«Қош бол, Қараой!»
Әлия ДӘУЛЕТБАЕВА,
ақын
Күні кеше Атырау қаласы Махамбет атындағы академиялық қазақ драма театры сахнасында Тәкен Әлімқұловтың «Қараой» әңгімесінің желісімен «Қош бол, Қараой» спектаклінің премьерасы өтті. Өткен ғасырдың екінші жартысында жазылып, ХХІ ғасыр сахнасына талантты режиссер Мұқанғали Томановтың өңдеуімен жарқ еткен бұл шығарма – белгілі жазушының классикалық туындыларының бірі де бірегейі. Жазушының қиырдағы Қаройды көзбен көргендей суреттеп, батырдың ішқұса халін қапысыз бейнелеуі кезінде оқырманнан өз бағасын алған болатын. Ал, кешегі біз көріп шыққан Қараой қасіреті – соншама таныс та бейтаныс, терең де тылсым, сұлу да сұсты.
Махамбет!.. Өрлік пен ерліктің ғана емес, өкініш пен жалғыздықтың да синониміне айналып кеткен құдіретті есім. Азуын айға білеген қайран ердің ең соңғы демі үзілетін сәтінде күн тұтылған деседі… Ең әуелі көрермен сахнадан алып қызыл күнді, ақ пен қара алмасқан алмағайып шақтың белгісіндей аспанды көреді. Жарым көңілдің жаршысындай кебеже мен текеметтің қиғаш кесілген үшкір бұрышы қанжардай суық заман келбетін білдірсе, кебеже ішінен көрінген шам жарығы жүрек түкпірінде әлі де болса сақталған жылылықтан хабар беретіндей. Жалпы, спектакль абстракцияға құрылған. Махамбеттің көрген түсінің өзі сол бойында сахнада тіріліп, барша жансызға жан бітіріп, алапат бір күйге бөлейді. Сөйлемей тұрған бір деталь жоқ. Ақталмай тұрған артық қимыл жоқ.
«Махамбеттің басын шапқанда, қаны кісі бойынан асқан…» Күйік қысқан кейуана Әуестің замана қылмысы болған жерге иінағашпен шелектеп құм тасыған әрекетіне қарап отырып, ешқашан жазылмайтын, үнемі қанталап тұратын ескі жараң солқылдап қоя береді. Екі дүниеде кешіруге болмайтын сұмдық опасыздық дәл сол күнгідей, осыдан жүз жетпіс үш жыл бұрынғыдай кеудеңді кекке толтырады. Ол – ақынның өлімі. Режиссердің айтқысы келгені де – осы. Қараой дертінің жазылмағаны – ғасыр ауысқан сайын жаңа тұрпатпен қайталанып тұратын құрбандық. Заман өзгерді! Қылмыс біреу!
Махамбеттің алабұртқан көңіліне демеу болар үміт аз. Жапандағы жалғыз үй, қауқарсыз Әуес, қаршадай ұл… Сосын, естелігі ғана… Ол құрғырың да түсінен шошытып оятады. Түсі сөйлейді. Ол жан серігі Исатай болып көрінеді. Біресе жаңағы ақ пен қара алмасқан алып қақпа – ол дүние мен бұл дүниенің есігінен шейіт кеткен сарбаздарымен бірге айбарлана енеді. Біресе үсті-басынан құм саулап, қара жердің қойынынан түрегеледі. Махамбет оған жалғыздығын шағынады. Сегіз жылғы сергелдеңнің азабын айтады. Ал, ол… Оны бұл дүниенің қайғысы қызықтырмайды. Өкінішпен өлген есіл ел көрінде де тісін қайрап жататындай. Махамбеттің ұйқысы тынышсыз. Сірә, ұйқы деуге келмес… Көзін жұмса, өзі аттағалы тұрған бақи әлеміне енеді. Бұдан бір жыл бұрын ғана опат болған Жәңгір кірді түсіне. Екеуінің арасын алаулаған қызыл жібек айқыш-ұйқыш кесіп жатыр. Сірә, екі бірдей алыптың арасын ажыратқан мүдде қайшылығы шығар, өсек пен есеп шығар… Батырдың тірлігінде «ежелгі дұшпан ел болмас, етектен кесіп жең болмас» деп бітіспеген замандасына көңілі жібір емес. Исатайдың өлімінің өзі жүрекке мәңгі қан қатырған. Ал, Жәңгір татулыққа шақырады. Өйткені, онда, мәңгілік әлемінде өкпе-араздыққа орын жоқ қой. Ол сызықтан әне-міне аттағалы тұрған батыр қабағын бермеді. Тек, Жәңгір көзден ғайып болғанда ғана баяғы бұлтсыз кездеріндегідей «Жәңгір! Жаһангер!» деп ышқына шақырған еді…
(Толық нұсқасын газеттің №23 (3657) санынан оқи аласыздар)