Қалибек қағидасы
…Қалибек ағамызды алдымен мықты музыкант ретінде тап басып таныдық. Күмбірлетіп күй шертетін, сызылтып баянда ойнайтын, әуелетіп ән шырқайтын шеберлігіне шынымен тәнті болатынбыз. Әйтеуір тұла бойын тұтастай билеген ішкі сезім иірімдерінен тартатын, телегей теңіздің буырқанған асау толқынындай алысқа ала жөнелетін шынайы шығармашылық мінез-бітімінен таланттылығы бірден білінетін.
Өткен ғасырдағы сонау сойқан соғыстан соңғы кездерде, яғни 1947 жылы 28 шілдеде дүние есігін ашқан ол осы уақытқа дейін өмірдің небір бел-белесін алқынбай артқа тастап, әлі де жас жігіттей қайраттандыра түсетін арман-үміттің жетегімен ұдайы алға ұмтылып келеді.
Көктерек (қазіргі Мойынқұм) ауданының көрікті жерінің бірі – Көлтабан (алғашқы өлеңдер жинағы осылай аталады) ауылында туған Қалекең Жамбыл мәдени-ағарту училищесін бітіргеннен кейін бірер жыл аудандық мәдениет бөлімінің автоклуб меңгерушісі болған. Әскерден қайтқан соң қасиетті қазақ өнерінің шын жанашыры, ұлтымыздың бірқатар шоқтығы биік өнер иелерін тәрбиелеп шығарған Гүлжиһан Ғалиева басқаратын республикалық эстрада студиясын аяқтаған. Дәл осында Құрманғазы атындағы консерваторияның атақты профессоры Құбыш Мұхитовтың домбыра класында оқыған. Атақты Жүсіпбек Елебековтен әншілік өнерге машықтанған.
Міне, осының бәрі кішкене кезінен ән-өлеңге еліктеп ержеткен, саз-әуенге құмартып өскен Қалибек Шайжанның кәдімгі кәсіби музыкант ретінде қалыптасуына жетелеп жеткізді ғой.
Бұған Жамбыл облыстық филармониясының «Жас толқын» ансамблінің домбырашысы болғанын, әл-Фараби атындағы Шымкент педагогикалық мәдениет институтын бітіргенін, осында жүріп, яғни 1978 жылы «Достық» ансамблінің құрамында Польша елінің Зеленогура қаласында өткен дүниежүзілік фольклорлық ансамбльдер фестивалінде лауреат атанғанын қосыңыз. Ал 1980-1982 жылдары Қазақ радиосы музыка редакциясының редакторы (әйгілі Илья Жақановтың қол астында)қызмет атқаруының, 1982-1986 жылдары Алматы облысы, Балқаш аудандық мәдениет бөлімін басқаруының өзі өмірінің үлкен бедерлі белестері еді. Онан кейін, яғни зейнеткерлікке шыққанға дейін Мойынқұмдағы Бірлік ауылындағы музыка мектебінің директоры болып жиырма бес жыл абыройлы қызмет істеуі де көп жайдан хабар берсе керек.
…Біржан, Ақан, Иманжүсіп, Кенен, Үкілі Ыбырайдың әндерін үзілдіріп айтатын, Дәулеткерей, Дина, Сүгір, Тәттімбет, Құрманғазының күйлерін құлақ құрышын қандыра тартатын Қалекең бір күні «бүлінді». «Бүлінді» дегеніміз – өлең деген өрттей ыстық арудың құшағына кідірмей кірді де кетті! Осылайша өлеңмен алды-артына қарамай «ауыра» бастады. Алғашқыда елуді еңсеріп, алпыстың ауылына таянғанда мұнысы несі деп ойлағанымызды жасыра алмаймыз.
Бірақ арыдан бағамдап, алыстан байқап қарасақ, осылай болуы заңды да сияқты. Өйткені, ол титімдей кезінен-ақ ән-әуенге құмартып жүрді дедік қой жоғарыда. Қара бала осылайша өнерді, өлеңді өлердей сүйіп өскен екен. Көп жыл бойы жандүниесіне маза бермей ішінде құлыптаулы күйінде бұғып жатқан өлең сандығының уақыты жетіп ауызы ақтарыла ашылған ғой. Мұны да бір адам табиғатының тылсым сырына жатқызуға болады-ау деп қоямыз өзімізше.
Содан бері Қалекең таңды таңға ұрып дегендей, тапжылмай, сағаттап отырып жазатын болды. Әйтеуір өлең бірде оны іздесе, бірде өзі өлеңді іздейтін әдемі әдет қалыптасты.
Қазір, міне, 9 жыр жинағының авторы. Бұрыннан ҚР Білім беру ісінің үздігі, ҚР Мәдениет қайраткері атанған ол бүгінде Қазақстан Жазушылар одағының білдей бір мүшесі. Кеудесінде жарқыраған екі медалі де бар.
Ақынның тауып алатын тақырыбы да әр тарапты, әр алуан. Қаламынан нәзік сезімді лирика да, туған ел мен жер туралы, ардақты азаматтар жайлы, ұшқыр уақыт, күрделі заман жөнінде де өлеңдер туады. Адамның жайсыз мінезі мен жағымсыз пейілін де қалт жібермейді. Әйтеуір өмір құбылысының әр түпкірі мен тереңіне тебірене отырып үңіле береді.
«Соңғы жылдары Қалибек жиі-жиі телефон шалып, поэзияның сырлы әлеміне енгенін айтып, жазған өлеңдерін, кітаптарын жіберіп, мені ақындық талантымен таң-тамаша етіп, баурай бастады. Ол өлеңге, «Мен ақынмын!» деп көкірек қағатын біреулерге кірпияз көңілмен қарайтын тәкаппар сезімімді сейілтейін деді. Ақын екенін танытты» деп жазыпты Қалекеңнің 2013 жылы жарық көрген «Бөрте» атты жыр жинағындағы алғысөзінде, қазақ өнерінің ардақты ақсақалының бірі, Қазақстан мен Қырғызстанға еңбегі сіңген қайраткер, ұлттық музыка академиясының профессоры, композитор, жазушы, музыка зерттеуші, суретші Илья Жақанов. Бұл, әрине, үлкен баға!
Айтқандай, Қалибек ағамыздың жан жары Төлеуғайша Бейсеғұлқызы да өнер адамы, Құрманғазы атындағы консерваторияны бітірген сопрано дауысты әнші. Біреуі баянын тамаша тартып, екіншісі елжірете ән салғанда ерекше сүйсіне тыңдайтындардың бірі едік.
– Музыкадағы алғашқы ұстаздарым, – дейді Қалекең бізбен әңгімесінде, – өз ауылымдағы Таубай Әбешбаев пен Жұмаділ Сатыбалдиев ағалар еді, олар керемет баяншы болатын. Домбыра тартуға баулыған Жақсылық аға Сүлейімбеков. Үшеуі де қазір дүниеде жоқ, марқұмдардың жаны жәннатта болып, пейіште нұры шалқысын! Ал өлең жазуға үйреткен өмірдің өзі! Ақыры сөйлеп қалдым ғой, аяғына дейін айтайын. Менің мынадай қарапайым шығармашылық қағидам бар, ол – өнерде баяным мен домбырамды тастамаймын, ал өлеңде, әрине, басқадаймын. Бірақ мақсатым – қайткен күнде де оқылатын, яғни оқырман көңілін селт еткізетін өлең жазу.
Біздің енді бұған алып-қосарымыз жоқ.
Берікбай ҚАДЫҚОВ,
журналист.