Кейіпкерлерімнің философиялық диалогқа дайын болғанын қалаймын
Қателесуге, қатемді мойындауға және жаңа жол табуға құқым бар.
Олжас Сүлейменов
Досхан Жылқыбай. Жаңа есім. Жаңа леп. Жаңбырдан соңғы көктей қылтиып көрінген жас өскіндер әдебиетімізде көптеп табылады. Досхан – солардың ішінен суырылып шыққан талантымыз. Жас қаламгердің «Квант» атты сойы бөлек шығармасын «Жас тұлпарға» толық жариялай отырып, сұхбат құрдық.
– Сеніңше жазушы деген кім?
– Жазушы бірінші кезекте – адам. Тереңдей түссек – пенде. Қазақтың сөзді қасиетті санағанынан болар, қарапайым халық оларды періштелік деңгейге көтереді. Соңыра оның пенделіктерін көріп, бірден сырт айналып жататыны тағы бар. Бұл қалыптасқан қағиданы қызыл өкіметтің идеал жасауға тырысқан идеясымен де түсіндіруге болатын шығар. Бірақ, халқымыздың бойындағы кез келген болымсыз қасиетті құлаған өкіметке жаба бергім келмейді.
Екінші, ойына алған идеясын һәм идеясыздығын көркемдік деңгейге көтере алған қалам иесі – жазушы. Сонымен қатар, оның шығармасындағы оқиға кеңістігі маңызды емес. Ауыл, мейлі қала, тіпті космос болсын – биік деңгейде жазылса болғаны. Шығармадағы уақытқа да менің түсінігімде қойылатын талаптар – осы. Ал шығарма деңгейі – ондағы кейіпкер жанының ашылуымен және интеллектуалдылығымен өлшенсе керек. Идея қайда қалды дерсіз. Меніңше, әдебиет тарихында көтерілмеген идея қалған жоқ. Сондықтан, идеяның өзінен гөрі – оны жеткізу жолы маңызды секілді. Яғни, нәтиже емес, процесс маңызды. Тағы бір айта кетерлігі, идеяны жеткізу жолы деген сөз – міндетті түрде классикадан қашу деген сөз емес.
– Қателеспесем, Мопассанның ғой деймін, «Қырыққа жетпей жазушылыққа бет бұру – күнә» дегені бар-тын. Соғыстан соң туғандар қилы зұлматты көрді, Тәуелсіздігімізді алғаннан кейін туғандар нені көрді?
– Құжаттарымды көп жоғалтамын. Жылына бір рет жеке куәлігімді, екі-үш ай сайын банк картамды жоғалтып тұратын әдетім бар. Сондай кезекті жоғалтудан кейін, банк бөлімшесіне бардым. Әдеміше қыз қарсы алып, алдыма қол қоюға бірнеше қағаздар тастаған. Ішіндегі бір-екі жеріне «дұрыс толтырылған», «шарттарды қабылдаймын» деген секілді сөздерді қоса жазу керек екен. Мен солардың бірінен қате кеттім де аңтарылып қарсыдағы қызметкерге қарап едім: «Жаза беріңізші. Құранның сөзі емес қой», – деп жымың етті. Бұндағы айтпағым мен Мопассанға банк қызметкерін қарсы қойғым келеді. Өнер тұрғысынан қатып қалған қағидаларға бағыну – ақымақтық секілді. Бұл жеке қалыптасқан пікіріңнің жоқтығынан емес, пікірлердің көптігі мен оларда да белгілі бір деңгейде шындық барын мойындаудан.
Біздің тарихымызда айбарлы сөзбен жазылған тәуелсіздік, әдебиетте ала сөмкемен астасып кеткені өкінішті, әрине. Бірақ, сол ала сөмкенің ішіндегі дүниені қазақ ешкіммен бөлісуге міндетті емес екені көңілге қуаныш сыйлайды. Бұл – образды сөз. Саяси тұрғыдан таяздау, әрине.
Ал, тәуелсіздік алғаннан кейін туған, тәуелсіздік жылдарына балалық шағы тура келген ұрпақ қарапайым бұқараның кешегі өкіметті аңсайтынын көрді. Аңсай отырып, бүгініне шүкіршілік айтатынын, сол шүкіршіліктің артында үміт тұрғанын аңдады. Үміт шыдамдылыққа тәрбиелейді десек те, халық шыдамы сірі емес, шыны екенін беріде ғана түсінген сыңайлымыз.
Тәуелсіздікке дейінгі ұрпақ, сол ұрпақты «тәрбиелеуге» жұмыс істеген әдебиет адамдардың бір көзқараста болып, бір жолмен жүргенін қалады. Ал тәуелсіздік ұрпақтары адамдардың әртүрлілігін сүйеді. «Талғамға талас жоқ» деген сөзді ту етеді және осыған жараса олардың алдында таңдау да көп. Мүмкін бүгінгі жастардың депрессияға көп ұрынуының себебі осы таңдаудың көптігінен болар.
…
Әңгімелескен Батырхан Сәрсенхан
(Толық нұсқасын газеттің №13 (3647) санынан оқи аласыздар)