шығармашылық тәжірибенің нәтижесінде барып пайда болатын сапа. Сондықтан жас әдебиетшілер өздеріне Л.Толстой, Оноре де Бальзак секілді шеберлердің өз шығармаларын он, тіпті кейде жиырма рет қайта көшіріп жазатын жанкешті, әрі ләззатты еңбекқорлықтарын өнеге тұтқаны жөн, әрине.
Айнұр АХМЕТОВА:
– Жалпы, әдебиет дегеніміздің өзі өнердің бір түрі, оның ішінде сөз өнері екендігі сонау Платон, Аристотель, Гегель, Кант еңбектерінен бастап, одан бері қарай Әбу-Насыр әл-Фараби, Абай, Ахмет Байтұрсынов еңбектерінде айтылып келеді. Енді тек талантты жаннан ғана ғажайып өнер туатындығы анық. Ол таланттың тек Алладан берілетіні де дәлелдеуді қажет етпейтін нәрсе. Бұл туралы кемелділіктің жоғары деңгейіне жеткен аталған сөз иелерінің еңбектерінде кеңінен сөз етілген. Шынайы өнер туындысының өмірге келуі адам Иесінің берген ақылы, білімі, тәжірибесі мен қиялының ұшқырлығына байланысты. Менің ойымша, қолына қалам алып, том-том кітап жазып, танылуға ұмтылып жүргеннің бәрі талантты емес. Қазіргі күні талант пен танылуға ұмтылып жүргендерді ажырату да қиын болып барады. Мен тек прозада шеберліктің шыңына шыққан жазушы деп М.Әуезов, Б.Майлин, Ә.Кекілбаев, М.Мағауинді айтар едім.
Дайындаған Назым Дүтбаева.