ҚАЗ КӘУАБЫ
Мохаммад Али Джамалзаде
Наурыз мерекесі қарсаңындағы түн қызметті жоғарылататын кез еді.
Кеңседе қызметтестермен кімнің лауазымы жоғарылайды, сол дастархан жайып, бәрін қонаққа шақырып, қаздың етінен кәуап жасап, достар мәре-сәре болып, қызметі өскен адамның ғұмыры мен ғиззаты үшін дұға тілейміз деп келіскен едік. Қызық болғанда менің қызметім жоғарылайтын болды. Қонақ шақыру туралы келісімнің ізін суытпай жақында ғана үйленген әйеліме айттым. Ол: «Сен достарыңа үйлену тойымыздың сарқытынан да татырған жоқсың. Сондықтан бұл жолы оларды дұрыстап күтуің керек, бірақ бір мәселе бар: ыдыс-аяғымыз он екі адамға ғана жетеді. Сондықтан, қонақтың саны он бір адамнан аспауы тиіс. Өзің он екінші боласың», – деді.
– Бұл мереке қарсаңындағы қаржы жағдайымыздың қандай екенін жақсы білесің. Жаңадан ұсақ-түйек сатып алуға қалта көтермейді. Достарымның саны да жиырма үш-жиырма төрт адамнан кем болмайды, – дедім мен.
– Бір қора еркекті сау еткізіп, бір күнге шақыру мүмкін емес, тек жоғары деңгейдегілерді ғана шақыр. Қалғанын әзірше қоя тұр, армандап жүре тұрсын.
– Мәссаған! Мұның Құдайдың көңіліңе қош келмейді. Бұл бейшараларға жылына бір рет қана осындай мұрсат туады. Қаздың етінен жасалған кәуап жейміз деп, олардың сағат санап күтіп жүргеніне көп болды. Егер жалтарсам, бетіме түкірмей ме? Өзіміз болған соң олардың хақы бар. Достарымыз бен таныстарымыздың үйінен тағы біраз ыдыс-аяқ алып, амалдай тұрсақ қайтеді? Әйелімнің көңілі бұзылып: «Мұндай ойды ұмыт. Үйлену тойынан кейін алғаш қонақ шақырғанда біреуден алған заттың үйге енуіне мен рұқсат етеді дегенің ақылға сыймайды. Мұның тұңғыш перзентің өліп қалады деген жаман ырымға саятынын білмеуші ме едің?..» – деді.
– Ондай болса екі күн қонақ шақырудан басқа амалымыз жоқ. Бір күні бір топ келіп, ішіп-жесін, ертеңінде – келесі топ.
Әйелім бұл ұсынысыма келісті. Сонымен Наурыз мейрамының екінші күні бірінші топ, мейрамның үшінші күні екінші топ келетін болды.
Бүгін мерекенің екінші күні. Жан-жақтан қонақ күтуге дайындық байқалады. Уәделі қазбен қоса, жоғары сапалы арпа көжесі, мұмтаз қой кәуабы, екі түсті палау, айран-қатық пен тұздалған әртүрлі көкөніс сияқты көптеген дәм мен бірнеше ыстық тамақ әзірленді.
Әйелімнің жасауына келген жылы, жұмсақ, жайлы төсекте жантайып, Садеқ Һедаяттың теңдессіз әңгімелерін оқып, демалып жатқам. Әңгімеге әбден еліткен кезде әйелім:
– «Мостафа деген ұзынтұра жігіт келіп тұр. Немере ініңмін дейді, мерекемен құттықтап келіпті», – деді.
Мостафа – жиырма бес-жиырма алтылардағы, кез келген мүмкіндікті теріс пайдаланатын, үйсіз-күйсіз, жалқау, кеще, сұрықсыз, икемсіз жігіт. Сөйлегісі келген кезде тамағына күріш түйетін келінің келсабы тұрып қалғандай, қиылып-түйіліп, аузы ашылған күйде қырылдап қалатын. Құдайға шүкір, жүзін жылына бір реттен артық көрмейтініме қуанатынмын.
Әйелімнен «Құдай үшін, мені әлі оянған жоқ деп айтшы. Мына еңгезердей әумесердің кәрінен құтқар. Құдай рақым еткір әкесінің қасына қайтсын…» деп өтіндім…
– Маған қатысы жоқ. Жаман болсын, жақсы болсын, өз туысың. Машалла, Құранның «жетілік қырағаты» немере ініңмен араңда мәселе болмас үшін қорған қалыптастырады. Өз қотырыңды өзің қасы. Мен негізінде «сенің алыс туыстарыңның ісіне араласпаймын» деп сөз бергем. Оның өзі мынадай: алпамсадай, сорайған нақұрыс болса…
Қарасам, басқа шара жоқ. Алыс жолдан қарны аш, жалаңаяқ, мерекеге берілетін бірнеше риалды алу үшін келген мына бешараның үмітін үзгенімді Құдай құптай қоймас. Ішімнен осындай мүбәрак күні туыстығыңды білдірмесең, қашан білдірмексің дедім. Шақырдым. Басын иіп, бөлмеге енді.
Тіпә-тіпә, көз тимесін, нағыз мырза болғанымен, кері кеткен екен; бойы сорайып өскенімен, түрі сұрықсыздана түскен. Мойны қазанда кәуапталып жатқан бейшара қаздың мойнындай, басы кір жағасынан ербиіп шығып, менмұндалап тұр. Киімін сипаттамай-ақ қояйын. Бірақ, білуімше, жуыла-жуыла бір сүйемге ақ жемденген шалбарының қос тізесін жел кернегені сондай, тіпті, созылған жерінде екі қарбыз жасырын тұр ма деп ойлап қалдым. Сирек кездесетін таңқаларлық жаратылыс иесін тамашалап, таңдана қарадым. Сол кезде әйелім бөлмеге жанұшыра еніп: «Жігітім, құрыдық! Егер мына қазды бүгінгі қонақтарға тартсақ, ертеңгі қонақтарға қазды қайдан табамыз? Сен бір қаздан артық әкелген жоқсың. Соған қарамастан тамам досыңды қаз кәуабымен сыйлауға уәде еттің…», – деді.
…
(Толық нұсқасын газеттің №13 (3647) санынан оқи аласыздар)